Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Primeur: Nederland krijgt fabriek voor schone kerosine

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1011 
|
 ad.nl 
hs.png

Door Sander van Mersbergen

Nederland krijgt een fabriek voor biokerosine. KLM gaat die brandstof gebruiken om schoner te vliegen. Het gaat om een miljoeneninvestering. De provincie Groningen wordt genoemd als mogelijke locatie, maar dat is nog niet definitief.

De plannen worden bevestigd door Maarten van Dijk, directeur van SkyNRG. Dat is het bedrijf dat de fabriek wil gaan bouwen. ,,We zitten nu in de laatste fase van het selecteren van een locatie en van leveranciers. Ik denk dat we eind dit jaar of begin volgend jaar definitief naar buiten kunnen treden."

Van Dijk noemt Rotterdam en Amsterdam als mogelijke alternatieven voor Groningen. ,,Maar we willen in Nederland bouwen, dat klopt."

KLM, een van de grondleggers en belangrijk aandeelhouder van SkyNRG, bevestigt dat er plannen zijn voor een biokerosinefabriek, maar wil er verder nog niet veel over kwijt. Nu maakt het Nederlandse luchtvaartbedrijf, dat al langere tijd met biokerosine werkt, gebruik van brandstof uit een fabriek in Los Angeles. Die brandstof wordt voornamelijk gebruikt op vluchten vanuit de stad aan de Amerikaanse oostkust.

De bouw van een Nederlandse fabriek zal voor flink wat werkgelegenheid zorgen, zowel bij de bouw ervan als wanneer hij eenmaal in bedrijf is. Niet alleen direct, maar ook indirect, in de vorm van productie en transport van biomassa. Volgens een bron gaat het in eerste instantie om een investering van 5 tot 10 miljoen euro.

Nederland zou voorop lopen als de fabriek er komt. Er is op dit moment geen andere biokerosinefabriek in Noordwest-Europa. Door de aanwezigheid van diepzeehavens en een goed netwerk van pijpleidingen is Nederland een interessante vestigingsplaats, stelt onderzoeks- en adviesbureau CE Delft in een vorig jaar gepubliceerd rapport.

Vergroenen
De luchtvaart staat onder grote druk om te vergroenen. De burgerluchtvaart is verantwoordelijk voor 2 tot 3 procent van de wereldwijde uitstoot van CO2. Voor Nederland gaat het zelfs om 7 procent van de totale uitstoot.

De luchtvaartsector groeit bovendien als kool. Andere sectoren maken veel meer werk van het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen, zo luidt de kritiek. In het Klimaatakkoord van Parijs zijn over de luchtvaart geen harde afspraken gemaakt. Daardoor dreigt het aandeel van de luchtvaart in de wereldwijde CO2-uitstoot explosief toe te nemen.

Het vliegen op biokerosine wordt gezien om als één van de manieren om de ecologische schade van de luchtvaart binnen de perken te houden. ,,De luchtvaart heeft anders dan andere sectoren niet zoveel alternatieven", zegt Anouk van Grinsven, onderzoeker bij milieudenktank CE Delft. ,,De ontwikkeling van elektrische vliegtuigen is nog lang niet zo ver als die van elektrische auto's. Biokerosine is daarom een belangrijke bron van vergroening."

De luchtvaart heeft anders dan andere sectoren niet zoveel alternatie­ven
Anouk van Grinsven


Frituurvet
De zuinige kerosinevariant wordt gemaakt van bijvoorbeeld restanten uit de bos- en landbouw of de voedingsmiddelenindustrie. Een variant die al eens voor de Nederlandse fabriek genoemd werd, is gebruikt frituurvet. ,,Dat is ten opzichte van gewone kerosine ongeveer 80 procent duurzamer", zegt Van Grinsven. ,,Probleem is de beschikbaarheid. Die is niet groot genoeg om kerosine op grote schaal te vervangen."

Ook door de prijs van biokerosine wordt de brandstof nog niet op enorme schaal gebruikt. In 2017 was biokerosine twee tot drie keer zo duur als normale vliegtuigbrandstof, schrijft CE Delft in een rapport. Daarom zal de overheid nodig zijn om de ontwikkeling van de groene brandstof te bespoedigen.

In het regeerakkoord wordt biokerosine wel als optie genoemd om de luchtvaart te vergroenen, maar concrete plannen ontbreken.

Bekijk bericht op "ad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

De vraag ligt er: "of de regering de kosten van het bouwen en de kerosine willen subsidiëren".
Hoe was het ook alweer? De vervuiler betaalt?
Doe dus maar een flink opslagpercentage op de vliegticket en de smerige kerosine!

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Idd prma, dan graag 100% invoeren op normale kerosine en 50% op biokerosine, die overigens ook heel vervuilend is.

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Huh? Schone kerosine ? Ehhhhhhhhh............ Ja ja, met de term ‘schone kerosine’ worden we weer belazerd! Deze troep gaat ook een verbrandingsmotor in met alle gevolgen vandien. Natuur geruïneerd om maar palmolie te oogsten, dachten we nou echt dat je van dat litertje frituurvet een vloot van die klimaarverwoesters kan laten vliegen..........

Wat is die luchtvaartmaffia toch goed in het verkopen van fabeltjes!

Geplaatst door M uit U

Restanten uit de bosbouw? Welke restanten? We hebben het meeste bos in Nederland al lang geleden gekapt.

Geplaatst door anoniem1

Dat is juist heel slim,restanten bosbouw.
Je kapt het regenwoud om er palm olie neer te zetten. Je hebt dan een groot restand aan regenwoud producten van alles wat gekapt is. Die ga je dan naar Nederland verschepen om er hier bio kerosene van te maken. Das dubbel duurzaam.

Misschien zouden we niet meer moeten ingaan op leugens en bedrog zoals bio kerosine, De andere kant meent het ook niet serieus. Het artikel klopt ook op aantal punten niet,dat zie je steeds vaker in de media al denk ik niet dat het hier met opzet is gedaan

De zuinige kerosinevariant wordt gemaakt van bijvoorbeeld restanten uit de bos- en landbouw of de voedingsmiddelenindustrie.

Het is helemaal niet zuiniger,gebruikt net zoveel liter per airmile als gewone kerosine,misschien zelfs iets meer want zal wel wat minder efficient verbranden.
Nederland moet stoppen met het subsidieren van de luchtvaart en vliegvakanties wereldwijd. Als bedrijfstak subsidie nodig heeft dan is bedrijfstak niet levensvatbaar,in elk geval niet op de schaal waarop het nu gebeurt.

Geplaatst door M uit U

Het gekke is dat overheden inmiddels zijn afgestapt van het stimuleren van biobrandstoffen voor auto's: de hoeveelheid kostbare landbouwgrond die nodig is om die brandstof te verbouwen is veel en veel te groot, en gaat ten koste van natuurgebieden. Maar kennelijk willen ze er bij de luchtvaart gewoon weer in mee gaan. Andere belangen zeker.......