Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Prijzenslag in de lucht

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 942 
|
 telegraaf.nl (02-11-2016) 
TUI_DSC_3271.JPG

Paul Eldering en Yteke de Jong

SCHIPHOL - Prijsvechter easyJet en de grootste Nederlandse reisorganisatie TUI hebben een monsterverbond op Schiphol gesloten. Ze hebben heel veel vluchten naar steden en zon en zetten de prijsaanval in op KLM en Transavia.

„We gaan een langdurige strategische samenwerking aan met easyJet, waardoor TUI Nederland verder kan groeien”, bevestigde de woordvoerster gisteravond tegenover De Telegraaf.

Om te beginnen vliegt TUI komend zomerseizoen met easyJet van Amsterdam naar vijf steden, Londen, Liverpool, Lissabon, Milaan en Rome. „Dat is een start. We praten over meer garantievluchten.” EasyJet wil geen details geven. Dit pact op de Nederlandse markt brengt vakantievlieger Transavia verder in het nauw. Volgens topman Mattijs ten Brink is met alle grote concurrenten in Europa gepraat over samenwerking, maar die gesprekken zijn mislukt.

Pakketreizen
Budgetvlieger Ryanair begeeft zich nu ook actief op de vakantiemarkt met eigen ’pakketreizen’ van vlucht, hotel, transfer of autohuur. In eerste instantie in Engeland en Duitsland, volgend jaar volgen andere landen. Achter de schermen is er overleg met touroperators.

Ryanair Holidays doet voor online boekingen al zaken met een Spaans reisbureau en een hotelbeddenbank. Op Schiphol vliegt Ryanair vanaf maart 2017 naast Dublin vier keer per week naar toeristenoord Malaga aan de Costa del Sol. Ondanks schaarse ruimte op de luchthaven willen ze meer. Ook dat baart Transavia en TUIfly naar verluidt ernstige zorgen.

Ryanair en easyJet zijn de grootste prijsvechters in Europa met de laagste kosten. Dat zij nu pakketreizen gaan aanbieden, betekent dat de druk op Transavia wordt opgevoerd. De KLM-dochter bouwde de vakantiecharters de afgelopen jaren juist af ten gunste van lijnvluchten.

Transavia zou aanvankelijk binnen de Air France KLM Groep moeten uitgroeien tot een pan-Europese budgetmaatschappij, maar mist daarvoor voldoende schaalgrootte. Het nieuwe hoofdbestuur heeft die expansieplannen van Transavia door geldgebrek in de ijskast gezet.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl (02-11-2016)"

Reacties op dit bericht