Prijsvechters in de rij voor Schiphol
Door Frans van den Berg
SCHIPHOL - Prijsvechters staan in de rij om (meer) vanaf Schiphol te vliegen. Ryanair opende dinsdag een eerste lijn vanaf Schiphol naar Dublin en aast op meer bestemmingen.
Dit jaar is concurrent Easyjet al fors aan het uitbreiden na het stationeren van eigen toestellen op Schiphol. Easyjet viert in november het twintig jarig bestaan en vanaf thuisbasis Londen was Schiphol indertijd de eerste bestemming. Maar ook het Spaanse Vueling is druk bezig meer bestemmingen vanaf Schiphol toe te voegen.
Het al dertig jaar bestaande Ryanair vond voorheen Schiphol te duur, maar nu de maatschappij ook meer zakenlieden gaat vervoeren, wordt naast Eindhoven en Maastricht toch ook Schiphol aangedaan.
Potentie
Voor KLM is Ryanair nog geen bedreiging, omdat KLM zelf niet op Dublin vliegt. Dat doet Aer Lingus wel, die daarbij wel samenwerkt met KLM. Dinsdag kwam het eerste toestel van Ryanair aan pal naast twee toestellen van Aer Lingus die naar Dublin en Cork zouden vertrekken. ,,Natuurlijk ontstaat zo een prijzenslag waarbij wij altijd het laagste tarief willen aanbieden, maar het is niet zo dat Aer Lingus straks met lege toestellen zit. Op deze lijn is veel potentie van zakenlieden en vakantiegangers. Met deze lage tarieven boren we ook een markt aan van mensen die nu voor een weekend naar Ierland gaan'', verwacht manager Yann Delomez.
Ook Ruairi Lehmann van het Iers toerismebureau meent dat er genoeg nieuwe passagiers zijn te halen. Niet alleen zitten in Dublin veel internetbedrijven als Google, Facebook en Airbnb, maar de stad Dublin en het eiland zijn ook in trek bij toeristen. ,,We hebben dit jaar al elf procent meer bezoekers dan in het recordjaar 2014. Met Ryanair wordt dat volgend jaar nog meer.''
Puzzel
Het toestel stond dinsdag aan het uiteinde van de D-pier omdat op de H-pier geen plek was. Maar de andere drie van de dagelijkse vier vluchten gaan wel vanaf de H-pier, waar passagiers zelf over het platform naar het toestel lopen. Vooral de toestellen van Easyjet staan daar. Maar behalve aan de gates, is het in de ochtend ook dringen om nog een plek te krijgen voor een plek op de start- en landingsbanen. Dat is ook de reden dat Ryanair nog druk aan het puzzelen is voor nieuwe verbindingen. ,,We hebben in Europa 75 bases waar we toestellen hebben staan zodat er genoeg mogelijkheden zijn op Schiphol te vliegen. Londen, Rome of Barcelona. Inderdaad zitten daar al veel concurrenten zodat de prijzen dan verder omlaag gaan. Maar we hebben ook bestemmingen in Oost-Europa en Marokko'', benadrukt Delomez.
KLM
Goed nieuws voor de passagiers en de toeristische sector in Amsterdam, maar voor KLM wordt het steeds lastiger om binnen Europa mee te gaan in de prijzenslag. De eigen prijsvechter Transavia wordt daarbij ingezet, maar het gevaar bestaat dat het netwerk van KLM afbrokkelt. KLM kan het enorme intercontinentale netwerk vanaf Schiphol immers alleen overeind houden met het aanvoeren van passagiers uit omliggende landen.
Maar ook intercontinentaal dreigen nieuwe gevaren voor KLM. Naast de toenemende concurrentie van Turkish Airlines en de Midden-Oostenmaatschappij (Etihad, Qatar en Emirates), willen ook prijsvechters over de oceaan vliegen. Wow Air doet dat al met een tussenstop op IJsland naar de VS en straks Canada. Norwegian overweegt vanaf 2017 vanaf Schiphol voor stunttarieven naar de VS te vliegen en Westjet wil vanuit Canada voor een prikkie naar Schiphol. Dat terwijl KLM en partner Delta nu heer en meester zijn op deze routes.
Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool
De ongecontroleerde groei van Schiphol als gevolg van doorgevoerde tariefsverlagingen voor de slots werkt nu desastreus uit voor de gehele PVRC regio. Steeds vaker wordt onverantwoord laag over de woonkernen gevlogen. In het komende zomerseizoen zal zo ongeveer dag en nacht sprake zijn van ernstige verstoring van onze leefomgeving met 's-nachts bijna permanente slaapverstoring met alle negatieve gevolgen voor de gezondheid en o.a. het concentratievermogen van dien. Deze grote stressfactor wordt door de "medische stand" slechts gepareerd met farmacie, instellingen als GGD en RIVM doen het het zwijgen toe en de politiek verschuilt zich als vanouds achter Hans Alders en z'n ORS schijnconstructie via langzamerhand toch echt ontoelaatbare struisvogelpolitiek.
De enige kans om hier verbetering in te krijgen is consolidatie, het vervangen in 2016 van PWC CEO JOs Nijhuis door een CEO die maatschappelijk verantwoord dient te handelen en het uitrangeren van almachtig ORS voorzitter, Prorail President Commissaris (12 miljard intussen bij deze organisatie, NS en mede verantwoordelijken verspild!) H. Alders.
Maar aan de politieke moed die hier voor nodig is, ontbreekt het vooralsnog. Erger, men lijkt door te willen profiteren van de geschetste wantoestand ten koste van de bewoners van hele regio's.