Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Prijsvechters als Ryanair en Wizzair kleden Groningen Airport Eelde uit

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 194 
|
 dvhn.nl - 16-02-2019 
hs.png

Groningen Airport Eelde (GAE) hoeft niet al te veel te verwachten van verbindingen met andere grote vliegvelden. Dat zegt luchtvaartexpert dr. Hans Heerkens van Universiteit Twente.

Eelde werkt nu juist aan verbindingen met andere grote zogeheten hub-vliegvelden, zodat vanaf GAE via bijvoorbeeld Kopenhagen en München een bestemming elders in de wereld kan worden bereikt. Tot eind 2018 vloog de Estse maatschappij Nordica vanaf Eelde op Kopenhagen en München. In maart vliegt AIS Lelystad vanaf Eelde naar Kopenhagen met een toestel dat negentien passagiers kan bergen.

Trein grote concurrent voor ‘Eelde’
Heerkens noemt dat een feeder-vliegveld, ‘een luchthaven die andere luchthavens met passagiers voedt’. Om die rol te kunnen vervullen heb je volgens hem behoorlijke en belangrijke economische activiteiten nodig, veel zakelijke passagiers en veel inwoners. ,,En dat zie ik niet rondom Eelde. Maar bij luchthavens als Marseille en Barcelona wel.”

Heerkens ziet bovendien de trein als concurrent voor Eelde. ,,In ongeveer twee uur ben je vanuit Groningen op Schiphol. Waarom zou je dan eerst naar Kopenhagen of München willen vliegen en daar ook tijd kwijt zijn aan het overstappen op een ander toestel?”

‘Lowcostcarriers kleden je uit’
Eelde moet volgens hem ook niet al zijn kaarten zetten op passagiersvluchten. ,,En zeker niet op het binnenhalen van lowcostcarriers, maatschappijen als Ryanair of Wizzair. Die kleden je uit, die willen lage tarieven, bijdragen in aanloopverliezen in de eerste jaren en vertrekken dan vaak weer.”

Heerkens vindt dat het Noorden economisch gezien niet zo veel aan Eelde heeft. ,,Zakelijke reizigers zijn er amper, toeristen verlaten juist via Eelde de regio en die geven elders hun geld uit. En andersom, toeristen uit het buitenland komen niet via Eelde naar Groningen.”

‘Minimaal kwart miljoen passagiers nodig’
De Twentse luchtvaartexpert is weinig hoopvol voor de toekomst voor een kleine zelfstandige luchthaven als GAE. ,,In het verleden hebben we wel eens uitgerekend dat je voor het bestaansrecht van een klein vliegveld als Eelde minimaal een kwart miljoen passagiers per jaar moet hebben.” Eelde telde in 2018 241.000 reizigers.

Dat Eelde het vorig jaar slechter doet dan bijvoorbeeld het Spaanse vliegveld Valladolid, een luchthaven waarmee GAE zich in haar strategische visie vergelijkt, heeft volgens Heerkens mogelijk te maken met de propensity to fly – het geneigd zijn om te vliegen van de inwoners in het achterland van Valladolid. ,,In Nederland is die in de Randstad tweemaal zo hoog als in het Noorden en Oosten.”

Heerkens denkt dat opgaan in de Schiphol Group ook niet meteen de redding van of het voortbestaan van Eelde garandeert. ,,Je kunt de inkoop gezamenlijk doen. Maar je krijgt er niet per se meteen meer klanten door. Luchtvaartmaatschappijen bepalen zelf van waar ze willen vliegen.”

‘Richt je op drones en zakelijke vluchten’
Diversiteit is veel beter, meent Heerkens voor Eelde: ,,Sluit aan bij de wensen van zakelijke reizigers die door toekomstige economische ontwikkelingen ontstaan.”

De Twentse luchtvaardeskundige vindt het een goede zaak dat Eelde – net als vliegveld Twente – een proeftuin wordt voor het vliegen met drones. ,,Maar dan wel de grotere onbemande drones, waarmee je pakketten en vracht kunt vervoeren.” Drones hoeven commerciële passagiersvluchten niet in de weg te zetten, meent Heerkens. ,,Zoek het in de integratie van bemande en onbemande vluchten.”

Bekijk bericht op "dvhn.nl - 16-02-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Gelukkig wordt de trein als een grote concurrent gezien.
Sluiten de boel, waar constant gemeenschapsgeld heen gaat.