Prijs vliegticket verdubbelt door kosten CO2- opgave

Door Yteke de Jong
De kosten van vliegtickets verdubbelen als er op termijn meer alternatieve brandstoffen gebruikt worden om minder CO2 uit te stoten. Daar bovenop komen nog andere kosten, voor onder meer duurdere uitstootrechten „We zullen echter blijven vliegen.”
Dat was woensdag de boodschap in een hoorzitting in de Tweede Kamer over de verduurzaming van luchtvaart, waar Paul Peeters van de Hogeschool van Breda en Joris Melkert van de TU Delft te gast waren. Om als luchtvaart tot nul uitstoot te komen, moet er nog veel gebeuren, zo gaven de experts aan. Op korte termijn is de alternatieve kerosine, onder meer gemaakt uit reststoffen een optie. Nederland wil dat er in 2030 14 procent bijgemengd wordt aan alternatieve kerosine.
„Het enige pad in de verre toekomst zijn de zogeheten de e-fuels, die gemaakt worden van onder meer waterstof. Maar die zijn twee tot zes keer zo duur, waardoor de ticketkosten verdubbelen. We kunnen vliegtuigen zuiniger maken, maar dat is geen nul”, zei Peeters.
Groene maatregelen
KLM zegt in een reactie dat de extra kosten van alle groene maatregelen vanuit de EU voor vluchten binnen Europa 80 euro bedragen en voor verre vluchten 100 euro per passagier. Dit staat nog los van andere ideeën die leven bij sommige politieke partijen, dus bijvoorbeeld een taks voor verre vluchten.
De hoorzitting is een schakel in de strijd om de krimp van Schiphol van 500.000 naar 452.500 starts en landingen. Peeters kwam dinsdag in opdracht van Natuur en Milieu met een advies dat de nationale luchthaven met 30 procent minder vluchten toe zou kunnen. „Om binnen de milieugrenzen te blijven zouden we meer in Europa moeten vliegen”, zo stelde Peeters woensdag nogmaals.
Dit gaat echter ten koste van het overstapnetwerk. Volgens een onderzoek van het ministerie van Infrastructuur valt dan 50 procent van de verre routes weg, met bestemmingen als Sao Paulo, Tokio of Kuala Lumpur. Zo’n scenario werd vorig jaar nog als onwenselijk gezien door het demissionaire kabinet
„Dertig procent minder bestemmingen betekent minder frequenties en routes: een afkalving van ons netwerk. Dat kan nooit een doel op zich zijn. Een goed verbonden Nederland is cruciaal voor de economie en het vestigingsklimaat. We hebben een alternatief plan opgesteld waarbij we laten zien dat krimp niet nodig is”, aldus een zegsvrouw van KLM woensdag.
Rijker
Volgens Melkert moet er niet op één oplossing gekoerst worden om de Nederlandse luchtvaart te verduurzamen. „Het is én-én-én, dus het luchtruim moet efficiënter, er moeten andere brandstoffen en andere vliegtuigen zijn. Ik denk dat we binnen Europa hogere prijzen kunnen absorberen, want we worden rijker. Vorig jaar groeiden de ticketprijzen harder dan de inflatie. We zullen blijven vliegen”, zegt Melkert.
Volgens voorman Marnix Fruitema van luchtvaartkoepel Barin is de hoorzitting een voorbeeld van een gebrek aan een internationale blik op de luchtvaart. „We geven ons geen rekenschap wat er om ons heen gebeurt. Nederland is kampioen navelstaren als het gaat om de lokale doelen van Parijs, terwijl Istanbul, Madrid, Dubai en Singapore vrolijk doorgroeien.”
Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest
Op een andere manier geef ik hem gelijk. De internationale blik (http://www.uecna.eu) dat hoogfrequente vliegpaden funest zijn voor de mensen eronder, daarvan wordt zeker total geen rekenschap gegeven! Dat de rechter heeft toegegeven dat er onrechtmatig door de Staat is gehandeld t.a.v. omwonenden qua geluidshinder, daarvan ook op geen enkele wijze!
Integendeel men gaat weer dwarsliggen bij het krimpvoornemen met de zgn. ‘Balanced Approach’ en hoopt erop, dat vanuit Brussel het signaal wordt gegeven, dat elementaire mensenrechten verder mogen worden vertrapt. U moet niet raar opkijken dat dit werkelijk gebeurt!