Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Politieke kloof tussen krimp en ongeremde groei

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 259 
|
 digitalekrant.noordhollandsdagblad.nl 
vvd_verboden_in_te_rijden.png

Nu het kabinet het plan tot minder vluchten van en naar Schiphol voorlopig opschort, is de toekomst van de luchthaven ineens een potentieel campagne-onderwerp.

Politieke meningen over Schiphol liggen mijlenver uit elkaar


Tot nu toe ging het nauwelijks over Schiphol in de verkiezingscampagne, terwijl de standpunten van de top-vijf partijen met de meeste virtuele zetels in de peilingen sterk van elkaar verschillen.

De VVD is van oudsher een groot voorstander van de luchtvaart, en van groei van Schiphol. In het verkiezingsprogramma vertrouwen de liberalen erop dat de luchtvaartsector flink kan vergroenen. „Als vliegtuigen stiller en schoner worden, kan Schiphol groeien”, aldus de grootste partij. De partij wil ’met oog voor het verdienvermogen’ de luchtvaartsector verduurzamen, en ruimte geven voor innovaties. „Zo kunnen we op een schone manier de wereld blijven ontdekken en komt ’groen vliegen’ dichterbij”, meent de VVD.

Herbeoordelen

Pieter Omtzigts NSC wil ’kritisch (...) herbeoordelen hoeveel vluchten er echt nodig zijn voor het behoud van de netwerkkwaliteit’, schrijft de partij in haar programma over Schiphol. Geluidshinder en luchtkwaliteit moeten niet op basis van modellen, maar op basis van metingen worden vastgesteld. Nachtvluchten zijn verleden tijd, wat NSC betreft. De mening van omwonenden is voor de nieuwe partij belangrijk. Zij worden dan ook, samen met belangenclubs ’actief betrokken bij het verdere herstel van de balans tussen vliegverkeer en leefkwaliteit’.

Gezondheidsschade

„De Nederlandse luchtvaart levert de grootste bijdrage aan klimaatopwarming door Nederland”, schrijft PvdA-GroenLinks, dat eveneens de ’grote gezondheidsschade van mens en natuur’ benadrukt. Het aantal vluchten moet ook op Schiphol sterk omlaag, en Nederlanders moeten worden ontmoedigd het vliegtuig te pakken. Vluchten van minder dan 750 kilometer worden geschrapt als hiervoor een alternatief per spoor bestaat.

De PVV ziet weinig in een beperking van het aantal vluchten. „Schiphol is een prachtige luchthaven; daar zijn we trots op. Schiphol mag dus blijven groeien”, schrijft die partij simpelweg in haar programma. De BBB vindt juist dat het aantal vluchten niet moet kunnen toenemen. „Het reizen per trein binnen Europa moet worden gestimuleerd en financieel aantrekkelijker worden”, aldus de partij. Het spoornetwerk moet wel worden verbeterd, en sommige vliegtickets worden wat de BoerBurgerBeweging betreft duurder.

Bekijk bericht op "digitalekrant.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht