Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Politiek moet grens voor Schiphol bepalen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1612 
|
 haarlemsdagblad.nl 
me_vliegtuig_IMG_0717.jpg

Door Frans van den Berg

De politiek en niet de Omgevingsraad Schiphol moet dit jaar de grote lijnen uitzetten voor de groei van de luchthaven Schiphol na 2020. Daarbij moet dan ook eens de knoop worden doorgehakt over de aanleg van een tweede Kaagbaan.

Vrijwel de hele Tweede Kamer wil dat Schiphol verder kan groeien. De luchthaven geldt als cruciaal voor de nationale economie. Niet alleen de passagiersvluchten, ook de vrachtvluchten leveren direct en indirect veel werk op.

Grootste probleem is natuurlijk de geluidsoverlast van al die startende en landende toestellen. Dat Schiphol uitgerekend in het dichtstbevolkte deel van Nederland ligt, leidt tot veel klachten van omwonenden. Dat probleem lag er tien jaar geleden ook al, toen de Alderstafel door het kabinet werd geïnstalleerd. Dat was in een tijd dat de partijen fel tegenover stonden, dat er regelmatig demonstraties waren op de luchthaven en oud-minister Hans Alders werd ingehuurd om de kastanjes uit het vuur te halen.

Dat lukte met een akkoord over beperkte groei op Schiphol en overloop op de luchthavens van Eindhoven en Lelystad. Ook kwamen er afspraken over inzetten van die start- en landingsbanen die de minste overlast geven. Inmiddels is dit overleggroepje met bewoners, overheden en luchtvaartsector omgezet in de Omgevingsraad Schiphol. Wat begon met een simpele opdracht ’hoe groeien en de overlast beperken’, is daarmee uitgegroeid tot een soort nieuwe bestuurslaag. Een waar achter gesloten deuren afspraken worden gemaakt.

Inmiddels probeert de landelijke politiek terrein terug te winnen. „Het enige wat we steeds mogen doen is tekenen bij het kruisje”, merkte Barbara Visser van de VVD op, die de luchthaven meer ruimte wil geven. Vaker op een dag vier banen tegelijkertijd inzetten zoals met de spitsstroken op de snelweg. PVV’er Dion Graus wil helemaal ruim baan geven aan de luchtvaart. Wie in de buurt van de luchthaven gaat wonen, moet niet gaan zeuren over herrie en kerosinedampen, is zijn motto.

Kaagbaan

Tegelijkertijd werd aandacht gevraagd door de Kamerleden voor de positie van Aalsmeer en Uithoorn, waar steeds meer startende toestellen overheen komen. In de Omgevingsraad Schiphol wordt daarop gekauwd, net als op vraagstukken als de woningbouw in de regio (dat zijn weer meer gehinderden). Het gepolder gaat dus door, voor de zoete lieve vrede.

Maar wanneer de landelijke politiek niet langer wil tekenen bij het kruisje, moet zij zelf de komende maanden het raamwerk leveren. Juist de Tweede Kamer is het podium om knopen door te hakken. Wel of geen woningbouw? Zeg het maar. Aalsmeer ontzien? Dan moet je een tweede Kaagbaan aanleggen en de Aalsmeerbaan sluiten. Die parallelle Kaagbaan hangt nu al jaren boven de markt.

En de politiek moet ook de lijn voor na 2020 uitzetten. Want Schiphol kan niet oneindig groeien. Jacques Monasch van de PvdA opperde al om de discussie over een tweede nationale luchthaven te voeren. Of dat nog nodig is met de snel groeiende luchthavens in het Midden-Oosten en Turkije valt te betwijfelen.

Bekijk bericht op "haarlemsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.


*PVV’er Dion Graus wil helemaal ruim baan geven aan de luchtvaart. Wie in de buurt van de luchthaven gaat wonen, moet niet gaan zeuren over herrie en kerosinedampen, is zijn motto.*

In een eerder bericht al aangegeven dat de politiek in Nederland ´achterlijk´ is.
Zie hier, met de opmerking van de heer Dion Graus dat het helaas waar is.
Waarschijnlijk heeft deze meneer het IQ van een amoebe.

Of de PVV staat voor: Partij Voor Vliegtuigen.................
Zo goedkoop, zo´n opmerking om al die duizenden mensen die NIET bij Schiphol zijn gaan wonen, maar er nu wel dag en nacht mee worden geconfronteerd, als zeurders weg te zetten.
De mensen in bijvoorbeeld Bergen / Schoorl, enzovoort, zijn zeker ook bij Schiphol gaan wonen?
Volgens mij weet de heer Dion Graus niet eens waar Noord-Holland ligt.

Ja, meneer Dion Graus, zelfs op 60Km afstand van Schiphol is de herrie alom aanwezig!

Geplaatst door Anoniem

Politiek moet inderdaad ingrijpen, we zijn veel en veel te ver doorgeschoten met Schiphol.
De overlast die een groot aantal mensen dagelijks heeft is enorm en buiten alle properties.
Dan doet ook de luchtvaart niks om de overlast te beperken waar dit wel mogelijk is, in tegendeel.
Een miniem brandstof voordeel voor de klm is reden voor nog meer overlast.
Betaal als overheid de klm dan gewoon 5 of 10m per jaar om de oude stijg procedure te hanteren in plaats van honderd duizenden mensen die al overlast hebben nog meer overlast geven. En dat voor een besparing op jaarbasis van misschien 5-10m
Het is zo ongelooflijk pervers. Tot in Amersfoort en Alkmaar toe zit men met de ellende.

50% overstappers, die zijn 30 minuten op Schiphol voordat ze weer in vliegtuig zitten, die leveren Nederland helemaal niks op. De klm ook niet want de klm is een marginaal bedrijf dat slechts minieme winst maakt. Ook de winst van Schiphol zelf is niet bijzonder met 100m per jaar. Schiphol en de klm dat zijn de grootste schandes van Nederland.

Geplaatst door Erwin von der Meer

De overgrote meerderheid van de 2e Kamer vindt dat Schiphol verder moet kunnen groeien. Conclusie: Alders akkoord (het uit de wind houden van de politiek) heeft zijn rol gehad en mag geen belemmering vormen voor verdere groet. Het plafond van 510K vliegtuigbewegingen heeft nooit een bedreiging gevormd voor de groet van Schiphol, zodat de sector zich daaraan natuurlijk best heeft willen houden. In 2020 loopt dit akkoord teneinde en dan zouden er nieuwe afspraken moeten worden gemaakt. Omdat dit proces wellicht toch complex gaat worden (voorlopig wil niemand van de sector naar Leliestad) wordt blijkbaar weinig heil verwacht van de Alderstafel c.q. de ORS. De politiek wil het nu zelf ter hand nemen zonder lastige inspraak van bewoners.
En de bewoners? Die zijn inmiddels hun handhavingspunten (lokale rechtsbescherming/zekerheid) kwijt, het plafond van 510K vliegtuigbewegingen tot 2020 is een lege huls en de sector gaat met vertrouwen de toekomst tegemoet. En de ORS? Die vervalt weer in de rol van de oude CROS die nooit iets meer heeft opgeleverd dan veel en nogmaals veel praten om de bewoners stil te houden dan wel hen de indruk te geven dat zij wel degelijk serieus worden genomen. Hoe kun je je zo voor de gek laten houden?

Geplaatst door geen

Politiek in NL heeft geld ze krijgen genoeg geld. Hiervan kunnen ze hun huizen geluid dicht maken. Ze merken niet eens wat burger te verduren krijgt. En als even niet mee zit 4 jaar lang nadenken wat zullen we doen...

Geplaatst door Jan Griese

Dag @ GEEN , Waarom anoniem? U maakt wel een punt, maar wat doet u er zelf aan?
Er was jaaaaaarenlang een grote groep in Assendelft , olv ene heer van Zon dat zich bijna kapot vocht . Er is een groep te Aalsmeer, die zich jarenlang kapot knokte en nog knokt. Rechtzaken voerde,, maar door de Raad v. State (democratisch ..NEE dus !) werd kaltgestellt.

Het grote probleem is, dat nog steeds dat de burgers recht onder de banen, die ernstig geteisterd worden door de herrie in de minderheid zijn. Dat die ORS nog steeds het zelfde manco heeft als de voorloper Cros. ORS bedrijft schijndemocratie. De Dorpsarts te Zwanenburg zit al 17 jaar op dit Schipholdossier, terwijl de max termijn bij grote uitzondering 8 jaar was. Door Alders toch weer in het hoogste ORS orgaan gemanipuleerd. Pakt ie nog € 7000,- p jaar mee ook. Verder zitten er nog 9 andere Clustervertegenwoordigers, ... waarvan nog maar 2 inhet hoogsteorgaan : CVA (College van advies waar onder een aantal nieuwelingen , niet gehinderd door historische kennis , , die ontvangen€ 3000,- Via verdeel en heers worden bewoners uit elkaar gespeeld, c.q laten zich uit elkaar spelen... Bovendien wat is wijsheid .. PVV is voor max groei, VVD idem . PvdA maakt te weinig vuist.. We horen de Milieuactivist Samson oud Schiphol woordvoerder niet meer, die ons namens zijn fractie in 2008 nog gouden bergen beloofde.... Door de knieeën voor de VVD... Mij lijkt de oplossing : ORS bewoners moeten UNANIEM met op stappen dreigen, eindelijk stelden ze een zeer kritisch stuk op (Zie deze site !) We zullen zien. Als Bewoners collectief opstappen , kan de politiek daar niet om heen Goede suggesties welkom !

Geplaatst door de Vries

Wordt een moeilijk verhaal. De politiek en belanghebbenden zijn alleen maar bezig om de publieke opinie te beïnvloeden. Inderdaad collectief opstappen zou een goed signaal zijn. Er valt nu toch weinig te verliezen.

Uiteindelijk is toch alles goed geregisseerd en doordacht. Uitgerekend in het jaar dat Schiphol 100 jaar bestaat komt men hiermee. Dat is geen toeval. Nog meer het publiek bespelen dus want we moeten allemaal heel trots zijn op Schiphol. Die paar mensen die hinder hebben moeten niet zeuren, hadden ze maar niet in de buurt van een luchthaven moeten wonen...

Met al het nieuws dat er straks aankomt rondom het 100-jarig bestaan zal collectief opstappen slechts een klein artikeltje in het geheel worden. En dan worden "wij" zeker als zeurders aangemerkt.

Geplaatst door anoniem

Schiphol wordt gedaan, want de meeste kierzers hebben geen overlast.
Asielzoekers centra worden gedaan, want de meeste inwonders wonen in een plaats zonder centrum.
Groningen gas wordt gedaan,want de meeste nederlanders wonen niet in Groningen.

Dit is hoe de politiek werkt in Nederland.
Het gaat op deze manier niet lang meer duren voordat elke nederlander,om welke reden dan ook, een bloedhekel heeft aan de politiek in den haag
Dan is iedereen duidelijk dat de politiek helemaal niks geeft om de belangen van de inwoners, zolang dat maar geen meerderheids belang is.