Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Plan voor nieuwe indeling Nederlands luchtruim begin 2025 bekend

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 338 
|
 luchtvaartnieuws.nl - 21-12-2024 
countryside-384624_1280.jpg

Het kabinet maakt begin 2025 de plannen voor de nieuwe indeling van het Nederlandse luchtruim bekend. Dan wordt namelijk het Schetsontwerp gepubliceerd, zo hebben minister Madlener (Infrastructuur) en staassecretaris Tuinman (Defensie) vrijdag aan de Tweede Kamer laten weten. De nieuwe indeling van het luchtruim zorgt volgens de bewindspersonen voor betere oefenruimte voor de luchtmacht en maakt korter vliegen naar Schiphol mogelijk. Ook moet het de basis leggen voor overlastvermindering in de omgeving van enkele luchthavens.

"In de nieuwe indeling van het luchtruim wordt het bestaande militaire oefengebied in het noorden van Nederland uitgebreid voor het oefenen met de F-35. Tegelijkertijd beoogt de nieuwe indeling van het luchtruim minder omvliegen dan in de huidige situatie en minder uitstoot van schadelijke stoffen per vliegtuigbeweging. Dit is in lijn met de doelstellingen van Single European Sky", schrijven Madlener en Tuinman.

Het Schetsontwerp beschrijft de grenzen van het militaire oefengebied in het noorden, de verkeerspatronen van en naar Schiphol, inclusief naderingspunten, en de aansluitingen op het internationale vliegroutenetwerk. Onderdeel ervan is een uitgebreide effectanalyse, die momenteel wordt afgerond.

Commissie
Na publicatie van het Schetsontwerp wordt er een externe commissie aangesteld. Dat gebeurt op verzoek van de Tweede Kamer, die daar eerder dit jaar met een motie van NSC en ChristenUnie om vroeg. De commissie bestaat volgens het kabinet straks uit een onafhankelijke voorzitter, een secretaris en een aantal onafhankelijke experts. Bewonersgroepen worden uitgenodigd om enkele onafhankelijke experts voor te dragen.

De externe commissie wordt verzocht om de nieuwe indeling van het luchtruim te beoordelen en de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de staatssecretaris van Defensie te adviseren. De commissie zal ook het nut en de noodzaak van een vierde aanvliegroute naar Schiphol beoordelen, waar de Tweede Kamer om gevraagd heeft.

Hoger naderen luchthavens
Samen met het Schetsontwerp wordt de Startnotitie voor ‘Hoger naderen luchthavens’ gepubliceerd. De Startnotitie beschrijft de aanpak om (burger)luchthavens hoger aan te vliegen en om vliegverkeer het laatste deel van de vlucht (15 tot 45 kilometer voor de luchthaven) zoveel mogelijk continu te laten dalen. Continu dalen vermindert het vliegtuiggeluid, bespaart brandstof en vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen.

Hoger naderen en continu dalen wordt ingevoerd als de nieuwe indeling van het luchtruim is geïmplementeerd. Op korte termijn wordt er in het huidige luchtruim met een leertraject gestart. Dit leertraject start op Schiphol, op één landingsbaan. Zowel bij het leerproject als daarna worden omwonenden en andere betrokkenen meegenomen.

Verdere planning
Na het Schetsontwerp, volgt begin 2026 het Voorlopig Ontwerp en de politieke besluitvorming. In de jaren daarna wordt het Definitief Ontwerp gemaakt. Dat moet eind 2028 klaar zijn, waarna de implementatie van de nieuwe luchtruimindeling kan plaatsvinden. In 2030 moet het project volgens het kabinet afgerond worden.

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl - 21-12-2024"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Als u op de kaart kijkt en de redenering volgt van korter vliegen naar Schiphol, dan is het onvermijdelijk, dat onze regio, met name de as Castriucm-Limmen-Akersloot-Uitgeest, hier de dupe van zal zijn.

‘Op korte termijn wordt er in het huidige luchtruim met een leertraject gestart. Dit leertraject start op Schiphol, op één landingsbaan. Zowel bij het leerproject als daarna worden omwonenden en andere betrokkenen meegenomen.’

U mag driemaal raden welke baan dat gaat worden: de ‘minst belaste Polderbaan’. Bij dit ‘leertraject’ zal men waarschijnlijk ook nu weer voor de bühne een evaluatiemoment inpassen, met geen ander doel dan de suggestie van inspraak met mogelijke verbetering. De ervaring leert dat het resultaat van te voren al vaststaat: dit wordt een groot succes. Eenmaal vastgelegd komt men er nooit meer van af!

Weer mogen we zogenaamd participeren, ditmaal in een ‘externe commissie’ met een onafhankelijke voorzitter, een secretaris en een aantal onafhankelijke experts, die de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de staatssecretaris van Defensie mag adviseren. Die zullen de bevindingen aanhoren en vervolgens de eigen agenda van verdere groei gaan volgen.

De te hoge geluidsmaten in de Wet Luchtvaart staan toe, dat er mensen in dit land volkomen gek gevlogen gaan worden onder vaste routes onder het mom van hinderbeperking. Omfloerst door wollig en verhullend taalgebruik, zo vakkundig en veelvuldig gehanteerd door de sector en de overheid, zullen vele duizenden opgeofferd gaan worden in de waanzin van verdere groei van het luchtverkeer. Een vierde aanvliegroute naar Schiphol zal gewoon erin worden opgenomen, ondanks vele protesten hiertegen.

Weer mogen we zgn. participeren in een ‘externe commissie’ met een onafhankelijke voorzitter, een secretaris en een aantal onafhankelijke experts, die de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de staatssecretaris van Defensie mag adviseren. Die zullen de bevindingen aanhoren en vervolgens de eigen agenda van verdere groei gaan volgen.

Volgend jaar gaat de ellende voor ons echt van start, blijf alert.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

De burgerluchtvaart begint allerlei kritische grenzen te naderen. Of de politiek dat nog op tijd in gaat zien is zeer de vraag.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Op korte termijn wordt er in het huidige luchtruim met een leertraject gestart. Dit leertraject start op Schiphol, op één landingsbaan. Zowel bij het leerproject als daarna worden omwonenden en andere betrokkenen meegenomen.

Is er iemand die hier iets over weet. Er is namelijk geen enkele informatie over te vinden en er is geen enkele ruchtbaarheid aan gegeven. Maar goed,de bewoners zijn hier in meegenomen alsdus de overheid. Is er ergens een bewoner die hier iets over heeft gehoord?

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Heb zelf het vermoeden dat dit niet de polderbaan gaat worden. Als je het leest krijg je de indruk dat men al een geheel nieuwe route wil gaan in voeren om dat te gaan testen.
Dit zou dan waarschijnlijk de route naar de aalsmeerbaan zijn vanaf het nieuwe naderingspunt dat men plant voor de 4e route en herindeling luchtruim. De route alvast invoeren via een zogeheten leertraject. Daar waar er eigenlijk nog niet genoeg politieke steun voor is.

Maar goed,misschien is het wel de polderbaan dat kan ook. Blijft vreemd dat de omwonenden hier totaal niet in zijn meegenomen. Dan krijg je dat soort vragen als het dan min of meer terloops bekend wordt zonder dat er nadere informatie is te vinden op website overheid of schiphol.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

De MRS hult zich in stilzwijgen naast het altijd al besloten vergaderen door deze club. Een en al apathie en onduidelijke mist daar.....

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.