Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Plan Schiphol voor twee extra startbanen. Bewonersgroepen voelen zich overvallen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1253 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
Schiphol_klimaatactie_191214_WP_7648.JPG

Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - Maar liefst twee nieuwe start- en landingsbanen zijn er voor Schiphol nodig wanneer de luchtvaart de komende dertig jaar alle ruimte zou krijgen. Behalve een parallelle Kaagbaan is dan ook een parallelle Polderbaan nodig.

Het is niet zomaar een wild idee, maar een serieuze verkenning. In de klankbordgroep die deze week de concept Luchtvaartnota besprak, presenteerde Schiphol enkele voorstellen om met een aangepast banenstelsel tot 2050 toch verder te kunnen groeien en de meest dichtbevolkte woonwijken vlakbij de luchthaven te ontzien. In de Luchtvaartnota moet de Tweede Kamer volgend jaar knopen doorhakken over de ontwikkeling van de luchtvaart tot 2050.

Het plan voor een tweede Kaagbaan, parallel aan de huidige, bestaat al jaren en de grond is er voor gereserveerd. Bij aanleg zou de provinciale weg dan moeten worden weggehaald, net als enkele bedrijven. „Als Schiphol echt wil groeien, hebben ze die baan nodig, in combinatie met een herziening van het luchtruim. Maar ook het plan voor een parallelle Polderbaan is weer afgestoft en als serieus plan gepresenteerd, samen met een verlenging van de Oostbaan”, bevestigt Matt Poelmans, die namens de bewonersdelegatie uit de Omgevingsraad Schiphol deelnam aan het overleg over de Luchtvaartnota.

Overvallen
Bewonersdelegaties uit Aalsmeer en Rijsenhout voelen zich overvallen door dit scenario van twee nieuwe startbanen. De Buitenveldertbaan en Aalsmeerbaan zou Schiphol niet willen slopen, maar laten liggen om in te zetten bij zware westerstorm. Uiteraard zou ook de Zwanenburgbaan dan minder worden ingezet. Dichtbij gelegen plaatsen als Zwanenburg, Aalsmeer en Amstelveen hebben dan aanzienlijk minder overlast en zou er ruimte komen voor woningbouw.

„Dit soort rekensommetjes zijn misleidend. Er zijn inderdaad plaatsen waar bewoners minder overlast krijgen, maar daar staat tegenover dat de Leidse regio en Rijsenhout extra overlast krijgen van een tweede Kaagbaan en andere gebieden overlast van een tweede Polderbaan. Bovendien wordt in dat scenario uitgegaan van een groei van het aantal vluchten van 500.000 richting de 800.000 in 2050, terwijl wij inzetten op geen groei en liever krimp. Dit is echt een dwaas plan”, oordeelt Poelmans. „Dit is geen hindervermindering maar hinderverplaatsing.”

Groei
In de eerder uitgelekte plannen voor de Luchtvaartnota, die de minister in het eerste kwartaal naar de Tweede Kamer wil sturen, zijn nog drie toekomstscenario’s opgenomen. Het eerste borduurt verder op het huidige gebruik van Schiphol en groei naar 717.000 vluchten. Een andere optie is om met de klimaatopgave en de geluidshinder ernstig rekening te houden. Groei kan alleen verdiend worden en tussen 23 en 6 uur wordt niet gevlogen. Een derde optie is zoveel mogelijk groei te verplaatsen naar regionale vliegvelden in Nederland.

De optie waarbij dus twee extra startbanen nodig zijn, is die van maximale groei. Het is zeer twijfelachtig of daar wel een politieke meerderheid voor te vinden is. Daarnaast zijn parallelle banen bij mist een probleem, omdat de toestellen dan te dicht bij elkaar zitten. Bovendien vergen nieuwe banen een investering van vele miljarden.

Verkenning
Schiphol benadrukt dat het nog geen concrete plannen zijn, maar een verkennend onderzoek naar mogelijke scenario’s voor de toekomst. ,,We doen allerlei onderzoeken in het kader van bijvoorbeeld hinderreductie, innovatie, locatie en capaciteit. Zo heeft het bureau To70 in opdracht van Schiphol een verkenning gedaan naar de mogelijke effecten ten aanzien van geluid, bij mogelijke aanpassing van het banenstelsel op Schiphol. Daarbij is ook gekeken naar mogelijke hinderreductie bij een eventuele parallelle Kaagbaan en/of Polderbaan.’’

Zodra dat onderzoek finaal is, wordt het door het ministerie gepubliceerd.

De bewonersgroepen hebben de presentatie (hier) van deze week al wereldkundig gemaakt:

Opmerking redactie vlieghinder.nl. In het originele artikel, in te zien via onderstaande link, staat een tekening met daarop de twee extra banen ingetekend.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Als je het NHD van vandaag openslaat, dan staat op een linkerpagina een uitgebreid artikel over de bij de Hoge Raad gewonnen klimaatzaak en op de rechterpagina een artikel over het waanzinnige plan met onder andere een uitbreiding met twee startbanen op Schiphol. Daarbij valt ook op dat de nacht, nu van 23:00 - 07:00 uur, wordt ingekort naar 23:00 - 06:00 uur.

Op deze pagina's naast elkaar staan twee verschillende wereldbeelden naast elkaar. Het beeld van groeien en vernieling en het beeld van zuinig zijn op ons land, de wereld.en doe er wat aan.

De plannen worden gepresenteerd zo van, het zijn slechts verkenningen. Aan me hoela dat geloof je toch niet van de firma lieg en bedrieg! Trouwens het bureau To70 Aviation Consultans is ook weer zo'n "onafhankelijk" bureau vol met luchtvaart figuren. Dus let je tellen.

Wat ook opvalt is dat tussen de Zwanenburg- en de Polderbaan nog een baan staat getekend. Dit terwijl de huidige twee parallelle banen al een verhoogd veiligheidsrisico vormen! Deze extra baan er tussenin is fake. Slechts een onderhandelingsobject dat uitgeruild gaat worden tegen de realisatie van een tweede Kaagbaan.

Geplaatst door anoniem1

Het doel van Schiphol is om om 6 uur te mogen beginnen.
Dit is het veruit belangrijkste onderdeel om de capaciteit uit te breiden en met huidige stelse eigenlijk ook de enige mogelijkheid.
Zoals al eerder uitgelgt gaat dat een enorme toename van hinder geven,vooral voor mensen die nu relatief weinig hinder ervaren omdat als ze om 7 uur beginnen ze druk zijn met douchen,kinderen en klaarmaken voor de dag.
Om 6 uur beginnen betekend dat heel veel mensen in het belangrijkste laatste uur van hun slaap gestoord worden (de rem slaap).
Dit plan is ronduit absurd en volstrekt onverandwoord voor het welzijn en de volksgezondheid maar men blijft aansturen op dit plan. Dat dit plan doorgaat lijkt mij onwaarschijnlijk maar aangezien het de makkelijkste mogelijkheid is voor Schiphol zou het toch werkelijkheid kunnen worden. Het zou het aantal mensen dat ernstige overlast ervaart misschien wel vertienvoudigen.

De 2e polderbaan is kolder en zoals wim al aangeeft slechts een onderhandelings taktiek. Als het dan straks bij een 2e kaagbaan blijft dan lijkt het allemaal weer mee te vallen.

Schiphol moet groei verdienen met minder hinder zegt de minister,maar tegelijkertijd het serieuze plan om om 6 uur te beginnen. Men zou de burgers niet zo voor de gek moeten houden,wees eerlijk over wat de omwonenden te wachten staat, Dan kunnen zij en toekomstige bewoners ook een goede beslissing nemen over verhuizen en ergens wel of niet gaan wonen.
Stop met het strooien van zand in de ogen van de bewoners met aan de ene kant mooie woorden en aan de andere kant absurde plannen om de capaciteit te verhogen.

Nog geen enkele hinderbeperkende maatregel is genomen,in tegendeel. Men neemt steeds maatregelen die de hinder alleen maar vergroten zoals bijvoorbeeld de plannen voor nadp2 plus.

Geplaatst door anoniem1

Het is onbegrijpelijk voor mij dat men niet eerlijk kan en wil zijn. Is de nederlandse bevolking dan zo dom dat het liegen werkt en effect heeft?
Schiphol zal doen wat het wil doen,dat weten de bewoners al lang. Maar wees er dan tenminste eerlijk over. (ook een christelijk gebod btw). Het is de oneerlijkheid die heel erg storend is,dit naast de overlast zelf uiteraard.

Nederland was altijd een eerlijk land met een hoog natuurlijk vertrouwen. Dit word allemaal weggegooid en waarom? Als het straks toch weer tegenvalt voor de bewoners volgt weer een nieuwe teleurstelling. Waar is dat in hemelsnaam goed voor?

Wees eerlijk.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

“ Het is onbegrijpelijk voor mij dat men niet eerlijk kan en wil zijn. Is de nederlandse bevolking dan zo dom dat het liegen werkt en effect heeft? “

Helaas wel ja. Alles voor Schiphol, de boeren, de banken en de multinationals. De burger is bang, betaalt voor dit alles en stemt massaal FvD, VVD, CDA, PVV ..

Linkerzijde moet weer opkomen voor de burger met eerlijk economisch beleid ipv links geworden clichés als immigratie, islam en symboolpolitiek. Anders wordt het nooit wat.

Geplaatst door Janna uit Amsterdam osdorp

Ben blij dat ik dood ben tegen die tijd! Ik kan nu al bijna niet meer normaal leven en slapen. Overigens krijg ik met regelmaat even over 6.00 toestellen over....hoor je nooit iemand over.
Trouwens..je hoort űberhaupt bijna nooit over de overlast in Amsterdam Nieuw West. ( Het gaat altijd over Aalsmeer em Amstelveen...terecht overigens.) Terwijl we toch onder 2 uitvliegroutes liggen, naar het noorden opstijgen en naar het zuiden afbuigen, Zwanenburgbaan en Polderbaan.
We zitten hier in de herrie van opstijgende toestellen (het grondgebrul elke minuut) of ze vliegen de hele dag over. Dan nog de kerosine deken die met zuidelijke wind over de wijk ligt bij vertrek van de Aalsmeer - en Kaagbaan. Walgelijk zootje daar op Schiphol!

Geplaatst door Saskia uit Uithoorn

Nou denk dat het sowieso niet lang meer duurt voor de aardbol vergaat, je kon duidelijk merken aan de rechter bij de uitspraak dat het omkeerpunt heel dichtbij is! Er gebeuren al zoveel rampen en onze regering zal er weinig aan doen om ook maar iets te veranderen het enige wat hun boeit is de economie, economie en nog eens economie ik kots van ze! Vind het erg voor onze kinderen en kleinkinderen dat we de aarde zo verkloot hebben met zijn allen niemand is ook maar bereid om te stoppen met al die overdaad aan consumptie en blijven allemaal maar veel vlees vreten, vliegen en kopen kopen kopen pfffff wat een idioten allemaal.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Het is niet eens dé economie, die is al lang kapot. Zorg, scholing, modale welvaart is al allemaal al lang kapot.
Het gaat om de laatste stuiptrekkingen van de verrotte corrupte economie.
De mensen op nog meer schulden jagen en het zo gecreëerde geld overhevelen naar bovengenoemde partijen, ookwel de BV Nederland genoemd.

Geplaatst door Gerard uit Purmerend

Nou, die is voor mij duidelijk: combinatie van de scenario's 2 en 3. Geen vluchten meer tussen 23 en 7 uur. Geen groei op Schiphol, anders dan verschuiving van nacht naar dag. Geen uitbreiding banenstelsel op Schiphol. Groei concentreren op Lelystad Airport en Groningen. En zodra die capaciteit vol is, geen verdere groei luchtvaart Nederland meer. Die tweede Polderbaan is overigens onzin, is eerder onderzocht, en kan qua veiligheid niet. Gewoon manipulatie om die Tweede Kaagbaan te krijgen. Nou, dat dus echt niet. Het is niet en Lelystad en een Kaagbaan!

Geplaatst door anoniem1

Men is al begonnen met het eerder beginnen en ruimere openingstijden voor het reguliere verkeer. Tegen de wet maar dat is geen probleem.
Vandaag eerste kerstdag waren de bewoners van buitenveldert de klos.
Stipt om 6.30 begon daar de continue stroom van herrie waar dat voorheen 7 uur was.

Geplaatst door Janna uit Amsterdam

Niks nieuws...hier al heel lang aan de gang, vanaf 6.10 komen er herriebakken over! Afgelopen weken zit Osdorp of in de herrie of in de stank van kerosine. Vandaag allebei, niet te harden! Even naar buiten? Niet dus...Ramen open? Niet dus...De was buiten drogen? Niet dus.... Het is waardeloos wonen en wordt alleen erger.
Schiphol gaat over lijken...Het wordt tijd ze terug te fluiten, via de rechter? Wetteloosheid heerst hier! We passen definities en berekeningen aan zodat alles weer mogelijk is...Russische toestanden....volksverlakkerij! Ik ga verhuizen alleen...een woning vinden...is ook zo''n ding in het 'gave' land van meneer Rutte!

Geplaatst door Saskia bakker uit Uithoorn

Na de Urgenda uitspraak hebben we volgens mij veel meer rechten gekregen om o.a de staat aan te klagen voor de overlast van lawaai en voor het in gevaar brengen van de volksgezondheid!

Hoop dat er organisaties zijn zoals schipholwatch die naar de rechter stappen.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

@ Janna: Mark Rutte zou willen dat het 'gave' land van hem was.
Mark Rutte is een slechte manager in het land van de Nederlanders.
Mark Rutte heeft weinig empathie, maar helaas veel gevoel voor geld.
Geld kan stinken, zeker in de handen van zo iemand als Mark Rutte.
De VVD is van oudsher een partij dat geld laat prefereren boven woongenot, zolang zij er zelf maar geen hinder van ondervinden.