Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Pilotenvakbond: krimp Transavia op Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1099 
|
 telegraaf.nl 
Transavia_DSC_3267.JPG

Door Yteke de Jong

AMSTERDAM - Luchtvaartmaatschappij Transavia zal komend jaar toch minder vliegen op Schiphol. Dat meldt de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) in een brief aan leden.

Eerder deze week meldde De Telegraaf dat Transavia gaat uitbreiden op Brussel, maar volgens de luchtvaartmaatschappij zou dit niet leiden krimp op Schiphol.

Volgens de VNV is dit wel degelijk het geval, omdat moedermaatschappij KLM gebruik gaat maken van landingsrechten van Transavia op Schiphol. „Het gaat om een lichte krimp op Schiphol. Deze dynamiek zorgt ervoor dat de bedrijfsvoering van Transavia zich nog meer dan nu zal richten op de ontwikkeling en groei buiten Schiphol”, zo stelt de VNV. De vakbond is in overleg met alle partijen over de gevolgen van dit nieuwe buitenlandse avontuur. Transavia was zondag niet bereikbaar voor commentaar.

Slot
Schiphol zit momenteel op slot voor verdere groei en Lelystad Airport is nog steeds niet open. Bovendien is het luchtvaartdossier een splijtzwam in de coalitie. KLM moet daarom kannibaliseren op het eigen netwerk. Pas na 2020 kan KLM eventueel uitbreiden op Schiphol, hoe is nog onduidelijk. Het idee was dat Transavia de operatie deels naar Lelystad Airport zou verplaatsen en dat KLM de achtergelaten ruimte in zou vullen. Minister van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) sprak vrijdag de verwachting uit dat Lelystad Airport pas in november 2020 open gaat, waarom is niet duidelijk. De luchthaven is sinds kort helemaal klaar op vakantievluchten af te handelen.

Markt
Transavia heeft daarom besloten om volgnd jaar zomer maar uit te breiden op Brussel Zaventem. „Deze stap ligt deels in het feit dat Brussel veel marktpotentieel heeft en dat we nog op Lelystad kunnen beginnen”, zei topman Ben Smith van Air France KLM eerder deze week tegen De Telegraaf op een luchtvaartconferentie in Berlijn. Hij wil Transavia fors uitbreiden, als tegenhanger van onder meer Ryanair en EasyJet. Een oud plan is daarmee weer op tafel. De VNV stelt dat de verplaatsing naar Brussel wel moet zorgen voor een ’totale groei op de vlootplaat’. De beide Transavia’s hebben samen een vloot van ruim 80 vliegtuigen.

Er zullen twee Boeings ingezet worden vanaf Brussel, die naar verwachting naar vakantiebestemmingen in Zuid-Europa zullen vliegen. Er is op deze routes vanaf Brussel volop concurrentie, onder meer van TUI.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht