Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Pilotenbond gaat internationaal debat aan over ‘eerlijke concurrentie’

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 2334 
|
 luchtvaartnieuws.nl 
hv_overig_2692.jpeg

DRIEBERGEN - Nederlandse piloten, vertegenwoordigd door de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), gaan deelnemen in een groot debat over het thema Open Skies or Fair Skies. Het debat vindt plaats tijdens de APG World Connect Conference in Marokko. Steven Verhagen van de VNV gaat in discussie met vertegenwoordigers van onder andere Emirates en Royal Air Maroc over het onderwerp.

Volgens Verhagen zit de wereldluchtvaart in een cruciale fase met de steeds grotere roep om Open Skies en vrije marktwerking. Verhagen zegt dat de Nederlandse luchtvaart graag de concurrentie aan gaat met internationale collega-maatschappijen, maar niet met overheden. Hij pleit voor stringenter handhaving van de bepaling binnen Open Skies afspraken.

"Overheden laten zich nu chanteren door het grote geld uit het Midden-Oosten. Willen we nog Europese luchtvaart overhouden, dan is actie vereist, zowel op nationaal als Europees niveau. Als we in de toekomst ook nog betaalbare vliegtickets willen, zullen we nu moeten zorgen voor een klimaat van eerlijke concurrentie, zonder bevoordeling van anderen toe te staan", aldus Verhagen.

Midden-Oosten
Verhagen noemt het aantal uitstaande orders in het Midden-Oosten voor lange afstandsvliegtuigen astronomisch. “Er staan er orders uit voor zeshonderd lange afstandsvliegtuigen voor Emirates, Etihad en Qatar Airways samen, voor een totaalbedrag van ruim tweehonderd miljard Amerikaanse Dollar. Voor een gebied zo groot als de Benelux met elf miljoen inwoners is dat veel meer dan waar de markt om vraagt. Dit komt omdat de overheden van de VAE en Qatar Airways luchtvaart tot primaire economische activiteit hebben verheven. De wereld zal via het Midden-Oosten reizen. En dat zullen we weten. Die vliegtuigen zullen overal heen vliegen, of het nu rendabel is of niet op dit moment. Ze kopen marktaandeel met overheidsgeld en verhogen daarna de tarieven", aldus de VNV-president.

Wat betreft Verhagen zal de luchtvaartwereld hier mondiaal gezien een oplossing voor moeten vinden, want het speelt overal. "Daarbij is het van belang dat wereldwijd druk wordt gezet op de
overheden in het Midden-Oosten om de maatschappijen als private partijen te laten opereren en af te zien van staatssubsidies. Zo niet, dan zullen andere maatregelen getroffen moeten
worden om te voorkomen dat deze subsidies schade berokkenen aan andere maatschappijen, bijvoorbeeld door voor hun de toegang te beperken of deze te ontzeggen. Als je je niet aan de spelregels houdt, riskeer je een gele of zelfs rode kaart.”

APG World Connect Conference
Aan de APG World Connect Conference neemt de top van de luchtvaartindustrie deel waaronder CEO’s en president-directeuren van luchtvaartmaatschappijen wereldwijd en zakelijke beslissers binnen de afzet- en distributiemarkt in de luchtvaart.

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Laten ze dan in het kader van transparantie in de concurrentie vanuit NL dan melden:
- geen btw op vliegtickets;
- geen ecotaks en accijnzen op kerosine;
- inkomsten van Schiphol uit vastgoed, horeca/winkels en niet te vergeten autoparkeren, gebruikt om havengelden te verlagen.

Geplaatst door anoniem

Gezien de recente champagne die gevoerd is om de nederlandse overheid de klm te laten redden,naar ik aanneem met volledige instemming van de verkeersvliegers, is dit artikel ronduit lachwekkend.


"Die vliegtuigen zullen overal heen vliegen, of het nu rendabel is of niet op dit moment"

Klinkt het verwijtend.dit direct nadat de klm zijn Eigen onrendabele lijnen met overheids steun probeert te behouden.