Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Pieter van Geel is onafhankelijke verkenner naar groei Eindhoven Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 278 
|
 ed.nl 
tb_vliegtuig_Mantinair-Cargo-PK-MCY.jpg

Door Vanda van der Kooi

EINDHOVEN - Het kabinet wil dat Eindhoven Airport en het nog te openen Lelystad Airport vanaf 2020 vakantievluchten overnemen van Schiphol. Maar het wil niet zomaar over de weerstand tegen groei van het vliegverkeer heen stappen. Hoe ver wil de regio Eindhoven gaan? Het kabinet heeft iemand ingehuurd om dat te sonderen: Oud-staatssecretaris Pieter van Geel (67).

Van Geel moet als 'onafhankelijke' verkenner de neuzen in de regio dezelfde kant op krijgen. Het kabinet noemt dit een 'proefcasus' en zegt dat inbreng van burgers belangrijk is. Tegelijkertijd blijft het zo dat 'Den Haag' beslist: 'De proefcasus komt niet in plaats van formele besluitvormingsprocedures, maar moet zorgen voor een steviger fundament hiervoor, met meer draagvlak'.

Van Geel is dus een soort oliemannetje, maar dan eentje van het innemende soort. Van Geel was al voorzitter van de Uitvoeringstafel Eindhoven Airport, die over de groei tot 2020 gaat. Als prominent oud-CDA-politicus weet hij hoe de hazen lopen in Den Haag. Bovendien is hij geworteld in de regio en heeft hij een breed netwerk.

Op dit moment is Van Geel onder meer voorzitter van de Raad van Commissarissen van het Energiefonds Overijssel, commissaris bij de Goede Doelen Loterijen en commissaris bij Covra, een organisatie die zorgt voor het verwerken van radioactief afval. Ook is hij voorzitter van de stichting Helmond Marketing en voorzitter van de sectortafel Landbouw en Landgebruik, waar aan klimaatafspraken wordt gewerkt.

Stop op groei is funest
Eén nevenfunctie heeft te maken met luchtvaart: Van Geel is lid van de Raad van Commissarissen van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Directeur Michiel van Dorst van LVNL is een voorstander van groei van de luchtvaart. 'Een stop op de groei van Schiphol zou funest zijn', zei Van Dorst begin 2016 in een interview. En eind vorig jaar maakte hij actiegroepen boos met uitspraken in het NRC over 'laag vliegen' bij Lelystad Airport.

Geen uitspraken van Van Geel zelf, maar toch: hoe onafhankelijk is hij eigenlijk? ,,De uitspraken van de directeur zijn nooit het beleid van LVNL geweest", reageert Van Geel. ,,LVNL speelt geen enkele directe rol bij de keuzes die de regio wil maken voor de toekomst van Eindhoven Airport." Hij is dan ook niet van plan de functie neer te leggen. ,,Het zou een weldaad zijn dat iemand beoordeeld wordt op wat hij doet, nalaat, zegt."

Bekijk bericht op "ed.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Met de nadruk op groei en vooral onafhankelijk opereren.

Geplaatst door B.

Wat een vervelende uitspraken van Michiel van Dorst van LVNL, waar woont deze man eigelijk?

Geplaatst door M.

Een directeur van LVNL mag zich toch niet uitspreken dat geen groei funest is, zijn taak is toch de veiligheid van alles en iedereen dat met luchtvaart te maken heeft?
Stel dat een directeur van een kerncentrale zoiets zou zeggen, dat het funest zou zijn als er minder stroom word opgewekt en daarvoor concessies doet in de veiligheid, dan zou die man strafrechtlijk worden vervolgt.

Geplaatst door Elodie

Dhr. Van Geel weet "hoe de hazen lopen in Den Haag". Omwonenden mogen meepraten, de beslissing is al lang gemaakt door de Schipholgroep! De regio heeft hier geen enkele invloed (meer) op. Het probleem van Schiphol wordt over heel Nederland uitgestrooid. De Schipholgroep zegt wil uitbreiden en jullie omwonenden vechten het maar uit wie de meeste overlast wil hebben. Laten we elkaar niet (meer) voor de gek houden, dhr. Van Geel gaat als een 2e Alders de tegenstanders op een zijspoor zetten. Dat doet dhr. Van Geel als voorzitter van de uitvoeringstafel de afgelopen 3 jaren al. Ik vind het jammer om dit te schrijven, de volgende uitbreiding (nu van 43.000 naar 55.000 vluchten), is een feit en vanaf 2025 gaan we naar de 70.000 vluchten. Helaas dus geen toekomstmuziek. Als we echt een verandering willen, dan moeten we stoppen om in het vliegtuig te stappen. Zolang dat niet wordt gedaan, dan zal er niets veranderen.

Geplaatst door Jan Griese

van Geel en zijn CDA.. Toen de man nog Staatssecretaris VROM was, bezochten we hem ca 10 jaar geleden . (Ondergetekende met nog 2 collegas . Onderwerp: Schiphol en de Veiligheidsnormen . die NIET op orde waren, en ook de Geluidsnormen zouden weer worden opgerekt . Ven W Minister destijds Lady Smile VVD Schultz van Heagen.
De eerste zin die hij sprak: Maar we willen toch vliegen? Wij: Mensen willen zoveel, 130 of meer op de snelwegen, , Meer coffeshopps , Maar een wijzeregering moet ook sturen, , zodat de zaak niet uit de hand loopt (Denk aan de Bijlmerramp !) Hij zou er nog eens over denken . 14 dagen later:
al transpirerend naast Schultz "We zullen maar moeten leven met enig risico, 100 % zekerheid bestaat niet. Vorige kabinetten verkochten u KNOLLEN VOOR CITROENEN.. En welke partijen waren dat . Ja zeker ZIJN EIGEN CDA ..! Dit soort figuren, mogen graag voor de zittende regering dit soort baantjes opknappen.. eerste klas slapjanus ! ARM EINDHOVEN !

Geplaatst door Michiel

Dit is de gevestigde orde in politiek Nederland. CDA is in Brabant mede verantwoordelijk voor de hormonen maffia in de veeteelt, wie weet hoe diep ze in de wiet maffia zitten. Corrupte partij. Verwacht er niets van.
Met de val van "Kereltje Pechtold", DE verkwanselaar van "geef de kiezer dat waarop ze stemt" uit 1966. De afgang van Rutte inzake de dividendbelasting afschaffing is een volgend echec van dit kabinet. Buma ligt ook binnen het CDA onder vuur vanwege zijn dominee conservatisme en semi populisme. Lijkt wel een CSU politicus pur sang. Max Verhagen was er ook zo een.
Het Schiphol dossier raakt aan de kern van de rechtsstaat. Niet de wet staat boven Schiphol, maar juist andersom. Na 23.00 uur op 600 m met zo'n kerosinebom over dichtbevolkte stadswijken scheren is niet alleen crimineel, maar een wetsovertreding. Bekeuren ho maar, klacht via BAS weggeveegd. U bevindt zich boven de zonering van Schiphol! Laat staan die vracht B747 die midden in de nacht met aantrekkende motoren een rondje boven je huis trekt. Artikel 21 is de facto al onder het kabinet Kok afgeschaft en de Nederlandse bevolking vogelvrij verklaard.
Toch denk ik dat er verandering op komst is. Ten eerste is er een steeds sterker besef dat de groei van Schiphol de gevestigde politiek stemmen gaat kosten. Immers de lokale protesten breiden zich over heel NL uit. Ten tweede is er een forse financiële correctie op komst. Te lage renten en gratis geld van de centrale banken hebben de basis van de economie volledig geërodeerd. De Zombie bedrijven waaronder de dunne marge prijsvechters die nu nog overleven gaan spoedig kapot. Maar ook de grote jongens als KLM die het moeten hebben van de huidige economische opleving zullen tegenwind krijgen. Want geef toe KL-AF heeft de crisis van 2008 tenauwernood overleefd.
De anglosaksische groeimodellen zijn volledig achterhaald. Helaas heeft Nederland te maken met neoliberale kabinetten onder Mark Rutte. Zolang de VVD de grootste partij blijft zal de business as usual in stand blijven. Maar de macht van Rutte brokkelt snel af net als gevestigde orde politici als Merkel. Te hopen valt dat er een nieuwe generatie minder groeiverslaafde roofbouw politici opstaat die de wet volledig laat gelden voor ons veelkoppige monster in de Haarlemmermeer.