Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Petitie tegen groei Eindhoven Airport: ‘Stillere vliegtuigen zorgen niet voor minder overlast’

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 104 
|
 ad.nl - 01-10-2024 
flight_tickets_rechtenvije_afvelding_Afbeelding_van_mohamed_Hassana_via_pixabay.com.jpg

Door Rob Burg

Valkenswaardenaar Sven Bakkes vreest voor een toename van het aantal vluchten op Eindhoven Airport als de regio de komende jaren tienduizenden nieuwkomers gaat verwelkomen. Een petitie moet de gevreesde groei van de luchthaven stoppen.

De petitie staat sinds enkele weken online en telt nu zo’n 500 – veelal anonieme – handtekeningen. Volgens initiatiefnemer Bakkes is de geluidsoverlast in Valkenswaard en in Waalre de laatste jaren fors toegenomen. ,,De dorpen ten zuiden van Eindhoven hebben veel inwoners en krijgen verreweg de meeste vliegtuigen over zich heen.”

Een verdere toename vindt hij onacceptabel. ,,We zijn niet tegen vliegen of tegen een luchthaven, maar we moeten er wel voor waken dat de balans zoekraakt: we moeten geen Schiphol-Zuid worden. Wat is voor Brainport de toegevoegde waarde van een vakantieluchthaven die een groot deel van Nederland bedient?”

De afspraken die vijf jaar geleden over Eindhoven Airport werden gemaakt onder leiding van politicus Pieter van Geel, bieden hem onvoldoende garanties. ,,Alle seinen staan op groei”, zegt Bakkes, onder meer verwijzend naar de bouw van een nieuwe, veel grotere aankomst- en vertrekhal.

Motie in Eersel
In Eersel nam de gemeenteraad vorige week een motie aan met hetzelfde doel als de petitie: bevries het aantal vluchten op 40.500 per jaar (het aantal dat vanaf 2026 als maximum geldt). Bakkes: ,,We hebben contacten in alle buurgemeenten van de luchthaven. De komende tijd zullen er moties in meerdere gemeenten worden ingediend”, verzekert hij. ,,Mooi op tijd voor de evaluatie over de afgelopen vijf jaar, die binnenkort start.”

In de afspraken met Eindhoven Airport is vastgelegd dat in 2030 de hoeveelheid geluid met 30 procent moet zijn afgenomen ten opzichte van 2019. Om dat te bereiken moet de vloot in 2030 voor minstens 60 procent zijn vervangen door minder lawaaiige vliegtuigen. Mocht er meer geluidsafname worden behaald, dan is zelfs een (bescheiden) groei van het aantal vluchten mogelijk, zo staat in het advies van Van Geel. Luchthavendirecteur Roel Hellemons heeft eerder dit jaar in het ED al aangegeven dat hij groei over een aantal jaren niet uitsluit.

Geluidmeetpalen
En dat is precies waar Bakkes bang voor is. De inzet van ‘stillere’ vliegtuigen gaat geen zoden aan de dijk zetten, vreest hij: ,,Die paar decibel minder zijn niet waarneembaar. Elke extra vlucht betekent gewoon extra overlast”, zegt hij. Nieuwe geluidmeetpalen in de regio gaan de decibellen aan vlieggeluid continu in kaart brengen. Maar ook daar plaatst Bakkes kritische kanttekeningen bij: ,,Die palen staan op allerlei plekken rond de luchthaven, behalve bij Valkenswaard en Waalre.”

Bekijk bericht op "ad.nl - 01-10-2024"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Gerard uit Castricum

'Stiller' op papier zorgt voor méér overlast! Men mag dan volgens de huidige regels immers meer vliegen. Dus komen er nog meer vliegtuigen over je hoofd. Dus nóg meer hinder.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Stiller is niet of nauwelijks merkbaar, meer vliegbewegingen zijn dat wel. De heer Alders heeft dit jaren geleden al aan de toenmalige minister geschreven die luchtaart in haar portefeuille had. Dit verschijnsel staat sindsdien bekend als de Aldersparadox.
Maar toch blijft men willens en wetens vasthouden aan de Lden en Lnight systematiek die dit mogelijk maakt. Gunstig voor de luchtvaartsector, ongunstig voor de omwonenden van Schiphol

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.