Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Petitie Schiphol 500

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1099 
|
 bewonersomgevingschiphol.nl (07-02-2017) 
schiphol_DSC_3246.JPG

PETITIE bewoners omgeving Schiphol

WIJ
Bewoners Omgeving Schiphol,

CONSTATEREN
De ontwikkeling van Schiphol is niet in balans met de omgeving omdat Schiphol sneller groeit dan is afgesproken terwijl de hinderbeperking achterblijft;

Uit het Milieueffectrapport (MER) blijkt dat in plaats van een spectaculaire hinderbeperking door een stillere vloot, de hinder in het dichtbij Schiphol gelegen binnengebied (Aalsmeer-Uithoorn, Amstelveen-Buitenveldert, Amsterdam, Zwanenburg-Halfweg, Badhoevedorp, Spaarndam, Krommenie) niet afneemt maar juist toeneemt;

Bijna een half miljoen mensen worden buiten de hinderberekening gehouden waardoor de groeiruimte voor Schiphol veel kleiner is dan de luchtvaartsector claimt;

De groei op Schiphol bestaat vrijwel geheel uit zogenaamde ‘pretvluchten’ zonder toegevoegde waarde voor de Nederlandse economie;

500.000 vluchten bieden meer dan genoeg ruimte voor de mainport en de ondersteuning van de ‘BV Nederland’;

Er is nog steeds geen zicht op een werkbaar en effectief selectiviteitsbeleid dat voldoet aan de EU-voorschriften;

Bij een plafond is er een automatische ‘prikkel’ voor de luchtvaartmaatschappijen om de slots in te zetten voor die vluchten met de meeste toegevoegde waarde en ‘pretvluchten’ uit te voeren van andere luchthavens;

Recente studies hebben de nadelige gezondheidseffecten van geluidshinder nog eens bevestigd;

Het voorzorgbeginsel maakt een rem op de uitstoot van ultrafijnstof noodzakelijk;
De Raad voor Leefomgeving en Infrastructuur heeft gewezen op leefomgeving als hedendaagse factor van belang voor het vestigingsklimaat, en de negatieve effecten van Schiphol daarop;

VERZOEKEN
de Nederlandse politiek om spoedig een werkbaar en doeltreffend selectiviteits-instrumentarium ter beschikking te stellen en – indien niet mogelijk vanwege EU-voorschriften – het plafond van 500.000 vluchten op Schiphol te verlengen tot 2030 zodat de afgesproken selectiviteit via ‘marktwerking’ tot stand kan komen.

Zie hier De kieswijzer Schiphol 500.

Bekijk bericht op "bewonersomgevingschiphol.nl (07-02-2017)"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door thijs

Het plafond van 500.000 moet niet alleen langer worden aangehouden maar zou ook moeten worden verlaagd. De overlast is inmiddels dusdanig groot dat steeds meer gebieden, steeds verder van schiphol vandaan in moeten leveren op hun leefbaarheid.
Dat er geen sprake is van een reductie in hinder is nu wel duidelijk.

Geplaatst door de Vries

Waarom nu pas? Iedereen kan bedenken dat dit over de verkiezingen heen getild gaat worden. Dus wat heeft dit voor zin?

Geplaatst door Jan Griese

@Thijs: Ik begrijp je wel. Maar in het huidige Klimaat zouden we al spekkoper zijn, wanneer we er in zouden slagen het Max van 510.000 zou worden doorgeschoven naar 2030 , met max 29.000 Nachtvluchten en niet illegaal 32.000 ! Met ook reparatie van dit krakkemikkige NNHS stelsel .
@ de Vries: Ik begrijp u niet. De verkiezingsprogrammas gaan toch over NA de verkiezingen?
(wel met het risico, dat rechts mogelijk gaat winnen? ) Maar beter laat dan nooit: Bewoners lieten zich voorheen dramatisch uit elkaar spelen. Het deskundigheids en kwalitatieve vermogen is tegenwoordig aanzienlijk hoger, dan voorheen, zodat ook niet alles door 1 persoon gedragen kan en behoeft te worden.

Geplaatst door de Vries

Ik vind het nogal naïef om te denken dat een petitie het verschil gaat maken. Wat heeft het voor zin om nu met Kamerleden te spreken die straks er niet meer zijn of een andere rol hebben gekregen?

Onderzoeken waarin de rol van Schiphol voor Nederland beperkt wordt genoemd worden ook zomaar opzij geschoven. Onderzoeken naar ultrafijnstof worden op de lange baan geschoven. Met de verkiezingen in het vooruitzicht gaat echt niemand hier iets mee doen.

Praten heeft toch al lang geen zin meer. En nee, ik heb geen oplossing, maar ik geloof meer in de aanpak van de Groningers van gisteren.


Geplaatst door Jan Griese

@de Vries: Wie heeft het over: het verschil maken? Wat let u, om dit a la de Groningers te gaan organiseren ?

Geplaatst door anoniem

Ben ook bang dat dit niet veel gaat uitmaken,maar beter iets dan niets. Waar kan ik tekenen?
Ik denk zelf dat een onderzoek naar de uitstoot van Schiphol de beste kans is voor de bewoners, De uitstoot is waarschijnlijk veel ernstiger dan men doet voorkomen,rede waarom het onderzoek hierna op de lange baan geschoven is, Het is ook bijzonder redelijk om te vragen om onderzoek,zelfs mensen die pro Schiphol zijn kunnen daar moeilijk met goede redenen bezwaar tegen maken. Vervolgens kan de uitkomst van het onderzoek gebruikt worden om de publieke opini te beinvloeden en als bijzonder sterk argument voor een reductie van het aantal vluchten.

Ben het er mee eens dat 500k te veel is, bij de groei van 450k naar 500k zijn er vrij veel regels verandert op Schiphol om capaciteit te genereren welke bijzonder nadelig zijn uitgepakt voor de bewoners, ik denks zelfs dat de grootste toename van overlast al geweest is en dat het vanaf nu relatief mee gaat vallen met de toenamen, Men heeft de pijn al genomen met aanpassen 4e baan regel,nieuwe start procedure en nieuwe uitzonderingen voor het preferente baangebruik,

Fijnstof dossier is onze beste kans.

Geplaatst door Jos

"ik denks zelfs dat de grootste toename van overlast al geweest is en dat het vanaf nu relatief mee gaat vallen met de toenamen, Men heeft de pijn al genomen met aanpassen 4e baan regel,nieuwe start procedure en nieuwe uitzonderingen voor het preferente baangebruik, "

Vrijwel alle verdere groei gaat terechtkomen op de secundaire banen en de sector wil de 4e baan zelfs permanent gaan inzetten. De pijn is dus zeker nog niet genomen

Geplaatst door anoniem

Het zou kunnen,ik hoop het niet.
Maar als ik bijvoorbeeld kijk naar de aalsmeerbaan,dan wordt deze baan tegenwoordig bij zuidelijk baangebruik (starten naar het zuiden) elke ochtend al als primaire start baan gebruikt bij landen op de zwanenburg en polder baan. Dit was tot nog niet zo heel lang geleden nog niet het geval. Dat bedoel ik eigelijk met dat de pijn al genomen is, men is van rustige ochtend naar elke ochtend primaire baan gegaan. Daar gaat ongetwijfeld nog wat (veel) bijkomen maar de grootste verandering is denk ik wat betreft de aalsmeer baan nu geweest. Hij in de praktijk al de primaire baan geworden. Alleen tijdens gebruik van 2 banen is de kaagbaan nog primair,maar gebruik van slechts 2 banen komt nu al vrijwel niet meer voor. Nu ja,hoop dat het mee gaat vallen,je blijft toch naar lichtpuntjes zoeken.

Geplaatst door Jan Griese

@ Thijs Allen: Voor de goede orde: Als het zeker tot 2030 Max 510.000 blijft is het dus wel de bedoeling , dat via marktwerking de Pretvluchten uitgefaseerd worden tbv de Mainportvluchten, die voor de BV Nederland niets op leveren

NB
Hierbij attenderen wij u op de bijgaande cijfers m.b.t. het gebruik van de groeiruimte op Schiphol sinds het sluiten van het AldersAkkoord. Het voor Amsterdam belangrijke Mainportverkeer is slechts heel beperkt gegroeid. Veruit de meeste groeiruimte is benut voor Low Cost en Leisure verkeer. Amsterdam (brief van 16 November) zet in op een "Een selectieve ontwikkeling van Schiphol, waarbij het accent ligt op bestendiging van het bestemmingennetwerk". Het is duidelijk dat het gevoerde beleid van Schiphol in strijd is met dit uitgangspunt.
met vriendelijke groet,
ORS Clustervertegenwoordiger Buitenv baan en Vz St. SWAB drs Jan Griese

Aantal vluchten 2007 2015 8-jaar cumulatieve groei


KLM 208.795 220.512 5,6%
Transavia 30.053 27.597 -8,2%
Martinair 11.746 2.572 -78,1%

KLM-groep 250.594 250.681 0,0%


Easyjet 17.014 30.201 77,5%
Vueling 4.027 5.910 46,8%
Norwegian 1.866

Main Low Cost Carriers 21.041 37.977 80,5%

TUI Fly 3.571 8.667 142,7%
Corendon 5.017

Main Leisure Carriers 3.571 13.684 283,2%

Air France 9.392 10.442 11,2%
Delta 8.843 11.432 29,3%
BA 14.312 11.086 -22,5%
Lufthansa 12.158 8.285 -31,9%
SAS 5.805 5.067 -12,7%

Main Flag Carriers 50.510 46.312 -8,3%

Totaal Schiphol 435.973 450.679 3,4%

Bron: Schiphol

https://www.schiphol.nl/nl/schiphol-group/pagina/traffic-review/

Geplaatst door anoniem

Levert het netwerk verkeer dan zoveel op voor Nederland? De sector beweert dit wel keer op keer maar er zijn toch ook onderzoeken die het tegendeel beweren. En nu nemen de bewoners dit over zonder enige onderbouwing? Waarom in hemelsnaam?

Een verdere groei van het netwerk levert hoegenaamd niets op. Men komt hier voor het belasting voordeel,niet omdat men elke dag zonder overstappen naar Schiphol kan. Veel "bedrijven" met een administratie kantoor op de zuidas,die komen misschien eens per jaar op Schiphol naar Nederland. Courante verbindingen gaan ook niet ineens verdwijnen. Verdere groei van het netwerk heeft naar mijn mening geen substantiele meerwaarde meer voor de "bv Nederland"


Maar goed,u gaat hier niet op reageren want u reageert helemaal niet meer op mij nadat ik het op een aantal punten met u oneens was met onderbouwing van mijn kant. U heeft ongetwijfeld uw redenen dus laat het maar zo.

Het netwerk van de klm dat is sowieso niet houdbaar op termijn,de groei van de luchtvaart die gaat daar zelf voor zorgen dat kan je nu al zien aankomen. Hoe langer men krampachtig blijft vasthouden aan het netwerk en het uitbreiden ervan,hoe meer men achterop raakt bij de concurentie. Maar goed,dat is hun Eigen keuze.


Geplaatst door Jos

@Anoniem. Ik lees nergens in de petitie dat ingezet zou moeten worden op de KLM. Enkel dat 500.000 vluchten genoeg zijn voor de Nederlandse economie (door KLM of andere maatschappijen). Alternatief is om Schiphol zijn gang te laten gaan met het actief werven van allerlei vluchten die niets toevoegen aan het netwerk maar wel met een groei naar 600.00 - 800.000 vluchten en een ramp voor de leefomgeving.

Geplaatst door Jan Griese

Zo is het Jos.

Geplaatst door marianne

Het lezen van enkele stukken uit het verleden van de uitstekende website Vlieghinder Castricum, in vergelijk met het lezen van de ingezonden mededelingen/ geschreven stukken van de laatste jaren van de vele nieuwe "gehinderde" inwoners in Nederland maakt 1. ding duidelijk, dat Schip- Hol, consorten en Ministeries zich al tientallen jaren geen -Hol- aantrekt, maar werkelijk ook geen -Hol- van het leefmilieu, gezondheid van mens en milieu/ natuur.

In deze wetteloze tijden kan inzender alleen maar concluderen dat de abstractie Schiphol behoort te worden losgelaten en dat vele personen van Schiphol behoren te worden aangeklaagd voor ernstige misdaden- nalatigheid tegen mens en dier.

Geplaatst door Anoniem

Marianne, recht uit het hart wat mij betreft.