Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Petitie KLM-personeel tegen tweede A380 Emirates

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1311 
|
 luchtvaartnieuws.nl 
me_vliegtuig_IMG_0449.jpg

SCHIPHOL - KLM-personeel komt in opstand tegen de beslissing van het kabinet om een tweede dagelijkse Airbus A380 van Emirates toe te staan. Door middel van een online petitie roepen zij collega's op te tekenen en daarmee het kabinet te dwingen dit besluit terug te draaien. Dat meldt RTV NH. Inmiddels hebben ruim duizend mensen de petititie ondertekend.

Emirates gaat vanaf maandag 1 februari twee keer per dag met de Airbus A380, het grootste passagierstoestel ter wereld, tussen Dubai en Schiphol vliegen. Nu vindt één keer per dag een A380-vlucht plaats. Emirates wisselt de Boeing 777-300ER die nu nog op de avondvlucht wordt ingezet in voor de A380 met ruim vijfhonderd stoelen.

Veel critici, waaronder de Nederlandse pilotenvakbond VNV, zijn fel tegen deze uitbreiding. Zij menen dat Emirates en andere Golfcarriers tientallen miljarden aan staatssteun krijgen en daarmee oneerlijke concurrentie veroorzaken.

Een deel van het KLM-personeel is het nu zat en vraagt collega's om een online petitie te tekenen. De initiatiefnemers zeggen dat de uitbreiding van de capaciteit ten koste gaat van banen op Schiphol en bij KLM. Met meer dan 1000 vliegtuigstoelen per dag, verdeeld over twee A380's, vrezen ze dat Emirates Schiphol komt "leegzuigen".

"Overal waar Emirates de capaciteit uitbreidt, zie je dat dit ten koste gaat van de lokale markt: Volgens Lufthansa is sinds 1995 één derde van het marktaandeel tussen Frankfurt en het Verre Oosten aangetast. Recent stopte Austrian Airlines met de route Wenen-Dubai, Delta Air Lines stopt met vliegen tussen Atlanta en Dubai", melden de initiatiefnemers.

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Om met de VVD opvattingen, op bijna alle beleidsterreinen te spreken, goed dat er marktwerking is.
Het is sneu voor de medewerkers van KLM, maar wat er nu gebeurd, zag je al zo'n 10 jaar geleden aankomen. Daar is van meet op aan niet op geanticipeerd, met alle gevolgen van dien. Nu is het te laat. Nu maar hopen dat de politiek niet allerlei spastische maatregelen gaat bedenken. Zou tegen de stroom ingaan en veel (gemeenschaps-) geld gaan kosten. De golfmaatschappijen (en Turkisch airlines) en hun luchthavens zijn vele malen goedkoper, slimmer en liggen geografisch op een strategisch betere plek dan de EU. Een verloren strijd. Zorg ervoor dat KLM en Schiphol, klein maar fijn gaan worden, dan hebben ze nog een kans.

Geplaatst door Ruud

Het KLM=personeel is dus ook van mening dat Emirates aantrekkelijker is voor reizigers dan de KLM. Blijft de vraag of er sprake is van oneeerlijke concurrentie. Volgens luchtvaardeskundige prof. Jaap de Wit is de vermeende staatssteun aan Emirates een broodje aap verhaal. Hij waarschuwde de tweede kamer bij de ronde tafel ook voor protectionisme. Uiteraard sneu voor het personeel van de KLM , maar het personeel van V&D kan toch ook niet vragen om bescherming tegen de concurrentie van bijvoorbeeld de Action en de Bijenkorf.