Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Petitie hogesnelheidstreinen - Update

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 2000 
|
 Werkgroep Toekomst Luchtvaart (WTL) 
hs.png

Petitie van belang voor gehinderde bewoners



Graag nogmaals uw aandacht voor de petitie over hogesnelheidstreinen. Dit mes snijdt aan twee kanten: minder opwarming en minder vlieghinder. In de komende maanden zal de politieke aandacht naar opwarming uitgaan vanwege de klimaatconferentie in Parijs. Reden om daar in de petitie nadruk op te leggen.

De andere kant is vooral van belang voor gehinderde omwonenden. Hogesnelheids- treinen voorkomen toename van luchtverkeer, met onwenselijke geluidhinder en uitstoot. Zie ook de kritische vragen en het interview op RTVA hieronder.

Het is voor de bewoners van groot belang dat veel mensen deze petitie tekenen. Hebt u dat al gedaan, dan dank ik u daarvoor. Zo niet, dan geef ik u in overweging dit alsnog te doen. Hans Buurma, Werkgroep Toekomst Luchtvaart.


Teken de petitie hier


Schiphol kan na 2020 blijven groeien

Schiphol mag tot en met 2020 nog groeien tot een plafond van 500 duizend vluchten. Als de luchtvloot na 2020 een paar decibel minder lawaaiig wordt kunnen er zomaar meer dan 100 duizend vluchten bij komen. Zo heeft de Boeing Dreamliner een “voetafdruk” van geluidhinder op de grond die maar liefst 60% kleiner is dan van andere, even grote vliegtuigen. Die geluidwinst zal voor de helft in meer luchtverkeer worden vertaald.

Schiphol mag van de regering groeien in het belang van de economie als de milieunormen dit toelaten. Die groei zal niet stoppen. Tenzij.....

Hogesnelheidstreinen kunnen groei van Schiphol voorkomen

Tenzij de regering kiest voor hogesnelheidstreinen in plaats van nog meer luchtverkeer. Dat scheelt veel onnodige extra hinder en uitstoot van ultrafijn stof en broeikasgassen. Het spoornet van hogesnelheidstreinen biedt een vervoercapaciteit voor minstens 10 miljoen passagiers, waaronder veel overstappers naar West-Europa via de aansluiting op Schiphol. Die capaciteit kan in de toekomst nog aanzienlijk toenemen als het spoornet verder wordt uitgebreid. Daar wordt door de EU aan gewerkt. Vervanging van korte vluchten door hogesnelheidstreinen kan groei van Schiphol jarenlang voorkomen.

Hetzelfde economische nut, beter voor de leefomgeving

We zullen er bij het aanbieden van de petitie op wijzen dat hogesnelheidstreinen dezelfde economische voordelen bieden als luchtvaart. En ook dat er veel vraagtekens kunnen worden geplaatst bij de verdere groei van het huidige luchtvaartnetwerk op Schiphol. Met de enorme capaciteit van het spoornet van hogesnelheidstreinen is extra luchtverkeer niet nodig voor de economie. Het is wel veel beter voor de leefomgeving en het klimaat. Daarom is het belangrijk dat u deze petitie steunt.


Teken de petitie hier


Hebt u vragen of twijfels, bijvoorbeeld vanwege de Fyra?

Welke invloed heeft het Fyra-drama? Lees hier

Ons land is niet op het Duitse spoornet aangesloten. Lees hier

De hogesnelheidstrein is drie keer zo langzaam als het vliegtuig. Lees hier

Vliegen is veel goedkoper dan de hogesnelheidstrein. Lees hier

Zullen prijsvechters de hogesnelheidstrein wegconcurreren? Lees hier

Luchtvaartmaatschappijen blijven binnen Europa vliegen. Lees hier

Luchtvaart wordt ook klimaatvriendelijk. Lees hier

Interview op RTV Amstelveen. Zie en hoor hier


Teken de petitie hier


Bekijk bericht op "Werkgroep Toekomst Luchtvaart (WTL)"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door lies uit amsterdam

Getekend, fluitje van 'n cent :) en gedeeld op Facebook. Wie volgt? #klimaattopparijs

Geplaatst door roland uit a'dam

"Hogesnelheids- treinen voorkomen toename van luchtverkeer en uitstoot"
- Een onjuiste stelling, elke hoge snelheid vergt veel energie en dus uitstoot. HSL zorgt juist voor meer luchtvaart, vooral op de langere afstanden en belast daarmee het milieu meer.

Geplaatst door Hans uit Hilversum

@ Roland. Zie dit in de context van ons pleidooi voor een blijvend vast plafond van luchtverkeer Schiphol, want daar is deze petitie voor bedoeld. De hogesnelheidstreinen moeten dus luchtverkeer boven dat plafond voorkomen. Met de statistiek van nu zou dat zo'n 100.000 extra vluchten schelen. De enorme uitstoot daarvan kan dus worden voorkomen; die is 11 keer zoveel als die van de treinen die deze passagiers vervoeren.
Wel is het juist dat vervanging van korte vluchten door HST extra slots oplevert en die kunnen inderdaad ook voor langere vluchten worden gebruikt. Dus het luchtverkeer neemt niet toe, eventueel wel de uitstoot, maar in veel beperktere mate dan in het huidige groeibeleid dat CPB en PBL zo attent voor ons hebben uitgetekend!