Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Per jaar tien noodlandingen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 631 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
tb_aktie_IMG_1517.JPG

Door Frans van den Berg

Tien keer per jaar is er een noodlanding in Nederland. Daarbij kiest uiteindelijk de piloot de baan, ook als daarbij over dichtbebouwd woongebied wordt gevlogen. Deskundigen menen wel dat de afgelopen 25 jaar, sinds de Bijlmerramp, de luchtvaart veiliger is geworden. Bovendien is tegenwoordig de Polderbaan beschikbaar voor noodlandingen.

Op Schiphol worden dit jaar 498.000 starts en landingen gemaakt. Per jaar wordt 350 keer een zogeheten doorstart (opnieuw landen) gemaakt. Maar het kan ook gebeuren dat een vliegtuig na de start terug moet naar Schiphol. Dat komt ruim honderd keer per jaar voor. Dan is er bij voorbeeld een botsing geweest met vogels of een technische storing.
Alleen in echt hachelijke situaties geeft een piloot een mayday-bericht. Dat komt tien keer per jaar voor in Nederland. De luchtverkeersleiding helpt de piloot zo goed mogelijk, maakt het luchtruim vrij en adviseert welke banen mogelijk zijn. Maar uiteindelijk is het de piloot die de baan kiest. De piloot weet immers het beste wat nog mogelijk is met het vliegtuig.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap

Bijna elke maand een echt hachelijke situatie? Dat is veel meer dan ik gedacht heb. En dat in het dichtstbevolkte gedeelte van een van de dichtstbevolkte landen.