Paul Grove: Luchtvaart, CO2-doelen en de zee
|
| | luchtvaartnieuws.nl
De onnodige extra CO2-uitstoot door de luchtvaart rond Schiphol is gigantisch. Het lange omvliegen om een beetje geluid te verminderen, lees verspreiden, kost enorm aan extra kerosine dus extra CO2. Een ton kerosine verbranden levert 3000 kilo aan CO2! Vervolgens het lange taxiën; even naar of van de Polderbaan rijden kost gemiddeld 400 kg kerosine dus 1200 kg CO2!
Lees meer via onderstaande link.
Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool
Wie serieus kijkt naar de prestaties die rond de 2 e Maasvlakte zijn geleverd, zal bovenstaande aanpak wel gaan overwegen en ze een kans willen geven.
Maar zolang de kleine elite die de dienst uitmaakt bij het huidige Schiphol zijn gang kan blijven gaan, maakt zo'n plan weinig kans. De ambities van de Schiphol Groep c.s. reiken n.l. veel verder dan een grote luchthaven met satellieten. Men stelt zich al jarenlang tot doel om een Megametropool met bijbehorend bestuur te realiseren. De vele verzelfstandigde bestuur- en uitvoering organisaties (zoals: RUD's / Veiligheidsregio's / ORS ) zetten de bewoner al verder op afstand. En in de H.J. Schoo lezing 2015 door PvdA burgemeester Aboutaleb komen de ware bedoelingen boven drijven: veel meer macht en middelen naar de Metropool regio 's en uiteindelijk het omkeren van de "bestuurlijke piramide" door de vestiging van een Metropool bestuur.
Wat ooit begon met een pleidooi voor "governance" rond Schiphol is inmiddels - zonder veel ophef en publiciteit - doorgeschoten tot bovenstaande situatie.
Het plan voor een luchthaven in zee geeft voorlopig dus wel een kans om eens goed bij bovenstaande transformatie van ons algemeen bestuur stil te staan.