Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Passagiersgroei Schiphol bijna tot stilstand gekomen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 449 
|
 .luchtvaartnieuws.nl 
hvs_logo_schiphol_9-4-2017_13-51-27.jpg

Door: Niek Vernooij

SCHIPHOL - Nadat het aantal passagiers op Schiphol in de eerste helft van dit jaar nog met 5,4 procent steeg, is de groei in juli vrijwel tot stilstand gekomen. In de drukke vakantiemaand verwelkomde de luchthaven iets minder dan 6,8 miljoen passagiers, een stijging van een half procent in vergelijking met juli vorig jaar. Dat komt neer op slechts 33.000 passagiers.

Doordat het maximale aantal slots bereikt is kan het aantal vluchten op Schiphol niet meer toenemen. Het aantal vliegbewegingen daalde in juli zelfs met twee procent naar 45.550. Dat zijn er zo'n duizend minder dan in dezelfde maand in 2017. Dankzij hogere bezettingsgraden en de inzet van grotere vliegtuigen kon het aantal reizigers toch stijgen.

In het O&D-segment, ofwel passagiers met Schiphol als begin- of eindbestemming van de reis, steeg het aantal passagiers met 1,1 procent. Het aantal overstappende passagiers daalde echter met bijna een half procent.

Opvallend is wel dat het aantal intercontinentale passagiers met 5,5 procent in de lift zat, terwijl het aantal reizigers op vluchten binnen Europa met 1,4 procent daalde.

Drukste dag
Op 30 juli beleefde Schiphol de drukste dag van het jaar. Op die dag maakten 233.000 passagiers gebruik van de luchthaven, waarvan er 80.000 vertrokken, 75.000 arriveerden en 78.000 overstapten. De dag verliep zonder noemenswaardige problemen.

Het vrachtvervoer op Schiphol zat in juli opnieuw in de min, en daalde met drie procent naar 144.359 ton. In de eerste zeven maanden van 2018 daalde met vrachtvervoer met 2,7 procent naar bijna 989.000 ton.

Bekijk bericht op ".luchtvaartnieuws.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1

Aantal overstappende passagiers gedaald,dat is een slecht teken als tegelijkertijd het aantal intercontinentale passagiers met 5.5% stijgt.
AF/klm gaat het niet redden,tijd om plannen te maken voor de toekomst en echt knopen door te hakken. Straks is het te laat om de klm te redden. Ook voorstanders van de luchtvaart zouden zich hier zorgen om moeten maken.

Geplaatst door Henk Meijer uit Elburg /// woonde 4 jaar onder aanvliegroute A'

Economen en managers zijn alleen maar gelukkig als er sprake is van een groei van het aantal passagiers.
Met hun eenzijdige benadering van de werkelijkheid en hun sterke behoefte om tegemoet te komen aan de verlangens van aandeelhouders bewijzen ze de toestand van de atmosfeer een slechte dienst.
Dat moet anders. Er zit niets anders op dan rekening houden met de toekomst en niet voort te gaan op de doodlopende weg van economische groei.
http://www.eerlijkovervliegen.nl

Geplaatst door anoniem1

Het houd vanzelf een keer op met het huidige op kwantitatieve groei gebaseerde system. Ook ons geld systeem is er van afhankelijk.
Als straks de wereld bevolking gaat stabiliseren dan zie ik in elk geval niet hoe het huidige systeem kan blijven voortbestaan. Echte groei die is er in groot deel van europa al niet meer,is voor een groot deel inflatoire groei en we halen zoveel mogelijk mensen hierheen om te proberen toekomstige groei veilig te stellen.
Westen kan nog steeds enorm profiteren van de groei in andere delen van de wereld. Veel geld hier bij bedrijven en fondsen en dat kan dan geinvesteerd worden in nieuwe groei gebieden waardoor we er hier uiteindelijk ook een beetje van profiteren. En als china goedkope telefoons maakt,dan profiteren diegene die ze kopen,wij dus,daar ook van.
Maar op gegeven moment is dat op,de wereld bevolking die zal stabiliseren. Of dat nu bij 12 miljard is of bij 50 miljard (waarschijnlijk het laatste,men zal het zo lang mogelijk uit willen stellen).
Realiteit is dat we niet kunnen stoppen met kwantitatieve groei vanwege ons geldsysteem. De trein die rijd en alleen een ravijn gaat dat stoppen,ook niet echt een aantrekkelijk vooruitzicht maar dat maken wij allen waarschijnlijk niet meer mee.