Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

PAS-uitspraak ook keerpunt voor de luchtvaart

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 272 
|
 Natuur en Milieufederatie Noord-Holland 
logo_natuur_en_milieu.jpg

De PAS-uitspraak van de Raad van State (29 mei 2019) heeft tot gevolg dat Schiphol niet verder kan groeien en mogelijk zelfs moet krimpen. Ook kan vliegveld Lelystad niet open. Dat concludeert de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland (MNH) na juridische analyse van de stikstofuitspraak.

Sijas Akkerman, directeur van de MNH: “Schiphol had in de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) de vrije status van “prioritair project”. De hoogste bestuursrechter in Nederland heeft die vrije status ongeldig verklaard. Schiphol moet ook gewoon aan de wet voldoen en mag niet meer stikstof gaan uitstoten dan het nu doet en kan dus niet groeien in het aantal vliegbewegingen. Vliegtuigen stoten naast ultrafijnstof en CO2 namelijk ook stikstof uit.”

62.000 vliegbewegingen te veel


Bovendien geldt voor alle vliegvelden met de vrije status “prioritair project” dat er opnieuw gekeken moet worden naar de feitelijke stikstofdeposities in vergelijking met de stikstofdeposities van voor de PAS (2014), of zoals vastgelegd in een eerder Luchthavenbesluit. Maar in het sinds 2002 geldende Luchthavenbesluit is niets geregeld over die deposities. Akkerman: “De referentie wordt dan 438.000, het aantal vliegbewegingen in 2014. Dat betekent dat er nu dus 62.000 vliegbewegingen te veel zijn die extra stikstofdepositie veroorzaken. En van alle extra depositie heeft de RvS gezegd: die is onwettig. In mijn ogen betekent dat dat Schiphol dus moet krimpen.”

Luchtvaartnota op losse schroeven


Voor Lelystad zijn de problemen zo mogelijk nog groter, omdat daar gekeken moet worden naar de extra deposities ten gevolge van de opening. En dat vlakbij een groot beschermd natuurgebied als de Veluwe. Waar al veel te veel stikstof in terecht komt. Ook andere vliegvelden die de status van prioritair project hadden (Rotterdam, Maastricht) hebben een probleem. De voor dit jaar geplande Luchtvaartnota, die toe wilde naar verdere groei, staat nu op losse schroeven.

Bekijk bericht op "Natuur en Milieufederatie Noord-Holland"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Michel

De Haagsche Pluche zal ook de uitstoot van stikstof volledig naast zich neerleggen...........Lang leve de brandnetel ! Lang leve de verzuring vd grond! Weg met de wilde orchidee!
Misschien valt het u niet op, maar wat groeit er een hoop brandnetel , teken dat de grond verzuurt.

Hebben we al vermindering, maatregelen of voorstellen vernomen sinds de uitspraak november 2018 van het Europesche Hof?
Ach de Raad van State heeft onlangs uitspraak gedaan............Dan procedeer je als overheid toch gewoon verder, hup vlieg maar raak met die hap.

Het uitstoot niveau is niks, nada, niënte vermindert sinds 1997 en wederom zal de NLse veestapel de zwarte piet zijn.

Geplaatst door anoniem

Met de woorden van CvN: Dan zetten we er toch een paar juristen op om te kijken of er een oplossing te bedenken is.
Centjes blijven belangrijker dan het lot van de aarde, bij de VVD

Geplaatst door Annelie

of mevrouw van Nieuwenhuizen verzint ‘een list’
zoals ze haar beleid in haar eigen woorden zo mooi heeft samengevat....

Geplaatst door Arnold

Laten we hopen dat de milieufederatie hier serieus iets mee kan. Mevrouw van Nieuwenhuizen kan wel listen verzinnen maar een gang naar de rechter zal dan wel tot de mogelijkheden behoren.

Wel vreemd dat onze overheid haar eigen beleid(de natura2000 gebieden) maar lastig vind en nu onwettige uitwegen probeert te zoeken. We lijken onderhand wel een bananenrepubliek. Goed dat de natuurfederatie scherp is.

Geplaatst door Ciska Rijswijk

Top. Nu doorpakken en juridisch aanpakken. De rollen zijn met de uitspraak omgekeerd. Minder, minder, omdat klachten jarenlang zijn genegeerd.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.