Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Pas in 2020 besluit over groei Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 887 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
me_vliegtuig_IMG_0706.jpg

Door Frans van den Berg

Pas in 2020 beslist luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen of het aantal vluchten op Schiphol kan groeien. Daarbij wil ze voorlopig niet verder gaan dan tien procent ofwel naar 550.000 vluchten.

Dat stelt de luchtvaartminister in haar evaluatie van het Schipholbeleid. De nieuwe minister werkt aan een nieuwe Luchtvaartnota die vooruit kijkt naar 2040.

Schiphol zit dit jaar al vrijwel aan de grens van 500.000 en mag volgens het Aldersakkoord pas na 2020 weer groeien.

Recent bepleitte KLM-directeur Pieter Elbers en werkgeversvoorzitter Hans de Boer dat al eerder extra vluchten mogelijk zijn om te voorkomen dat er drie jaar geen groei mogelijk is.

Onderzoeksraad
Maar Van Nieuwenhuizen houdt zich aan het akkoord dat bewoners, sector en overheden in 2008 sloten. De komende jaren moeten volgens haar worden gebruikt om de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid door te voeren.

Die organisatie luidde dit voorjaar de noodklok over de luchthaven. Er zijn teveel incidenten, bijna-ongelukken, baanwisselingen, te weinig taxibanen en procedures die niet goed zijn. Op dit moment is Schiphol wel veilig, maar bij verdere groei zijn eerst maatregelen nodig.

In 2020 wil de minister een tussentijdse evaluatie houden van de stappen die dan zijn genomen. Pas daarna beslist zij over verdere groei van het aantal vluchten na 2020. Daarbij is ook van belang het onderzoek dat het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum momenteel uitvoert in opdracht van de minister.

Daarbij wordt gekeken of binnen het huidige operationele concept een beperkte groei mogelijk is. Bij beperkt denkt de minister aan maximaal tien procent, ofwel tot 550.000 vluchten.

Voor de langere termijn is eerst een herindeling van het Nederlands luchtruim nodig, zodat er een vierde snelweg in het luchtruim komt richting Schiphol.

Geluid
Veiligheid staat voor Van Nieuwenhuizen op nummer één. Luchtvaart is belangrijk voor de Nederlandse economie, maar naast veiligheid ligt voor haar de focus op hinderbeperking in plaats van het aantal vliegbewegingen. Ofwel, groei kan wanneer de luchtvaartsector schoner en stiller wordt.

In het Aldersakkoord uit 2008 was ook vastgelegd dat Schiphol na 2020 wel verder kan groeien, maar dat de helft van de geboekte geluidsreductie ten goede komt aan de omgeving en de andere helft voor groei wordt ingezet. Daarbij is niet 2020 het uitgangspunt, stelt de minister, maar 2008 toen het akkoord werd gesloten.

Ofwel, de milieuwinst die sindsdien is geboekt, kan na 2020 worden verzilverd. Hoe groot die winst is zal moeten blijken uit de Milieu Effect Rapportage. Die is nog altijd niet af omdat de rekenmodellen niet klopten.

Voor de zomer verwacht zij dat de MER en de adviezen van de Omgevingsraad Schiphol gereed zijn.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

O jee, vergeten de (ultra) fijnstof te benoemen, maar via een zeer langdurig onderzoek van het RIVM hebben we flink wat tijd geregeld. Nu maar hopen dat niet iedereen op en rond Schiphol ernstig ziek gaat worden. Ook vergeten, we hebben verdikkeme een handtekening gezet in Parijs en heel stoer belijden we met de mond (niet te verwarren met daden) dat we het zelfs nog beter gaan doen dan de milieuafspraken van Parijs.
Kortom we zijn lekker bezig in vliegveld Nederland.

Geplaatst door Frans uit Wapenveld

Volledig mee eens Wim! Het blijft gewoon een onbetrouwbare overheid in dienst van het bedrijfsleven.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Kijk beperkt groeien is dus even 50.000 vluchten erbij op een stampvolle luchthaven in stedelijk gebied. Helemaal gek die lui.

100% zeker dat die 500.000 vluchten in 2018 worden overschreden. Men kakelt over stiller en zuiniger in de media, maar in de praktijk krijgen we gewoon regelmatig de oude herrie en fijnstofbakken erbij die in Belgie en Duitsland niet eens meer mogen landen.

Geplaatst door anoniem1

Ofwel, de milieuwinst die sindsdien is geboekt, kan na 2020 worden verzilverd. Hoe groot die winst is zal moeten blijken uit de Milieu Effect Rapportage. Die is nog altijd niet af omdat de rekenmodellen niet klopten

Dit moet nog blijken maar de minister weet al dat het minstens 50k ruimte zal geven.

Geplaatst door de Vries

Nee, de minister weet dat de sector dat nu nodig heeft om verder te kunnen groeien, dus moet er naar dat getal toe "berekend" worden.

Geplaatst door gerard

inderdaad. Zolang het een relatief taboe blijft (verre) vliegreizen te koppelen aan exorbitante vervuiling zal dit inderdaad het mechanisme zijn. Ik ben bang dat in dit geval het verleden een garantie is voor de toekomst. Ooit zal de wals het schip keren, daarvan ben ik overtuigd, maar zoals het nu gaat zal dat vermoedelijk veel te laat zijn, met een ongehoorde crash als gevolg.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Laat u geen zand in de ogen strooien. Het is een feit dat er nog nooit ook maar 1 vlucht is geweerd van Schiphol, de groeiplafonds zijn bewust beachelijk hoog gekozen en nu ze worden bereikt zullen ze zeker sneuvelen.
Die nepchristenen en fake liberalen willen gewoon vol gas doorgroeien met de bv nederland / Schiphol en de daarbij horende bestuursbaantjes carrousel. Aan de rechterkant worden ze ingehaald door extreem rechtse clubjes als pvv en fvd, die willen zsm naar 800.000 vluchten of meer. Zolang de laffe middelmaat nederlander in overgrote meerderheid blijft stemmen op dit soort graaiers die korte termijn winstbejag boven welzijn, duurzaamheid en leven stellen zal er vanuit de politiek niets veranderen.
Bedankt vvd, cda, d66, cu, pvv en fvd stemmers, bedankt voor de herrie, bedankt voor de fijnstof. De generatie na u zal er genadeloos voor opdraaien.