Parallel landen op Aalsmeerbaan / Zwanenburgbaan

Parallel landen op Aalsmeerbaan / Zwanenburgbaan
Nieuwe vliegprocedure
De vliegprocedure voor parallel landen op de Aalsmeerbaan (36R) en de Zwanenburg (36C) is aangepast. In ongeveer 2% van de tijd worden de Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan tegelijk gebruikt als landingsbaan. Bij de aangepaste vliegprocedure, die sinds 10 november 2016 van kracht is, zal over grotere afstand rechtuit op de banen aangevlogen worden.
De nieuwe procedure geldt alleen als beide banen tegelijk worden gebruikt om op te landen vanuit het Zuiden. Vliegtuigen die op de Zwanenburgbaan landen vliegen hoger (1200 meter in plaats van 600 meter). Hierdoor verbetert de geluidbelasting in onder meer Alphen aan de Rijn en Ter Aar. De aanvlieghoogte voor de Aalsmeerbaan blijft hetzelfde (900 meter).
De afstand tussen het punt waar een vliegtuig aan de landing begint en het begin van de landingsbaan wordt voor beide banen groter. Dit betekent voor Bodegraven dat daar, als deze twee landingsbanen tegelijk worden ingezet, het geluid toeneemt (0,2 dB(A) Lden). In totaliteit is er sprake van een afname van het aantal ernstig gehinderden (EGH) met 234.
Achtergrondinformatie leest u hier .
Geplaatst door de Vries
Hoe drukker het wordt, des te langer zal het treintje van vliegtuigen worden, nu nog Bodegraven, de volgende keer Gouda.
Het zou mooi zijn als men zich eens hard maakt voor parallel starten vanaf de Zwanenburgbaan. Daar valt namelijk voor de omwonenden veel meer winst te behalen. Langer rechtdoor betekent minder hinder voor Lijnden en Amsterdam-West.