OVV: Schiphol kan niet verder groeien zonder ingrijpende veiligheidsmaatregelen
Luchthaven Schiphol kan niet verantwoord doorgroeien zonder dat ingrijpende maatregelen worden genomen om de veiligheid te garanderen. Tot die conclusie komt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in een donderdag verschenen onderzoeksrapport.
,,De grenzen van een veilige afhandeling van het vliegverkeer komen in zicht'', schrijft de raad. Om verdere groei mogelijk te maken, moet de afhandeling van het vliegverkeer veel minder complex worden ingericht. De overheid moet zich nadrukkelijker opstellen als eindverantwoordelijke, vinden de onderzoekers.
Aanleiding voor het onderzoek waren diverse incidenten op de belangrijkste luchthaven van het land, zoals bijna-botsingen tussen vliegtuigen. De Onderzoeksraad stelt dat er ,,geen aanwijzingen zijn dat de luchthaven op dit moment onveilig is''. Maar om de risico's beheersbaar te houden is ingrijpen wel noodzakelijk.
Een kwetsbaar punt van Schiphol is dat de start- en landingsbanen elkaar in het verlengde kruisen. Dat kan tot linke situaties leiden, bijvoorbeeld als een landend vliegtuig een doorstart moet maken en het pad van een opstijgend vliegtuig kruist.
De luchtverkeersleiding die alles in goede banen moet leiden, staat onder grote druk. De OVV signaleert een ,,structureel tekort aan capaciteit''. De verkeerstoren zit helemaal vol. Om het toenemende verkeer af te handelen, wijken de verkeersleiders ,,vaker af van standaarden en routines''.
Hun werk wordt nog complexer doordat achttien keer per dag een andere combinatie van landingsbanen moet worden gebruikt. Die spreiding is verplicht om de geluidsoverlast voor omwonenden binnen de perken te houden, maar de OVV raadt aan om minder vaak van combinatie te wisselen.
Een interactieve kaart van Schiphol en alle problemen vindt u hier.
Geplaatst door alexandra uit Amsterdam
Er zijn jaren geleden in de Aldersakkoorden afspraken gemaakt voor de maximale groei van Schiphol. Dit ging niet over veiligheid maar over overlast voor omwonenden. Niet alleen qua geluidsoverlast maar natuurlijk ook de CO2 bijdrage van Schiphol en de verslechtering van de luchtkwaliteit.
Als Schiphol wil groeien moeten er eerst serieuze oplossingen en investeringen komen voor deze problemen. Aangezien de gemeente Amsterdam grootaandeelhouder is van Schiphol en Amsterdam nu al niet voldoet aan de luchtkwaliteitsnormen roep ik ze op om in actie te komen en hun macht te gebruiken om nu te beginnen de geluidshinder en luchtkwaliteitsproblemen aan te pakken
En met de Kaagbaan in onderhoud en binnenkort de A10 West in onderhoud kunnen er mooi nulmetingen gedaan worden om de bijdrage van autoverkeer en luchtverkeer bloot te leggen lijkt mij zo.