Platform Vlieghinder Kennemerland
 

OVV: Schiphol kan niet verder groeien zonder ingrijpende veiligheidsmaatregelen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1052 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
hvs_schiphol_DSC_2513.JPG

Luchthaven Schiphol kan niet verantwoord doorgroeien zonder dat ingrijpende maatregelen worden genomen om de veiligheid te garanderen. Tot die conclusie komt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in een donderdag verschenen onderzoeksrapport.

,,De grenzen van een veilige afhandeling van het vliegverkeer komen in zicht'', schrijft de raad. Om verdere groei mogelijk te maken, moet de afhandeling van het vliegverkeer veel minder complex worden ingericht. De overheid moet zich nadrukkelijker opstellen als eindverantwoordelijke, vinden de onderzoekers.

Aanleiding voor het onderzoek waren diverse incidenten op de belangrijkste luchthaven van het land, zoals bijna-botsingen tussen vliegtuigen. De Onderzoeksraad stelt dat er ,,geen aanwijzingen zijn dat de luchthaven op dit moment onveilig is''. Maar om de risico's beheersbaar te houden is ingrijpen wel noodzakelijk.

Een kwetsbaar punt van Schiphol is dat de start- en landingsbanen elkaar in het verlengde kruisen. Dat kan tot linke situaties leiden, bijvoorbeeld als een landend vliegtuig een doorstart moet maken en het pad van een opstijgend vliegtuig kruist.

De luchtverkeersleiding die alles in goede banen moet leiden, staat onder grote druk. De OVV signaleert een ,,structureel tekort aan capaciteit''. De verkeerstoren zit helemaal vol. Om het toenemende verkeer af te handelen, wijken de verkeersleiders ,,vaker af van standaarden en routines''.
Hun werk wordt nog complexer doordat achttien keer per dag een andere combinatie van landingsbanen moet worden gebruikt. Die spreiding is verplicht om de geluidsoverlast voor omwonenden binnen de perken te houden, maar de OVV raadt aan om minder vaak van combinatie te wisselen.

Een interactieve kaart van Schiphol en alle problemen vindt u hier.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door alexandra uit Amsterdam

De onderzoeksraad voor de veiligheid doet het voorkomen dat veiligheid de enige belemmering is voor groei van Schiphol.
Er zijn jaren geleden in de Aldersakkoorden afspraken gemaakt voor de maximale groei van Schiphol. Dit ging niet over veiligheid maar over overlast voor omwonenden. Niet alleen qua geluidsoverlast maar natuurlijk ook de CO2 bijdrage van Schiphol en de verslechtering van de luchtkwaliteit.

Als Schiphol wil groeien moeten er eerst serieuze oplossingen en investeringen komen voor deze problemen. Aangezien de gemeente Amsterdam grootaandeelhouder is van Schiphol en Amsterdam nu al niet voldoet aan de luchtkwaliteitsnormen roep ik ze op om in actie te komen en hun macht te gebruiken om nu te beginnen de geluidshinder en luchtkwaliteitsproblemen aan te pakken

En met de Kaagbaan in onderhoud en binnenkort de A10 West in onderhoud kunnen er mooi nulmetingen gedaan worden om de bijdrage van autoverkeer en luchtverkeer bloot te leggen lijkt mij zo.

Geplaatst door Wobbe uit Amsterdam

Schiphol had inspraak op de eindversie, meldt het AD op basis van een interne mail van hooggeplaatste Schiphol-medewerkers. “De aanvankelijke kritiek is ‘op veel punten afgezwakt.” “De aanvankelijke constatering dat de veiligheid op Schiphol momenteel al onder druk zou zijn komt in de finale versie niet terug.” Ook de aanvankelijke subtitel ‘Veiligheid Schiphol onder druk’ zou zijn geschrapt.

Geplaatst door lies uit amsterdam

Mensen kom in actie. Met lijdzaam afwachten bereik je niets en dit is echt niet meer 'normaal'.
Waar blijft Milieudefensie?

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

In het nieuwe kabinet mag groen links als compromis gewoon een symbolische forensen heffing invoeren voor mensen die met de auto naar hun werk gaan. De subsidie voor schiphol, alle energieverspilling, herrie en vervuiling gaat gewoon vol door.
Luchtvaart draait net als bio industrie volledig op subsidie, daardoor vliegen we veel te veel en eten we veel te veel (afval) vlees. Giga vervuiling en en welzijnsafbrokkeling voor mens en dier zijn het gevolg. De gemiddelde mens weet volsrekt niet wat ie eet of waar ie zich eigenlijk bevindt op vakantie.
Het is wachten op enige klimaat, milieu of energiecrisis, de mens heeft zich o.o voorbereid en dan flikkert alles in mekaar.

Geplaatst door anoniem

In het nieuwe kabinet mag groen links als compromis gewoon een symbolische forensen heffing invoeren voor mensen die met de auto naar hun werk gaan. De subsidie voor schiphol, alle energieverspilling, herrie en vervuiling gaat gewoon vol door.

Ja daar gaat het denk ik wel op neer komen. Groen links gaat dan ook nog eens de credits krijgen voor een bijzonder impopulaire maatregel. "ja wij willen die kilometer heffing eigelijk ook niet maar ja,het moest wel om een compromise met groen links mogelijk te maken"

Schiphol zegt veiligheid prioriteit nummer een,maar doet capaciteit prioriteit nummer een. Is volgens mij ook een term voor,voor dit soort inconsistencys/.

Om verdere groei mogelijk te maken, moet de afhandeling van het vliegverkeer veel minder complex worden ingericht

Dit is denk ik waar het uiteindelijk om gaat,een verandering van de regels voor het baangebruik en de aanvliegroutes,ik zie niet hoe dit kan gaan gebeuren zonder grote negatieve gevolgen voor de geluidsoverlast en de fijnstof bloodstelling.

Geplaatst door anoniem

Wat mij het meeste zorgen baat is dat de menselijk maat vrijwel volkomen uit het oog verloren is. Niet alleen bij Schiphol zie je dat,ook bijvoorbeeld bij de bezuinigingen in zorg. Alles wordt gereduceert tot cijfers en op basis daarvan wordt de beslissing gemaakt.
x minder naar geestelijke gezondheid levert op besparing x en kosten y van psychiatrische patienten die op straat komen en problemen veroorzaken, is dit positief,dan doen we het.
Maar voor menselijke waarden,waaronder ook lawaai overlast behoort,is in een dergelijk systeen geen plaats,er zit geen directe economische waarde aan en dus wordt dit op 0 gezet. Zolang extra lawaai overlast niet lijd tot een groter verlies aan productitiviteit als gevolg van ziekmeldingen is het een winstgevend iets om te doen.Nu zijn er mensen die op deze manier naar alle problemen kijken,en die ook veel invloed hebben op het beleid in Nederland. In een steeds sneller tempo verdwijnt alle solidariteit en menselijkheid uit Nederland. Uiteindelijk levert dit de meest efficiencte economy op,maar alleen omdat aan menselijke waarden geen enkele waarde wordt toegekend. Nederland zou zich echt moeten afvragen of dit het pad is dat men wil gaan,nederland is van oudsher een bijzonder sociaal land,onze socialiteit heft ons economische success in het verleden nog nooit in de weg gestaan. Mijn hoop is op groen links en gedeeltelijk ook d66 gevestigd om hier een tegenwicht aan te bieden.