Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Overleg in plaats van actievoeren Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1005 
|
 nhd.nl 
gs_aktie_DSC01561.JPG

Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - „Wil Schiphol soms terug naar de tijd van de actievoerders? Directeur Nijhuis moet het overleg aan de Omgevingsraad Schiphol juist koesteren. Daardoor is er een breed maatschappelijk draagvlak voor de groei.”

Dat stelt Tjeerd Talsma, als gedeputeerde in de provincie Noord-Holland belast met de luchthaven. Tevens zit hij ook namens de andere provincies in het Schipholoverleg. Tijdens zijn nieuwjaarsspeech riep directeur Jos Nijhuis op tot minder overleg en meer actie.

Er wordt volgens hem overvloedig overleg gevoerd, besluiten uitgesteld, ontbreekt een heldere koers en zitten er teveel mensen aan overleggen zoals de Omgevingsraad Schiphol. Die raad is net een jaar geleden in het leven geroepen als opvolger van de Alderstafel en het overlegorgaan Cros.

Polderen

„We zijn helemaal niet teveel aan het polderen. Het Aldersakkoord dat bewoners, overheden en de sector indertijd sloten over een selectieve groei van Schiphol, is juist uniek. Vanuit het buitenland komen delegaties kijken hoe we dat voor elkaar hebben gekregen Daardoor zijn er geen grote acties meer zoals in het verleden. Nijhuis moet eens kijken naar Frankfurt en Londen. In Frankfurt wordt iedere maand door duizenden mensen actie gevoerd bij de terminal en in Londen gaat het er heet aan toe in de discussie over een derde startbaan voor Heathrow”, geeft de gedeputeerde als voorbeeld. „Tel je zegeningen.”

Nijhuis wil vooral snelheid maken nu het steeds drukker wordt op de luchthaven. Investeringen zijn nodig in een nieuwe pier, terminal en bereikbaarheid.

„Maar je kan niet net als de emir in Dubai even een luchthaven aanleggen en uitbreiden. Wij leven in een democratie. Bovendien zit Nijhuis zelf aan de tafel in de Omgevingsraad en heeft hij indertijd afspraken gemaakt over meer stillere landingen (glijvluchten), minder nachtvluchten en woningbouw in de regio. Daar heeft hij zich aan te houden. Dan kan je niet zeggen dat minder nachtvluchten nu opeens een probleem is. Dat er over de woningbouw nog steeds geen duidelijkheid is, komt ook omdat de luchtvaartsector terugkwam op eerdere afspraken. Het is te hopen dat de staatssecretaris hier snel knopen kan doorhakken.”

Gezeik

Volgens Erwin von der Meer is overduidelijk dat nu de luchtvaart snel groeit en Schiphol tegen de grenzen aanloopt, dat Nijhuis het gezeik met de bewoners zat is. „Hij probeert problemen over nachtvluchten, het tegelijkertijd inzetten van vier start- en landingsbanen en glijvluchten te bagatelliseren. Nijhuis laat ons alvast wennen aan het idee dat die afspraken zijn achterhaald en dat na 2020 verdere groei nodig is”, analyseert hij de speech. Von der Meer was jarenlang voorzitter van de bewonersgroepen die niet konden instemmen met de Aldersafspraken.

Kees van Ojik deed dat namens andere bewonersgroepen wel. Hij zit nog steeds aan de overlegtafel.

„Ik zie de opmerkingen van Nijhuis niet als een ondermijning van de Omgevingsraad. Het klopt juist dat er veel vraagstukken zijn waar nu eindelijk eens knopen over moeten worden doorgehakt. Dan heb ik het over de woningbouw in de regio, de nachtvluchten die toe- in plaats van afnemen, het overhevelen van vluchten naar Lelystad dat pas in 2018 klaar is en het weren van vakantievluchten in de spitsuren. Dan kan je niet met 32 mensen aan tafel knopen hakken. Dat moet anders, maar Nijhuis wil beslist niet af van bewoners aan die tafel”, denkt Van Ojik.

Terugkrabbelen

Jos Nijhuis krabbelt inmiddels terug. Volgens zijn woordvoerster is hij in zijn speech in de eerste plaats kritisch over de eigen rol van Schiphol en in het verlengde daarvan de sector. „Hij heeft dus niet de Omgevingsraad specifiek bedoeld.” Maar volgens Talsma hebben meerdere aanwezigen die verwijzing wel gehoord in de speech, waarmee Nijhuis afweek van de geschreven tekst.

Bekijk bericht op "nhd.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ruud

Wij zouden helemaal niet moeten willen concurreren met de Emirs. Indien de arbeidsvoorwaarden in het Midden Oosten de standaard zijn , dan zouden we bijvoorbeeld de kolenmijnen ook weer kunnen heropenen.

Schiphol heeft een zwaar negatieve invloed op de omgeving. En deze kosten worden niet betaald door de vervuiler. Schiphol zou echter zogenaamd een banenmotor zijn , wat door het Decisio onderzoek wordt ontkracht.

Nijhuis meent zich echter als vermeende 'banenkoning' zich als een soort Nederlandse Emir te moeten gedragen.