Overlast vliegtuigen Lelystad Airport dreigt in Friesland
Door Robert Jan Speerstra
Lelystad Airport breidt flink uit. Een deel van de toestellen vliegt straks op 1500 tot 1800 meter boven Gaasterland, het Tjeukemeer, de Rottige Meente en het Slotermeer, zoals het nu lijkt.
Om Schiphol meer ruimte te geven, mag Lelystad Airport de komende jaren fors groeien. Het vliegveld in de Flevopolder neemt straks vluchten met onder meer Boeing-toestellen (van het type 737) over van Schiphol.
Nieuwe vliegroutes
Als gevolg hiervan ontstaan geheel nieuwe vliegroutes, terwijl het in de lucht nu al krap is. De toestellen van en naar Lelystad gaan vooral het luchtruim boven het noorden en oosten van Nederland gebruiken, omdat ten westen van Lelystad het Schiphol-vliegverkeer zit. Het Lelystad-verkeer moet bovendien onder dat van Schiphol blijven. De nieuwe routes zijn dan ook laag, ook boven Friesland.
Overijssel
In Overijssel is al maanden ophef. Boven grote delen van deze provincie zullen Boeings op 1800 meter (6000 voet) overkomen. Dit kan soms 1500 meter zijn en incidenteel zelfs 900 meter. Bewoners vrezen lawaai en milieuoverlast.
Naar nu blijkt gaan dezelfde lage vlieghoogtes waarschijnlijk ook gelden voor routes boven de zuidelijke helft van Friesland. Met name de routes van en naar Engeland en Ierland, over onder meer Stavoren, Gaasterland, de Tsjûkemar en de Rottige Meente, zijn punt van zorg. Maar ook de routes van en naar Scandinavische en Oost-Europese bestemmingen voeren over Friesland; om precies te zijn Sleattemer Mar (opstijgende vliegtuigen) en het gebied van Eelde via Appelscha en Steenwijk naar Lelystad (dalende vliegtuigen).
Hierover is echter nog onduidelijkheid. Niet alle informatie is openbaar, aldus de actiecomités Hoog Over(ijssel) en Werkgroep Luchtruim Overijssel. Ondemocratisch, vinden zij. Waarschijnlijk worden in juni bijgestelde plannen gepresenteerd.
Geplaatst door Jaap uit Bussum