Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Overlast vliegtuigen Lelystad Airport dreigt in Friesland

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1059 
|
 lc.nl 
tb_leefomgeving_castricum_Albertshoeve.jpg

Door Robert Jan Speerstra

Lelystad Airport breidt flink uit. Een deel van de toestellen vliegt straks op 1500 tot 1800 meter boven Gaasterland, het Tjeukemeer, de Rottige Meente en het Slotermeer, zoals het nu lijkt.

Om Schiphol meer ruimte te geven, mag Lelystad Airport de komende jaren fors groeien. Het vliegveld in de Flevopolder neemt straks vluchten met onder meer Boeing-toestellen (van het type 737) over van Schiphol.

Nieuwe vliegroutes

Als gevolg hiervan ontstaan geheel nieuwe vliegroutes, terwijl het in de lucht nu al krap is. De toestellen van en naar Lelystad gaan vooral het luchtruim boven het noorden en oosten van Nederland gebruiken, omdat ten westen van Lelystad het Schiphol-vliegverkeer zit. Het Lelystad-verkeer moet bovendien onder dat van Schiphol blijven. De nieuwe routes zijn dan ook laag, ook boven Friesland.

Overijssel


In Overijssel is al maanden ophef. Boven grote delen van deze provincie zullen Boeings op 1800 meter (6000 voet) overkomen. Dit kan soms 1500 meter zijn en incidenteel zelfs 900 meter. Bewoners vrezen lawaai en milieuoverlast.

Naar nu blijkt gaan dezelfde lage vlieghoogtes waarschijnlijk ook gelden voor routes boven de zuidelijke helft van Friesland. Met name de routes van en naar Engeland en Ierland, over onder meer Stavoren, Gaasterland, de Tsjûkemar en de Rottige Meente, zijn punt van zorg. Maar ook de routes van en naar Scandinavische en Oost-Europese bestemmingen voeren over Friesland; om precies te zijn Sleattemer Mar (opstijgende vliegtuigen) en het gebied van Eelde via Appelscha en Steenwijk naar Lelystad (dalende vliegtuigen).

Hierover is echter nog onduidelijkheid. Niet alle informatie is openbaar, aldus de actiecomités Hoog Over(ijssel) en Werkgroep Luchtruim Overijssel. Ondemocratisch, vinden zij. Waarschijnlijk worden in juni bijgestelde plannen gepresenteerd.

Bekijk bericht op "lc.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Dat Lelystad zelfs tot in Friesland hinder gaat geven had ik niet verwacht. Waar is het nog stil in Nederland?

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Tot 2003 was het relatief rustig boven Uitgeest en omstreken.
Toen de vervloekte Polderbaan (Kolderbaan) onder valse voorwendselen in gebruik werd genomen, barstte de hel open.
De Kolderbaan werd immers gepresenteerd als zijnde een ´milieu-baan´ !
Hoe schofterig en asociaal de Schipholgroep met de omwonenden omgaat, werd toen op een pijnlijke manier duidelijk voor de omgeving Uitgeest.

Nu 14 jaar later, blijkt dat het nog vele malen erger is dan ik in 2003 kon vermoedden.
En als het aan de Staat der Nederlanden en de Schipholgroep ligt (belangenverstrengeling !), is het einde nog niet in zicht !
Dat is asociaal / discriminerend en regelrechte ´Staatsterreur´ !
De Staat der Nederlanden heeft immers de plicht om haar inwoners te beschermen tegen exorbitante vormen van vervuiling en onveiligheid.
Daar is zeker sprake in het geval dat praktisch heel Nederland onder een deken van herrie en vervuiling ligt.

Schiphol / Airport Den Heage Rotterdam / Airport Eindhoven / Airport Lelystad en nog enkele luchthavens die in omvang minder gewicht in de schaal liggen, Nederland is vrijwel een grote luchthaven waar ook nog eens 17 miljoen mensen wonen.

Dat dit vragen is om een ramp, dringt blijkbaar niet tot de beleidsmakers door.

Er zal zeer zeker sprake zijn van conflicten in de aanvliegroutes van de diverse luchthavens, zeker in de beginfase indien Airport Lelystad operationeel wordt.
Het verbaast me dat politiek Den Haag blijft wedden op dat ene paard dat ´luchtvaartsector´ heet.
Een industriesector met grote negatieve neveneffecten.
Het is een huwelijk tussen de Staat der Nederlanden en de luchtvaartsector die de inwoners gijzelt.

Wanneer gaat het parlementaire nu eindelijk eens een keer uit de zogenaamde democratie?


Geplaatst door Michiel uit Voorschoten

Naast regelmatig klager op BAS, overigens <50x per jaar, heb ik de ervaring dat op gebied van infrastructuur en luchtvaart de overheid de inwoners van dit land totaal niet serieus neemt. In onze achtertuin krijgen over een tijd een heuse 4 baans snelweg. Na 10 jaar strijd tegen omstreden uitgangspunten in de MKBA, MER, na jaar 10 jaar constructief (niet NIMBY) meedenken voor de beste inpassing van zo'n snelweg, na 10 jaar geduldig overleg met de politici in gemeenten, provincie en het rijk is mijn conclusie, dat burgerinitiatieven voor de Bühne zijn. Wij merkten zelfs dat de "onafhankelijke" bestuursrechters van de RvS steekhoudende argumenten in onze beroepsschriften afwezen. Het lijkt wel of sinds de heer Donner daar de scepter zwaait neoliberaal Rutte II op alle infra gelijk krijgt. Van boringen in de Waddenzee (Henk Kamp) tot de aanleg van wegen door erkende EHS gebieden (M. Schultz). Ik ben nog steeds verbijsterd over die RvS. Als een voorkeursvariant eenmaal in het hoofd van de regenten zit is het gebeurt. Dat geldt ook voor de groei van Schiphol. Het zal en moet groeien, want groei is een politieke fetisj. Helaas zitten we de komende 4 jaar weer met een flinke dosis neoliberalisme in Den Haag opgescheept. Er wordt slechts gedacht in cijfertjes, (verdraaide) statistieken en nauwelijks in kwaliteit van leven. Want zoals we jaren streden naar "niet horen, niet zien en niet ruiken" van de snelweg op 80 m van onze achtertuin, zo zal het luchtverkeer ons land op steeds meer plaatsen en tijdstippen gaan teisteren.
Alleen een diepe economische crisis die overigens in de wereldwijde schuldenrijke ponzi economie heel goed en snel kan opduiken en je eigen mentaliteit om zo min mogelijk auto te rijden c.q. een prijsvechter te pakken kan onze kwaliteit van leven nog redden. Want niet de politiek en het door haar bevoordeelde bedrijfsleven, maar wij burgers zelf zullen de stap moeten zetten naar een andere maatschappij. Verbeter de wereld en begin bij uzelf.

Geplaatst door anoniem

Burger kan niks doen,ook het stemrecht is ons feitelijk ontnomen.
4 jaar geleden was de pvda even groot als de vvd,de achterban verwachte een links beleid,echter door noodzakelijk compromise een centrum beleid. Het is echter een rechts beleid geworden,de pvda heeft gwoon de kierzers bedrogen. Sharon dijksma lachend op tv op de avond van 30 zetels verlies "ja het is wel erg" het raakt haar totaal niet lijkt het wel.
En het grappige is,de linkse kiezers worden er het slachtoffer van, De pvda is gedecimeerd door het kierzers bedrog,en door gepruts van de overige linkse partijen (met name de sp) is links nu vrijwel helemaal niet meer vertegenwoordig. Links moet het roer omgooien, een links en sociaal economisch beleid koppelen aan een kritische houding ten opzichte van Europa en immigratie,dat is waar een deel van de bevolking behoefte aan heeft.
De sp was altijd de partij hiervoor in het verleden,maar heeft zichzelf bewust uit de markt geprijst lijkt het wel.
De pvda mag nu 4 jaar bijkomen in de oppositie, en na weer 4 jaar rechts beleid, (misschien zelfs met steun van groen links dit keer lol) kan de pvda dan weer wat opkrabbelen om de mensen die een meer centrum links beleid willen een plek te geven. Om vervolgens als men weer wat zetels heeft gewoon de mensen opnieuw te bedriegen door akoord te gaan met in achter kamertjes besloten rechts beleid. En zo gaat het eigelijk al sinds 2000, paars was het laatste goede kabinet dat we hebben gehad. Werkelijk alles in Nederland wordt door een kleine club achter de schermen geregeld. Het is om moedeloos van te worden.

wat lelystad betreft:de ervaring leert dat het altijd erger word dan men voorspiegelt,dat zuid friesland er mee te maken krijgt is geen verassing.
Laagvliegen gaat de nieuwe norm worden, al op 50 km van Schiphol,ruim voordat de eindlanding word ingezet zit het landende verkeer op 900 meter hoogte,is makkeljker/goedkoper voor de lvnl en dus ook beter voor de veiligheid. De bas site geeft altijd 875meter aan terwijl vliegtuigen vaak een stuk lager zitten. Het,lijkt wel of het zo is afgesteld dat er geen lagere waarden worden gegeven dan 875m op x en meer kilometer van de landing,misschien dat dat de limiet is van de radar.

anyway,so sick of this all:(
straks mag klagen hierover ook niet meer,gaan mensen aanstoot aan nemen en worden dan boos. echt zo ziek. ik zou zeggen, wees blij dat mensen op een daarvoor bestemde site klagen en "zeuren" in plaats van de facebook of twitter van schipho/klm te bestoken,of nog erger:met een spandoek op Schiphol gaan staan (dan wordt je gearresteerd trouwens,ben daar vrij zeker van)


/rant

Geplaatst door S. van Halm uit Hoofddorp

@Anoniem. Links of rechts maakt ook geen biet uit. Je moet 50 mensen continu laten lobbyen wil je wat bereiken. We hebben met Atje om de tafel gezeten toen ze nog voorzitter was van de commissie I&M. We zijn gehoord maar niet geholpen. Het is ook ergerlijk als je in een debat zit en een zekere Elias roept dat de burgers niet moeten zeuren. Wij zijn dus zeurders.
Resultaat: We willen geen 2e Floriande.
Hoera! Het 1e Floriande is al met carnaval omgedoopt tot Nieuw-Zwanenburg
http://www.floriandetegengeluid.nl/alle-berichten/128-carnaval-in-de-haarlemmermeer

Anyway;
"of nog erger:met een spandoek op Schiphol gaan staan (dan wordt je gearresteerd trouwens,ben daar vrij zeker van)"

Humor (geen 1 april grap): https://www.schiphol.nl/nl/faciliteiten/banner-express/

Ze bieden wel de faciliteiten er voor ;-)