Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Overlast van Schiphol is er nu eenmaal’

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 363 
|
 NRC 
gh_aktie_DSCN2535.JPG

De hoorzitting van de twee nieuwe bewindslieden voor Infrastructuur en Waterstaat mondt vrijdag uit in datgene waar omwonenden van Schiphol en andere tegenstanders van de luchtvaart al voor vreesden. Vaarwel krimp, hallo (voorwaardelijke) groei.

„Overlast van Schiphol is er nu eenmaal”, aldus Barry Madlener (PVV), beoogd minister van Infrastructuur en Waterstaat, vrijdag in de Tweede Kamer. „Ik kan dat niet met een toverstafje wegtoveren. Ik kan het niet iedereen naar de zin maken.” De gezondheid van omwonenden is belangrijk, zegt Madlener. „Maar economie is ook heel belangrijk. Schiphol moet een mainport blijven.”

Zo voldeden PVV’ers Barry Madlener (nu nog Kamerlid) en zijn aanstaande staatssecretaris voor Openbaar Vervoer en Milieu Chris Jansen, huidig gedeputeerde in Flevoland, tijdens de hoorzitting voor nieuwe bewindslieden aan de verwachtingen. Geheel volgens de PVV-partijlijn stelde Jansen onder meer dat NS niet moet aankloppen bij het Rijk voor meer geld. „Eerst moet NS kijken of ze zelf kunnen bezuinigen.”

Halverwege de hoorzitting zegt Madlener op een vraag van Kamerlid Ines Kostic (PvdD): „Het lijkt wel alsof de Partij voor de Dieren blij is dat Schiphol moet krimpen. Dat ben ik dus helemaal niet. Ik ga zeker niet zeggen: ‘Laat Schiphol maar krimpen’. Op de luchthaven werken heel veel mensen; velen zijn afhankelijk van het vliegveld. Krimp is niet het doel van dit coalitie-akkoord. En dat is ook niet iets waarop u mij kunt afrekenen.”

De Partij voor de Dieren vraagt al jaren om de krimp van Schiphol, omdat Nederland anders niet internationale en nationale klimaatafspraken zal nakomen.

Zo dreigt een einde te komen aan het huidige kabinetsbeleid van demissionair minister Mark Harbers (I&W, VVD) om het vliegverkeer te beknotten zodat de geluidsoverlast daalt. Sinds de hoofdlijnenbrief luchtvaart van juni 2022 probeert Harbers, als eerste VVD-bewindspersoon in de geschiedenis, de groei van Schiphol te beteugelen.

Dat is verleden tijd, wat Madlener betreft. Welvaart, economische voorspoed, is minstens net zo belangrijk als het welzijn van bijvoorbeeld de omwonenden van Schiphol. En krimp van de luchthaven past daar dus niet bij.

De beoogd minister gaat daarin voorbij aan een aantal rechterlijke uitspraken – onder meer in de zaak van de bewonersorganisatie Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder – waarin de rechter stelde dat de Nederlandse overheid keer op keer het welzijn van haar burgers heeft verwaarloosd en het economisch belang heeft laten prevaleren. Binnen twaalf maanden moet het kabinet het leven beteren van de rechter.

Lang staat Madlener vrijdag stil bij de in zijn ogen onhaalbare doelen die op het gebied van infrastructuur, milieu en waterbeheer worden gesteld. Op vragen van GroenLinks-PvdA over de Europese Kaderrichtlijn Water, die stelt dat Nederland nu eindelijk de kwaliteit van het oppervlaktewater op orde moet krijgen, lijkt Madlener de gestelde doelen te willen afvlakken.

Dat geldt overigens ook voor het plan van het nieuwe kabinet om de maximumsnelheid op snelwegen weer te verhogen naar 130 kilometer per uur. Madlener temperde de verwachtingen van enthousiaste automobilisten. Overal weer 130 km/u stuit op allerlei juridische bezwaren, verwacht hij.

Zowel Madlener als Jansen kreeg ook vragen over mogelijk discriminerende uitspraken uit het verleden. Madlener wilde geen afstand nemen van zijn uitspraak als Europarlementariër dat in Nederland geen plek meer is voor werkloze Poolse arbeidsmigranten of Roemeense bedelaars. Evenmin vindt hij zijn wens dat vrouwen niet met een hoofddoek op zouden moeten autorijden discriminerend. „Het gaat me om de verkeersveiligheid. Als ik veel automobilisten met een capuchon op onveilig zou zien rijden, zou ik daar ook iets van zeggen.”

Chris Jansen was in 2014 het enige lid van de PVV-fractie in de gemeenteraad van Almere die geen afstand nam van Geert Wilders’ ‘Minder Marokkanen’-uitspraak. Wilders werd veroordeeld wegens groepsbelediging. Jansen bleef destijds achter Wilders staan en doet dat nog steeds. Tijdens de hoorzitting zei hij: „Als bestuurder zult u mij dat niet meer horen zeggen. Maar als volksvertegenwoordiger sta ik nog steeds 100 procent achter mijn uitlatingen.”

Bekijk bericht op "NRC"

Reacties op dit bericht