Overlast Buitenveldertbaan opnieuw gegroeid – vooral ’s nachts
De overlast door het vliegen van en naar de Buitenveldertbaan is vorig jaar opnieuw toegenomen. Schiphol lapt hiermee alle afspraken met burgers aan de laars – immers gaat het hier om de landingsbaan met overlast voor veruit de meeste mensen. Naar schatting zijn dat er zo’n 165.000, een stad ter grootte van Nijmegen of Haarlem.
Het aantal gemeten vliegtuigpassages in 2019 (zie via de link aan de onderzijde van dit artikel) de tabel in het originele artikel) in Amstelveen-Noord (bron: rapport ‘Gemeten vliegtuiglawaai Bourgondischelaan Amstelveen’ door bureau Geluidconsult).
Dit blijkt uit het nieuwste conceptrapport van het onafhankelijke bureau Geluidconsult dat vliegtuiglawaai in kaart brengt in opdracht van de Gemeente Amstelveen. Zie hier.
In één jaar tijd is het aantal nachtelijke herrie-vluchten – met een geluidsniveau van meer dan 70 dB(A) – boven dit gebied met maar liefst 10 procent toegenomen naar 1200 stuks. Dat zijn er dus gemiddeld meer dan drie per nacht.
Verspreid over de hele nacht
Uit eigen ervaring weten wij dat deze vluchten niet netjes achter elkaar plaatsvinden, maar vaak verspreid over de hele nacht. Mensen die net weer in slaap zijn gevallen worden zo meerdere keren per nacht wakkergevlogen.
“De algemene trend is dat de geluidbelasting in Lden, Lnight en Kosten Eenheden (een oudere maat, red.) sinds 2018 is toegenomen. Dat komt vooral door een afname van het aantal luide dagpassages met 1 procent en een toename van het aantal luide nachtpassages met 9 procent”, aldus Geluidconsult.
Overigens loopt de meetperiode van 2019 vanaf 1 november 2018 tot 1 november 2019, overeenstemmend met het ‘geluidsjaar’ dat Schiphol zelf ook hanteert in zijn berekeningen.
Vliegtuigen worden niet stiller
In die periode daalde het aantal meetbare vliegbewegingen met 8 procent naar ‘slechts’ 37.280, ofwel meer dan honderd (!) per dag. Toch veroorzaakte dat lagere aantal meer geluidsoverlast. Wij concluderen hieruit dat vliegtuigen vorig jaar helemaal niet stiller zijn geworden, maar juist méér herrie maakten.
Dit wordt deels bevestigd door het onafhankelijke bureau, dat signaleert dat het aantal luide passages (met meer dan 70 decibel) is toegenomen, terwijl het aantal ‘stillere’ passages is afgenomen. Ook stelt Geluidconsult dat het gemiddelde piekniveau van de nachtpassages opnieuw met 0,3 decibel is toegenomen.
In het rapport valt ook te lezen dat er overdag overlastpieken zijn rond 10 uur en rond 15 uur. “Maar ’s avonds om 21 uur is het nóg drukker.”
Berekeningen factor twee lager dan metingen!
Bureau Geluidconsult heeft de gemeten geluidbelasting door het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (Lees hier) laten vergelijken met de berekende waarden van Schiphol zelf.
Niet verrassend is dat de geschipholde berekeningen aangeven dat het geluidsniveau omlaag is gegaan van 2018 naar 2019. Dit geheel in tegenstelling met de metingen die aantonen dat er juist sprake is van meer geluidsoverlast.
Dit is ons inziens opnieuw een sterke aanwijzing dat het berekenen van vlieglawaai geen enkele zin heeft en dat alleen meten een reëel beeld geeft van de situatie. Al die zogenaamd stillere vliegtuigen van Schiphol veroorzaken immers wél meer (gemeten) lawaai.
Dit verschil tussen meten en rekenen is – surprise, surprise – het grootste in de nacht. Daar rekent Schiphol het vlieglawaai maar liefst bijna 3 decibel lager uit dan het in werkelijkheid is.
Wetende dat iedere 3 dB extra staat voor een verdubbeling van de geluidsoverlast, is dat voor omwonenden een onaanvaardbaar verschil tussen de fictie van Schiphol en de werkelijke situatie van de metingen.
Lees hier het complete rapport van Geluidconsult
En hier de bijlagen van het rapport
Met dank aan de Gemeente Amstelveen voor het beschikbaar stellen van het rapport en de bijlagen.
Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest