Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Overheid schendt zorgplicht bij staatssteun aan KLM

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 940 
|
 Greenpeace 
strooien_met_euros.jpg
Strooien met euro's niet zonder voorwaarden
Credit: pixabay

'Steunpakket zonder klimaatvoorwaarden moet van tafel'

Amsterdam, 7 oktober 2020 - Greenpeace Nederland is vandaag de rechtszaak tegen de overheid gestart om de staatssteun aan KLM in te trekken, omdat deze in strijd is met de zorgplicht. De Nederlandse staat is niet tegemoet gekomen aan de eisen van Greenpeace om bindende klimaatvoorwaarden te koppelen aan de € 3,4 miljard die naar KLM gaat. De rechtbank in Den Haag zal in een kort geding, op 18 november, oordelen of de miljardensteun gestaakt moet worden.

Greenpeace schrijft in de dagvaarding dat de € 3,4 miljard aan staatssteun voor KLM in strijd is met het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens. Eerder bevestigde de Hoge Raad in het Urgenda-vonnis dat de staat een sterke zorgplicht heeft om burgers te beschermen tegen gevaarlijke gevolgen van klimaatverandering.

‘Groene eisen’ boterzacht en voor de bühne
“De ‘groene eisen’ die de overheid stelt aan de steun voor KLM zijn boterzacht en voor de bühne. Ze zijn vrijblijvend en KLM heeft zich hier al eerder aan gecommitteerd in het Ontwerpakkoord Duurzame Luchtvaart. KLM is niet zo groen als ze zich voordoet. De overheid laat het toe dat KLM op de huidige voet doorgaat met vervuilen, waar het andere bedrijven verplicht de CO2-uitstoot omlaag te brengen. Het is onacceptabel dat er voor zo’n grote vervuiler een uitzondering wordt gemaakt. Dat moeten we zo snel mogelijk stoppen met dit kort geding; klimaatvoorwaarden zijn onmisbaar”, aldus Dewi Zloch, expert Klimaat en Energie bij Greenpeace.

Klimaatverplichtingen van de staat
Greenpeace eist dat de overheid een maximum aan CO2-uitstoot oplegt aan KLM. “Dat moet dan elk jaar dalen, in lijn met het Klimaatakkoord van Parijs, zodat de grote vervuiler elk jaar minder uitstoot. Zonder strengere maatregelen stijgt de CO2-uitstoot van de Nederlandse luchtvaart. Het aantal vluchten zal daarom flink omlaag moeten. Te beginnen met het schrappen van korte-afstandsvluchten onder de duizend kilometer. Iedere dag vertrekken er meerdere vliegtuigen naar Brussel en Parijs. Dat is onacceptabel in een tijd waarin we dagelijks geconfronteerd worden met de gevolgen van klimaatverandering”, aldus Zloch.
De steun aan KLM is in strijd met de verdragsrechtelijke klimaatverplichtingen van de staat, zoals beschreven in het Urgenda-vonnis en het Klimaatakkoord van Parijs. Het gaat niet om een kwestie van beleidsvrijheid, maar om de nakoming van een wettelijke plicht. Het is dus niet zo dat de rechter op de stoel van de politiek gaat zitten. Wanneer de rechter Greenpeace in het gelijk stelt, kan de staat in vrijheid bepalen op welke wijze hij aan de uitspraak gaat voldoen en invulling gaat geven.

Toekomstbestendig
“We moeten samen bouwen aan een duurzame economie. Voor bedrijven die niet ‘vergroenen’ is straks geen toekomst meer. Dat geldt ook voor KLM en de overheid kan het bedrijf met bindende klimaatvoorwaarden hierbij helpen. We willen juist toekomstbestendig uit deze coronacrisis komen, zodat er zekerheid is voor werknemers op de korte én lange termijn. KLM zal de CO2-uitstoot stapsgewijs omlaag moeten brengen. Er moet geld, tijd en aandacht naar de werknemers om ze geleidelijk naar een andere baan te begeleiden. Met een eerlijk steunpakket kan de overheid werknemers daarbij helpen. Inmiddels is het steeds duidelijker dat de miljarden uit het steunpakket van € 3,4 miljard naar kerosine- en leasebedrijven verdwijnen en niet ten goede komen aan het personeel. Zij hebben juist te horen gekregen dat er duizenden banen zullen verdwijnen, ondanks het feit dat KLM vanuit de NOW-regeling al ruim € 330 miljoen aan subsidie van de overheid heeft ontvangen voor loonkosten over de maanden maart, april en mei.

Het kort geding zal op woensdag 18 november plaatsvinden om 9.30 uur bij de rechtbank in Den Haag.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Marc uit Almere

Vanochtend 6.45uur denderen er 4 KLM toestellen uit Duitsland en België op amper 3600 voet Almere binnen. Bij elkaar opgeteld nog geen 1000km afstand van Schiphol!! (Brussel, Bremen, Düsseldorf en Hamburg). Waanzin!!!! Waar is de trein Elbers en Benschop???

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Onze regio lijdt al 20 jaar aan landers op 2000 voet (609 m), met herrie oplopend tot wel 75 dB(A)!

De zaak die Greenpeace stelt is volkomen juist en terecht, zonder beperking in groei zullen de luchtvaartemissies alleen maar toenemen, terwijl alle andere sectoren aan klimaateisen moeten voldoen. Dit kan gewoon niet worden toegelaten.

Ik ben benieuwd naar de uitkomst hiervan en of de rechtspraak in Nederland niet achter de schermen door deze sector en zijn belanghebbenden wordt gestuurd.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Nederland is een leuk land geworden.

In tijden van nood leer je je vrienden kennen en in tijden van nood leer je de mensen pas echt kennen.
Tientallen miljarden voor de multinationale "bv nederland" met investerings fonds,bik en steun aan klm maar bij stemming over loonsverhoging zorg loopt men weg. Wie de vrienden van dit kabinet zijn is wel duidelijk.

Epidemie laat men volledig uit de hand lopen. 50% van de mensen in een verzorgings tehuis overleden gisteren gemeld en vandaag al weer 36 slachtoffers. De media vinden het de moeite van melden het niet eens meer waard.

Niks doet men op schiphol om de import van besmettingen tegen te houden,iedereen moest op vakantie om te helpen klm in de lucht te houden al heeft dat geen enkel effect gehad want er moeten nog steeds miljarden bij voor het rondvliegen met lege vliegtuigen.
Bij terugkomst de bron van grote verspreiding die uiteindelijk alle delen van de samenleving heeft bereikt ook de zwakkere ouderen,objectief aangetoond door onderzoek mbv genetische markers.

Piloten die zelf met uitkering tot 10 keer bijstands niveau thuiszitten klagen op andere websites doodleuk dat alle problemen komen door de verzorgings staat die toch maar zo snel mogelijk nog verder moet worden afgebroken. Het egoisme in nederland is gestegen tot ongekende hoogte en de zelfreflectie gedaald tot het nulpunt.

Klm per direct failiet,schiphol dicht en geen vlucht meer naar binnen zonder aantoonbare negatieve test voor elke individuele passagier en bemanning.
Ook voor alle overstappers (veel zijn dat er trouwens niet) want die verspreiden het gewoon achter de douane via de medewerkers in de tax free winkeltjes, de horeca en het cabine personeel.

Scholen 4 weken dicht en helemaal opnieuw beginnen.
Geen 5 miljard per jaar in de komende 4 jaar naar de mutinationale "bv nederland" via een commissie achter de schermen en buiten elke controle van het parlement om maar een belasting verhoging voor de multinationals. Daar tegenover meer geld voor de zorg en de btw weer terug want meer dan de helft van nederland die kijkt aan tegen een reele inflatie van inmiddels tegen de 10% per jaar.

Als men doorgaat op de huidige weg van zelfverrijking ten koste van de gewone burgers die uiteindelijk 99% van de economische taart produceren dan gaat er op een gegeven moment een gigantische tegenreactie komen daar kan je op wachten.

Het neo liberalisme maakt niet alleen de wereld kapot,het maakt ook de mensen kapot.

"we zijn de eerste generatie die weten dat we de wereld aan het vernietigen zijn en de laatste generatie die er iets aan kan doen" Zie je op een spotje op tv.
Dit klopt niet. We zijn de derde generatie die weten dat we de wereld aan het vernietigen zijn want men weet al sinds de jaren 70 en rapport club van rome en diverse vroege computer modellen dat dit fout gaat aflopen. We zijn ook niet de laatste generatie die er nog iets aan kan doen,dat was de voorgaande generatie.

Geplaatst door sara uit amstelveen

@anoniem1 mooi stuk. Bitter stukje ook: het is dus niet te bewijzen dat we de tweede golf mede hebben te danken aan het achterlijk achterhaalde systeem:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/hebben-jonge-vakantiegangers-de-tweede-golf-echt-aangezwengeld~b71a0a73/

''Of wel? ‘De vraag die de GGD’s stellen luidt: bent u de afgelopen twee weken in het buitenland geweest?’, legt RIVM-onderzoeker Susan van den Hof uit. ‘Er zullen dus ook mensen bij zitten die al een paar weken terug zijn, en het virus hier hebben opgelopen.’ Juist om die reden wilde het OMT de gegevens van alle binnenkomende reizigers registreren, bleek uit deze week vrijgekomen stukken, om het bron- en contactonderzoek te vergemakkelijken. Het plan sneuvelde uiteindelijk in Den Haag, omdat het onuitvoerbaar zou zijn''

De rest van het artikel, ik weet het niet. Vind het niet volledig. Wat mijn betreft komt het niet uit Belgie ;. ik ervaar iets minder hinder dan voor het virus, iets, het is nog steeds in ieder geval om zes uur wakker, leeg of niet er is geen enkele grens aan het vliegverkeer.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Dank je sara!

Een beetje bitter klopt wel al ben ik niet echt bitter met een boedistische levenvisie en uiteindelijk kan ik alles wel goed relativeren..
Soms moet het er gewoon allemaal uit al weet ik dat het beter is om dat niet te doen.

Maar als ik dan denk aan de mensen in de verzorgings huizen en de angst die daar moet zijn voor het onvermijdelijke wat steeds dichter bij komt. De media die daar volledig over zwijgen,rutte die een traantje wegpinkt op de nationale bezinningsdag.
Niemand komt op voor de mensen in de verzorgingshuizen en zelf hebben ze geen stem.
Op vele sociale media denigrerend boomers genoemd,de schuld krijgen ze van alles terwijl het een generatie is die hun hele leven lang gewerkt heeft en een enorme welvaart heeft opgebouwd voor het hele land. Nu afgedankt en niemand kijkt er naar om buiten de mensen in de zorg.
Huidige generatie ziet ook niet dat het straks als zij zelf oud zijn voor hen nog veel erger gaat zijn als deze trend van individualisering zich door blijft zetten,dan gaat het allemaal terugkomen. De meeste mensen die zien de toekomst niet of het is ver weg en wie dan leeft wie dan zorgt,ook een van de dieperliggende oorzaken van hoe wij met de wereld om gaan.

Lang geleden stelde ik als kind heel naief een vraag aan mijn ouders. Papa,waarom zat niet iedereen in de oorlog in het verzet? Ik begin te begrijpen waarom,mensen kijken weg bij de ellende van anderen.
Echt boos ben ik er overigens niet om en met mijn eigen levensvisie kan ik het ook wel begrijpen. Verdrietig maakt het wel maar het is nu eenmaal hoe deze wereld in elkaar zit.