Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Overheid negeert te veel veiligheidsrisico’s

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 80 
|
 parool.nl 
Overheid negeert te veel veiligheidsrisico’s


Lezersbrief

Volgens Lammert van Raan, Tweede Kamerlid voor de Partij voor de Dieren, stelt de overheid structureel economische groei boven veiligheid.

Schiphol kan niet uitbreiden zonder dat de veiligheid eerst beter geadresseerd wordt, zo concludeerde de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in zijn rapport van april 2017. Lees hier. Tientallen aanbevelingen die de veiligheidsrisico's drastisch moeten inperken zijn nog niet uitgevoerd.

Tezelfdertijd groeit luchthaven Schiphol uit haar voegen en wil ze zo snel mogelijk uitbreiden. De beoogde coalitiepartijen willen de enorme expansiedrift niet ontmoedigen. In allerijl wordt naar een oplossing gezocht waardoor geen enkele vakantieganger zijn uiterst voordelige retourtje naar de zon hoeft te missen.

Met een overheveling van duizenden vluchten naar Lelystad Airport lijkt een bypass voor de toenemende stroom van reizigers gevonden. Groei krijgt zo - de facto - de voorkeur boven veiligheid in de lucht. Niemand die dat zal toegeven en toch gebeurt het. Hoe kan dat?

Met meer dan 470.000 vliegbewegingen in 2016 is Schiphol al een van de drukste vliegvelden van Europa. En daar kan en moet meer bij, beweert de directie. Alleen op basis daarvan is het aantal vliegbewegingen zonder inspraak en zonder politieke besluitvorming opgeschroefd naar 500.000.

In totaal werden in het tweede kwartaal van 2017 al 20,5 miljoen reizigers vervoerd. Een record volgens het CBS, een dieptepunt voor iedereen die vliegtuigoverlast ervaart en/of serieus neemt.

Er is een trend bij de overheid om economische groei de voorkeur te geven boven veiligheids- of gezondheidsrisico's

Meer vliegverkeer past in het geheel niet bij de opdracht voor Nederland om de klimaatdoelstellingen te halen. Dat alleen al zou voldoende reden moeten zijn om vliegverkeer drastisch in te perken.

Daarnaast is duidelijk dat vliegtuigen van Lelystad Airport toestellen vanaf Schiphol moeten ontwijken door de eerste jaren na uitbreiding extra laag te vliegen.

Gevolg: ernstige geluidsoverlast (Lees hier) voor de inwoners van Flevoland, Gelderland, Overijssel en Friesland en in het bijzonder de Veluwse natuur en haar bewoners.

Economische groei boven alles
Maar het belangrijkste bezwaar ligt in het feit dat de overheid structureel signalen negeert die waarschuwen voor veiligheidsrisico's. Dat beperkt zich niet tot de luchtvaart.

Volgens mr. Pieter van Vollenhoven is er zelfs sprake van een trend bij de overheid om economische groei de voorkeur te geven boven veiligheids- of gezondheidsrisico's; geitenstallen mochten onbeperkt uitbreiden met een dodelijke Q-koortsepidemie tot gevolg. Kippenboeren mochten eieren blijven verkopen terwijl de staat allang alarm had moeten slaan over fipronil. In de MPA-hormooncrisis deed de overheid tot op het hoogste niveau alles om gevaren voor de volksgezondheid in de doofpot te stoppen.

Wie moet burgers beschermen als de overheid die plicht verzaakt en het kostbaarste wat we hebben - gezondheid - offert op het altaar van de economie?

Lammert van Raan, Tweede Kamerlid voor de Partij voor de Dieren

Bekijk bericht op "parool.nl"

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.