Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Overheid moet ons beschermen tegen luchtvervuiling door luchtvaart

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 453 
|
 zembla.bnnvara.nl - 14-08-2018 
Schiphol_bord_hvs.JPG

De luchtvaart zorgt voor gezondheidsrisico's in Nederland en daarom moet de overheid nu actie ondernemen. Dat stellen longarts Hans in 't Veen en plaatsvervangend directeur Susanne Kuijpers van Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland in Trouw. Lees hier. "De paniek zou toeslaan wanneer er water uit de kraan kwam dat ziek maakt, maar dat veel mensen dagelijks ongezonde lucht inademen, wordt vreemd genoeg zomaar geaccepteerd."

In 't Veen en Kuijpers stellen dat er inmiddels genoeg onderzoeken zijn die aantonen dat de luchtvaart bijdraagt aan het gehalte aan ultrafijnstof in de lucht. "Ultrafijnstof is een serieus probleem voor de volksgezondheid, omdat deze hele kleine deeltjes via de longen makkelijk tot diep in het lichaam kunnen doordringen. Op de korte termijn merk je daar niets van, maar langdurige blootstelling aan hoge concentraties leidt uiteindelijk tot vroegtijdige sterfte." Het duo schrijft in Trouw dat de overheid 'achterover leunt' in dit dossier.

Lees ook: 'Longartsen slaan alarm: risico's luchtvervuiling worden ernstig onderschat'. Lees hier.

De longarts en Milieufederatiedirecteur geven suggesties van maatregelen die de overheid zou kunnen nemen. Zo zou er accijns op kerosine geheven moeten worden, zou men over kunnen stappen op zwavelvrije kerosine en zou er een netwerk van hogesnelheidstreinen gerealiseerd moeten worden zodat treinreizen kunnen concurreren met vliegtuigreizen. "Wij vinden dat de overheid niet langer moet wachten met ingrijpen... De omwonenden van de luchthavens rekenen erop."

Geen vuiltje aan de lucht
In april 2016 besteedde Zembla uitgebreid aandacht aan het thema fijnstof en ultrafijnstof. Volgens minister Schultz blijft de blootstelling aan het schadelijke fijnstof binnen de normen, maar wetenschappers stellen dat er ook onder die norm gezondheidsschade is bij mensen. Ook waarschuwen ze voor de gevaren van ultrafijnstof, waarvan rond Schiphol vorig jaar verhoogde concentraties werden gemeten. In ‘Geen vuiltje aan de lucht’ (Lees en hoor hier) onderzocht ZEMBLA de vraag wie in het dossier fijnstof rekening houdt met onze gezondheid.

Bekijk bericht op "zembla.bnnvara.nl - 14-08-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Michiel uit Oestgeet

Onder Rutte III gebeurt helemaal niets. Feteren van het grootkapitaal, ongebreidelde groei van de economie inclusief wegverkeer en luchtvaart zijn Rutte's heilige koeien. Z.g. om het vestigingsklimaat en werkgelegenheid te garanderen. Leugens en bedrog zijn aan de politieke orde van de dag. Zelfs onze Eerste Minister wordt er regelmatig op betrapt. Gezondheid is een sluitpost. Werkenden in NL zijn een sluitpost. Gepensioneerden en spaarders zijn een sluitpost. Omwonenden van Schiphol zijn een sluitpost. Rente bestaat niet meer, wel gigantische bedragen Ponzi geld van de wereldwijde centrale banken waarvan ook de luchtvaart in de vorm prijsvechters (tijdelijk) profiteert. Zelfs het personeel van EasyJet, Ryanair, KLM-AF e.a. is een sluitpost. Zij komen nu in opstand. Race naar de bodem. Beter is dat zij deze smerige, uitbuitende bedrijfstak verlaten en de duurzame economie gaan dienen. Schiphol gaat na 2020 overigens gewoon verder over de 500.000. Geen houden aan. Lelystad gaat open en krijgt een soort mini BAS, voor de Bühne natuurlijk. Omwonenden worden aan het lijntje gehouden, net wij nu. Deze avond om de 2 minuten zo'n lawaai en roet brakend blikken monster over je huis. Kinderen worden wakker, in de tuin een gesprek....
Pas als NL het neoliberalisme van de VVD, D66, CDA en in zekere zin G(s)Links afzweert kan Plan B in werking treden. Krimp van deze smerige transportvorm en kleinschalig maken van de economie. Want de verafgode groei is niet de oplossing voor de volgende generaties na ons, maar juist HET probleem!