Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Overheid geeft KLM ruim miljard aan belastingsteun

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 181 
|
 nrc.nl - 08-11-2021 
Euro_banknotes.png

Door Jan Benjamin en Menno Tamminga

Het blijkt steeds meer te kosten om KLM te redden. De overheid gaf geen bedrijf zoveel loonsubsidie en uitstel van belastingbetaling.

Luchtvaartmaatschappij KLM heeft een aanzienlijk hogere schuld bij de Nederlandse overheid dan tot nu toe bekend. Het bedrijf, dat de afgelopen anderhalf jaar zwaar getroffen is door de coronacrisis, kreeg naast leningen en garanties ter waarde van 3,4 miljard euro ook uitstel van belastingen van 1,371 miljard euro, zo blijkt uit onderzoek van NRC.

De totale toegezegde overheidssteun aan de KLM Groep, inclusief budgetmaatschappij Transavia, komt daarmee op bijna 6,5 miljard euro. De KLM Groep ontving eerder 1,7 miljard euro NOW-loonsteun. Geen ander bedrijf kreeg zoveel NOW-steun en belastinguitstel.

De inmiddels stopgezette loonsteun stond open voor alle bedrijven met minimaal 20 procent omzetverlies. Het belastinguitstel konden alle bedrijven aanvragen.

De leningen en garanties aan KLM waren onderdeel van specifieke steun voor alleen de luchtvaartmaatschappij. KLM praat ondertussen al maanden met de overheid over een verbetering van haar financiën. Nieuwe steun gaat echter gepaard met de vrijwel zekere eis van de Europese Commissie dat KLM tegen haar zin landingsruimte (‘slots’) op Schiphol moet opgeven. De uitgestelde belastingen en de miljarden van het steunpakket moet KLM terugbetalen. De NOW-steun vermoedelijk niet, gezien de omzetdalingen.

Ondernemingen in Nederland die in de problemen kwamen door de pandemie, konden tot oktober uitstel vragen van het betalen van onder meer vennootschapsbelasting, loonheffingen en omzetbelasting. Deze schuld bedraagt per eind september in totaal 19,7 miljard euro. Het ministerie van Financiën raamt dat 1,5 miljard euro daarvan niet zal worden betaald. Welke bedrijven deze schuld hebben en hoeveel, is tot nu toe onbekend. De Belastingdienst mag geen informatie van individuele belastingplichtigen openbaar maken.

KLM staat aan kop met de NOW-steun en het belastinguitstel omdat de luchtvaartmaatschappij een grote, door corona gedupeerde werkgever is in Nederland. Bij het bedrijf werken nu circa 27.000 mensen. Een reorganisatie kostte ongeveer zesduizend KLM’ers hun baan. De Nederlandse maatschappij maakt gebruik van het uitstel, omdat „het ons financiële ruimte geeft in een crisisperiode met ver achterblijvende inkomsten”, aldus een woordvoerder. „Op het moment dat het herstel weer inzet en de inkomsten weer op peil komen, zal de achterstand worden ingelopen.”

De woordvoerder benadrukt dat de rente die KLM moet betalen aan de Belastingdienst snel oploopt in de komende jaren. Dat is een belangrijke stimulans om de betalingsachterstand in te halen. Op 1 oktober 2027 moeten bedrijven alles hebben terugbetaald.

Van de overheidsteun van 3,4 miljard – een directe lening van 1 miljard en bankleningen van 2,4 miljard met een overheidsgarantie van 90 procent – heeft KLM bijna 1 miljard euro gebruikt. De stand per september 2021: 277 miljoen van de lening van 1 miljard en 665 miljoen van de bankgaranties, aldus het ministerie van Financiën in antwoord op Kamervragen.

Air France-KLM heeft nog steeds last van de coronabeperkingen. In het derde kwartaal leed het een verlies van 192 miljoen euro . De omzet bedroeg 4,6 miljard (81 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar).

Correctie (8/11/2021): Bij KLM werken 27.000 mensen, niet 24.000 zoals eerder gemeld.

Toevoeging redactie vlieghinder.nl
BNR - Schuld KLM is veel hoger dan bekend van 08-11-2021.
Een passage uit dit artikel "Qua imago hangt nog steeds boven de markt of een lening van de staat wordt omgezet in eigen vermogen". Wellicht dat elk bedrijf of u dit ook wel wil?

Bekijk bericht op "nrc.nl - 08-11-2021"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Rob uit Amsterdam

En in dank voor al deze steun voert KLM rechtszaken tegen de samenleving

* Ze willen geen lijst met zakelijke bestemmingen voor nieuwe slots op Schiphol (want de groei zit bij de toeristenbestemmingen met overstappers) en hebben rechtzaak tegen slotcoordinator aangespannen
* Ze willen ruimte voor vliegen en spannen rechtszaken zaken aan tegen gemeenten die willen bouwen
* Ze spannen een rechtszaak aan tegen Schiphol omdat ze geen hogere tarieven willen betalen terwijl Schiphol nog steeds bij de goedkoopte luchthavens in Europa behoort

Het 'verdienmodel' van KLM gaat ten koste van de belastingbetaler en de omgeving. Bij normale marktwerking zonder al deze bevoordeling zou een veel kleinere KLM resteren zonder al die overstappers en nutteloze bestemmingen.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Het gaat niet goed met Nederland. De bevolking heeft geen veerkracht meer,een optelsom van een groot aantal factoren.

Er is altijd wel een groep die weinig vertrouwen heeft in de politiek maar het vertrouwen in de politiek is weg bij nu wel heel erg veel verschillende groepen en heel veel mensen.
Als je dan de plannen hoort van het kabinet om tientallen miljarden te investeren in zaken die de problemen in de samenleving niet gaan oplossen.
Dan denk je bij jezelf. Nee dit is niet het moment. Misschien even niet doorpakken maar pas op de plaats. Er zijn urgentere problemen waar veel geld voor nodig is om die goed op te lossen.

Zo niet dan vrees ik dat we een reprisal krijgen van de jaren 70 maar dan erger. De samenleving staat op het punt volledig uit elkaar te vallen. De situatie is echt heel erg ernstig.
Nog nooit zo somber geweest over de toekomst van ons land.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.