Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Overgangsregeling voor gebruik volledige baan MAA

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 205 
|
 1limburg.nl - 08-03-2019 
HvS_Logo-rijksoverheid-instrastructuur-en-Waterstaat.png

Door Jean van Hoof

Maastricht Aachen Airport (MAA) mag nog tot en met 31 maart gebruik maken van de volledige lengte van de start-en landingsbaan van 2.750 meter.

VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen laat dat weten in een brief aan de Tweede Kamer.

Overgangsregeling
Van Nieuwenhuizen geeft daarmee uitvoering aan een motie van het Heerlense PVV-kamerlid Dion Graus, die eind december is aangenomen. Daarin vroeg hij om een overgangsperiode, omdat het acuut stoppen met gedogen zou leiden tot knelpunten op het gebied van veiligheid en onevenredige economische schade zou veroorzaken. Ook het provinciebestuur drong eerder aan op 31 maart als einddatum.

Lees ook hier: Gebruik baan MAA: Tweede Kamer wil overgangsconstructie

Vergunningsaanvraag
Eind november besloot de provincie als eigenaar van het vliegveld in Beek om de lopende aanvraag voor een nieuwe vergunning in te trekken. Het gebruik van de volledige start- en landingsbaan maakte daar deel van uit. MAA was intussen al begonnen met het gebruik van de volledige baan. In verband met de aanvraag werd dat alvast gedoogd. Op het moment dat de provincie besloot de vergunningsaanvraag in te trekken, mocht dit echter niet meer.

Onmogelijk
Minister Van Nieuwenhuizen liet eerder weten dat het wettelijk onmogelijk zou zijn om ook na 1 januari het gebruik van de volledige start- en landingsbaan te gedogen. Maar mede onder druk van de motie-Graus is ze daar nu op teruggekomen.

Lees ook hier: Verlengde baan MAA al vanaf januari niet meer in gebruik

Veiligheid
In de brief aan de Tweede Kamer laat zij weten vanuit veiligheidsoverwegingen de overgangsperiode tot en met 31 maart te verlengen. Zo zouden er bijvoorbeeld signalen en andere bebording geplaatst moeten worden voordat helemaal gestopt kan worden met de gedoogconstructie. De minister verwijst bij haar besluit ook naar de toezichthoudende Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Die heeft over de situatie overlegd met MAA.

Het intrekken van de vergunningsaanvraag door de provincie had te maken met verkeerde berekeningsmethoden van de geluidsoverlast en de toenemende kritiek van omwonenden van het vliegveld.

Bekijk bericht op "1limburg.nl - 08-03-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Een baanverlening bedoeld voor grotere toestellen, illegaal aangelegd en in gebruik, zonder een NER procedure. Zo kan het ook en dan die aardige mijnheer Graus van de PVV heeft geregeld dat deze gedoogconstructie (die was beëindigd) tot 1 april 2019 alsnog wordt gedoogd.
Gaat goed met vliegveld Nederland, maar niet met de omwonenden.