Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Overdaad omgevingsgeluid leidt volgens WHO tot gezondheidsproblemen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 162 
|
 nu.nl 
Overdaad omgevingsgeluid leidt volgens WHO tot gezondheidsproblemen

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) waarschuwt in een nieuw rapport voor een overdaad aan omgevingsgeluid. Volgens de WHO kan dit leiden tot onder meer chronische stress en hart- en vaatziekten.

"Geluidsoverlast in steden neemt alleen maar toe, wat de levens schaadt van veel Europeanen", waarschuwt de WHO (Lees hier) woensdag tijdens de presentatie van het rapport. Daarom heeft de organisatie richtlijnen opgesteld die ervoor moeten zorgen dat de geluidsniveaus beperkt worden.

De organisatie noemt het toenemende geluidsniveau een "risico voor de gezondheid". "Het is noodzakelijk dat veel bronnen van deze hoge geluidsniveaus, zoals luide nachtclubs en concerten, moeten worden aangepakt om onze gezondheid te beschermen."

In het rapport is omschreven welke componenten van de menselijke gezondheid in gevaar komen door geluidsoverlast en wat hiertegen kan worden gedaan. Volgens de organisatie is er sterker bewijs dat het een negatieve invloed heeft op de conditie van ons hart en onze vaten, maar ook op de stofwisseling. Geluid afkomstig van windturbines, verkeersgeluiden en het geluid van concerten en evenementen zijn hier grotendeels debet aan.

WHO pleit voor gestandaardiseerde manier van meten
De WHO pleit voor een gestandaardiseerde manier waarop het geluidsniveau kan worden gemeten en het risico kan worden beoordeeld. Daarbij dringt de organisatie erop aan dat er indicatoren in gebruik worden genomen die nadelige gezondheidsresultaten op de lange termijn kunnen voorspellen.

Het is de bedoeling dat deze richtlijnen op internationaal niveau worden opgevolgd. De onderzoeksresultaten van de opgestelde richtlijnen zijn namelijk niet alleen afkomstig van onderzoek dat is gedaan in westerse landen, maar ook in Azië en Australië.

Veel Nederlandse huizen staan op lawaaierige plek
In de richtlijnen is ook opgenomen bij welke hoeveelheden het risico op gezondheidsschade toeneemt. Zo is dat in het geval van autoverkeer 53 decibel en "ontspanningsgeluid" 70 decibel. Ter vergelijking: het geluid van een rustige kamer of het gezoem van een mug leidt tot ongeveer 40 decibel.

De kans dat veel Nederlanders door geluid gezondheidsproblemen krijgen, is groot. Uit onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat ruim een derde van de huizen op een lawaaierige plek staat, waar verkeer of windmolens meer dan 55 decibel aan geluid veroorzaken.

Door nu.nl

Bekijk bericht op "nu.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Henk Meijer

Het is al heel lang bekend hoe ontzettend schadelijk al het vliegtuiglawaai is dat dag en nacht het leven van miljoenen mensen in Nederland TEISTERT. De Wereld Gezondheids Organisatie vertelt de mensen in Nederland geen nieuws. Niet iedere wereldburger hoeft de terreur te ondergaan van een zichzelf GROENSTE KABINET OOIT noemende regering.
Op vlieghinder.nl kan iedereen lezen onder het kopje 'Update Omgevingslawaai, Langdurige blootstelling aan vliegtuiglawaai leidt tot ..., 14 C.
Een waslijst aan ellende !!! Zie dan ook in, dat het ONDERWIJS in die gebieden ERNSTIG te lijden. Geen wonder dat er een nijpend tekort aan leerkrachten is.
Dat het KWF-fonds Kankerbestrijding ook nog eens geen aandacht besteedt aan longkanker die is ontstaan door het inademen van ultrafijnstof en roet uit vliegtuigmotoren, in de omgeving met vliegverkeer. (Door het KWF aan mij bevestigd !) Dat bewijst hoe ontzettend vals de praktijk is van dit kabinet, met democratisch gekozen volksvertegenwoordigers, die zonder blikken of blozen durven te stemmen voor uitbreiding van het vliegverkeer, en het acceptabel vinden dat er 's nachts gevlogen wordt.

Gecombineerd Milieueffect
Door tekort aan nachtrust door vliegtuiglawaai verzwakt je weerstand en ben je extra kwetsbaar voor infecties en ziekten.

Geplaatst door drs Jan Griese

Chapeau heer Henk Meijer ! er komt 2 Miljard STRUCTUREEl vrij .op de begroting , Dat kan dels ten goede komen aan versneld aanleggen van de Hogesnelheidslijnen . De belofte deed NB ons Kabinet al; in 1995 : "'De vluchten in Europa gaan worden overgenomen door de HSL lijnen .. Ja Ja NU 23 JAAR geleden ….! Dit kabinet moet zich rot schamen, nu er eindelijk geld is, na de crisis

Geplaatst door Michiel

HSL lijnen zijn de oplossing dus niet. Vermogen van de motoren van hogesnelheidstreinen gaan met de derde macht van de snelheid. Dus 2x zo hard, 8x meer energie. Denken wij nu echt dat er genoeg groene stroom is om al die hogesnelheidstreinen van energie te voorzien. Nee, dus. Kolen- en gascentrales moeten blijven stoken.
De normale trein, gewone gangetje, geen race race ding, verbruikt veel minder energie en is zeker binnen 500 - 1000 km (b.v. Parijs) een uitstekend alternatief voor de kerosinebom in de lucht. Kost wat meer tijd, so what, relaxeer tijdens uw reis.
Willen wij de Parijse klimaatdoelstelling om onder de 2 graden Celcius temperatuurstijging te blijven halen dan zal onze manier van leven drastisch moeten veranderen. En nu! Leef, woon, koop en recreëer lokaal. En vergeet dat globale gedoe. Dat is op zijn retour, zo dadelijk geholpen door de ontploffende schuldenbom en instortende overheidsfinanciën. Allemaal failliet, maar rust, sociale cohesie en een schonere omgeving komen ervoor terug. Haast is voorbij.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.