Over veiligheid in vliegtuigen kan Van Dissel nog niets zeggen
Door Marco Visserr
Regels die voor de trein gelden, gelden niet in het vliegtuig. Hoe zit dat?
Als in het openbaar vervoer alleen gereisd mag worden als het echt niet anders kan, waarom mogen Nederlanders straks dan wel zonder al te veel restricties het vliegtuig in stappen? Is dat wel veilig? Jaap van Dissel, hoofd infectieziektebestrijding van het RIVM, kon er donderdag tijdens de hoorzitting in de Tweede Kamer nog geen antwoord op geven.
Zelf heeft hij er ongetwijfeld een mening over, maar hij voert tijdens de zitting het woord namens het Outbreak Management Team (OMT). En binnen het OMT is nog niet over vliegtuigen gesproken, omdat het kabinet nog niet om advies heeft gevraagd over hoe veilig te vliegen.
Het kabinet vindt de risico’s beheersbaar als Nederlanders vanaf 15 juni op vakantie gaan naar diverse Europese landen. Dus zal het vliegverkeer toenemen. Luchtvaartmaatschappijen hebben hun eigen regels. Zo moeten passagiers en personeel van KLM en easyJet mondkapjes dragen, net als in de trein. Terwijl het RIVM geen voorstander is van mondkapjes in de trein, omdat hun meerwaarde beperkt is, liet Van Dissel tijdens de hoorzitting nog eens weten.
Voor treinen geldt dat maximaal 40 procent van de stoelen benut mogen worden. In vliegtuigen gelden die restricties niet. Of een vliegtuig veilig is, hangt af van de ventilatiesystemen, zei Van Dissel. “Het is een complex punt. Allerlei factoren spelen een rol.”
Geplaatst door Wim uit Castricum
https://myprivacy.dpgmedia.be/?siteKey=Uqxf9TXhjmaG4pbQ&callbackUrl=https://www.hln.be/privacy-wall/accept?redirectUri=/nieuws/buitenland/visualisatie-toont-hoe-makkelijk-virussen-zich-in-vliegtuigen-verspreiden-dit-zijn-mogelijke-remedies~a57f0bbd/?referer=https://www.welingelichtekringen.nl/tech/1736365/deze-animatie-laat-zien-hoe-een-virus-los-gaat-in-een-vliegtuig.html