Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Oud-ministers als topmensen: is dat nou zo erg?

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 126 
|
 ad.nl 
Oud-ministers als topmensen: is dat nou zo erg?

Door Hans van Soest

Verkeersminister Melanie Schultz moet zich daags voor haar vertrek uit de politiek mogelijk nog in de Kamer verantwoorden over haar toekomst. GroenLinks wil weten of de geruchten kloppen dat zij straks aan de slag gaat als nieuwe topman van Schiphol. Maar zou dat erg zijn?

Al meer dan een jaar gaan de geruchten dat Melanie Schultz na haar politieke loopbaan de hoogste baas wordt van Schiphol. Dat is nu niet aan de orde, was het antwoord van Schultz op vragen over een eventuele overstap. Maar nu de huidige topman Jos Nijhuis zijn vertrek heeft aangekondigd, is de vraag ineens weer actueel. Gisteren herhaalde Schultz nog eens dat ze niet is benaderd.Daar nemen sommige Kamerleden geen genoegen mee.

,,De aandelen van Schiphol zijn in handen van de Staat. En Schultz is als minister politiek eindverantwoordelijk voor Schiphol. Een overstap roept daardoor de schijn van belangenverstrengeling op'', vindt GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren. Zij vreest een déjà vu. Haar eerste optreden als Kamerlid was in een debat over de aanstelling van voormalig verkeersminister Camiel Eurlings als directeur bij KLM.

Een overstap roept daardoor de schijn van be­lan­gen­ver­stren­ge­ling op
Liesbeth van Tongeren, GroenLinks


Juist omdat hij zich als minister had bezig gehouden met landingsrechten, fronste destijds de hele Tweede Kamer haar wenkbrauwen. Een Kamermeerderheid riep het toenmalige kabinet op met regelgeving te komen voor oud-bewindslieden die na hun politieke carrière weer elders aan de slag willen.

Lobbyverbod
Die regelgeving is er wel gekomen, maar minder vergaand dan sommige partijen willen. Dit kabinet besloot afgelopen voorjaar tot een lobbyverbod voor oud-ministers en –staatssecretarissen. Zij mogen tot twee jaar na hun aftreden geen zakelijk contact meer hebben met hun oude departement. Mocht Schultz dus naar Schiphol gaan, dan mag ze voorlopig niet op de koffie bij haar opvolger op het ministerie. Een regel die overigens al langer gold bij Defensie. Zo mocht oud-staatssecretaris Jack de Vries nadat hij in dienst trad bij lobbykantoor Hill&Knowlton niet lobbyen voor de JSF.

Toch is de Kamer er niet gerust op. Wanneer Schultz zou overstappen naar Schiphol, zou dat het beeld kunnen oproepen dat zij tijdens haar ministerschap de basis legde voor haar latere baan, bijvoorbeeld door Schiphol te bevoordelen en daar nu voor te worden beloond. Hoewel de luchtvaart niet onder Schultz valt maar onder staatssecretaris Sharon Dijksma, vindt Van Tongeren haar actie niet overdreven. Ze wil van de minister horen in hoeverre zij zich de afgelopen jaren met besluitvorming rond Schiphol heeft bemoeid. Ze wil dat de vragen voor woensdagochtend zijn beantwoord. ,,Woensdag is de laatste dag dat ik de minister nog ter verantwoording kan roepen. De dag erna treedt het nieuwe kabinet aan.''

Bekijk bericht op "ad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

´Een overstap roept daardoor de schijn van belangenverstrengeling op'

Het IS belangenverstrengeling.
Want de Nederlandse Staat is immers groot aandeelhouder van Schiphol.
Dus als je dan de poppetjes levert, zullen er met grote waarschijnlijkheid deuren open blijven staan voor de toekomstige directrice van Schiphol, richting Den Haag.
Zij zal er haar voordeel mee kunnen doen.

Mijn inziens een niet wenselijke situatie die de omwonenden nog meer kunnen schaden.





Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.