ORS buigt zich over uitbreiding Schiphol: “Fijnstof ook voor Hfd een belangrijk onderwerp”

Door de Dichtbijredactie (Witte Weekblad)
Gerard Jägers wil geen nadelen over de schutting van de buren gooien.
HOOFDDORP - De Omgevingsraad Schiphol (ORS) is sinds januari het nieuwe podium waar alle vraagstukken, belangen en partijen rond de ontwikkeling van Schiphol en omgeving bij elkaar komen. Betrokken partijen zijn overheden, de luchtvaartsector, bewoners en brancheorganisaties. Vorige week was in het Witte Weekblad Matt Poelmans aan het woord, deze week is de beurt aan Gerard Jägers, verantwoordelijk voor de Polderbaan.
ORS is de opvolger van de Alderstafel Schiphol en de Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol (CROS) en een geheel nieuwe organisatie waarin de bewoners een zelfstandige delegatie vormen die vanaf de grond moet worden opgebouwd. De vertegenwoordigers zijn geclusterd per baan, wat betekent dat ze zowel de problematiek van starten als landen moeten bekijken.
Polderbaan
Poelmans richt zich op de Kaagbaan, de start- en landingsbaan waarvandaan vliegtuigen vertrekken die de bij veel Hoofddorpers gehate bochtstraal maken.
Jägers houdt zich bezig met de Polderbaan, waarop ook vliegtuigen landen en vertrekken die over Hoofddorp vliegen: 'Ik woon in Spaarndam, dus dicht bij de Polderbaan. Ik ben door de dorpsraad van Spaarndam gevraagd kiesman en kandidaat te zijn voor het clustervertegenwoordigerschap voor het buitengebied van de baan. Voor dat gebied zijn 21 kiesmannen en die hebben mij gekozen tot clustervertegenwoordiger. Met de kiesmannen houd ik de komende vier jaar een officiële relatie omdat zij volgens het ORS reglement mijn achterban zijn. Formeel zit Hoofddorp niet in het gebied dat ik vertegenwoordig. Maar veel punten zijn algemeen. Ik vind dat ik naar het totaal moet kijken en dan kan het niet zo zijn dat je de nadelen over de schutting naar de buren gooit.'
Aldersakkoord
Als bewonersvertegenwoordiger richt Jägers zich vooral op het zo klein mogelijk maken van de hinder van Schiphol. 'Dat doen we binnen het recent gereedgekomen Aldersakkoord. Persoonlijk gaat mijn speciale belangstelling uit naar de fijnstofproblematiek. Bij de afwegingen die we maken moeten we ook naar de andere belangen kijken zoals de werkgelegenheid.'
Wat zou er volgens Jägers moeten veranderen om de leefbaarheid in de Hoofddorpse woonwijken te verbeteren? 'Volgens mij is de geluidsproblematiek in Haarlemmermeer anders dan de plaatsen die verder van Schiphol liggen en daarom moet gestreefd worden naar andere oplossingen. Volgens mij zijn de oplossingen voor Hoofddorp technisch gezien eenvoudiger, maar of dat ook tot adequate actie leidt weet ik niet. Haarlemmermeer is als gemeente goed vertegenwoordigd in de ORS met een wethouder in het College van Advies. In de komende tijd moet veel meer duidelijkheid komen in de fijnstofproblematiek. Dat is, verwacht ik, voor Haarlemmermeer ook een belangrijk onderwerp.'
Weinig rek
Wat verwacht de vertegenwoordiger van de toekomstige flexibiliteit in de onderhandelingen met het ministerie en de luchthaven? Valt er nog wat uit te halen, gezien de bewonersbelangen? 'De recente onderhandelingen over het Aldersakkoord hebben aangetoond dat er weinig rek zit in de standpunten van de verschillende spelers. Voor de bewoners is die ruimte klein. Inzet op Lelystad is de belangrijkste parameter. Fijnstof en de rol van Lelystad en Eindhoven zijn wat mij betreft de eerstvolgende agendapunten. Ik hoop in elk geval dat we in de ORS vooral gaan voor het algemene bewonersbelang en niet voor alleen de mensen in hun eigen gebiedje.'
Geplaatst door polderbewoner uit biddinghuizen
Uitstoot van fijnstof op Lelystad en Eindhoven is ook schadelijk voor de gezondheid net als op schiphol. Daarbij is de ontwikkeling van Lelystad een slecht idee met een onrendabele business case en geen interesse van vliegmaatschappijen, verspilling van belastinggeld dat beter besteed kan worden om bewoners te beschermen. De ongebreidelde groeiplannen met ongefundeerde argumenten moeten van tafel worden geveegd. Niet meepraten met Alders, het Ministerie en Schiphol, maar een kritische houding op uitstoot van co2, ultrafijnstof en geluidshinder.
De luchtvaartsector verziekt de woonomgeving in grotere mate dan de NAM in Groningen en de economische belangen van verdere uitbreiding schiphol zijn niet onderbouwd. Er is geen enkele studie die aantoont dat verdere groei van schiphol noodzakelijk is voor de economische groei in Nederland. Sterker nog, de economische groei is vooral afkomstig van sectoren die niets met schiphol te maken hebben, zoals ICT. Mainport van Nederland is steeds minder Schiphol en het netwerk dat er nu ligt is ruim voldoende, daarvoor is verdere groei niet noodzakelijk.