Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Opsteker voor Schiphol: luchthaven is ‘tweede luchtvaartknooppunt ter wereld’

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 1032 
|
 FD 
Schiphol_welcome_DSC_3289.JPG

Schiphol is uitgegroeid tot het tweede luchtvaartknooppunt ter wereld. Dat blijkt uit onderzoek van Stichting Economisch Onderzoek (SEO) in opdracht van de Airport Council International (ACI), de wereldwijde organisatie van luchthavens. Na Frankfurt heeft de Nederlandse luchthaven het grootste aantal directe vluchten per week: 4633. In passagiersaantallen streefde Schiphol de Duitse luchthaven zelfs voorbij. De uitkomst is een opsteker voor Schiphol. Beleidsmakers maken zich zorgen over de positie van de Nederlandse luchthaven als internationaal luchtvaartknooppunt, nu thuismaatschappij KLM al enige tijd worstelt met de groeiende concurrentie van goedkopere luchtvaartmaatschappijen als Ryanair en EasyJet en nieuwkomers uit Turkije en de Perzische Golf, zoals Turkish Airlines, Emirates en Etihad.

KLM


De Nederlandse politiek vreest dat een verzwakking van KLM zal leiden tot aantasting van het internationale bestemmingennetwerk van Schiphol. Het netwerk is belangrijk om Nederland aantrekkelijk te houden voor buitenlandse bedrijven, zo is de gedachte. De zorgen lijken onterecht. Het aantal passagiers op Schiphol steeg in de eerste zes maanden met 9,9% naar 29,7 miljoen, zo werd vorige week bekend. In totaal verwacht Schiphol dit jaar 63 miljoen passagiers te ontvangen, een record. Niet iedereen is enthousiast over de aanhoudende groei van Schiphol. Eerder deze maand bekritiseerde de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) het streven van het kabinet om de luchthaven verder in volume te laten groeien. Volgens het adviescollege genereren extra vluchten op een al druk bevlogen bestemming nauwelijks extra economische activiteit.

Stagnatie


Meerdere grote Europese luchtvaartknooppunten zagen in 2016 een terugval in het aantal indirecte verbindingen. Volgens de onderzoekers van SEO komt dit vooral door de stagnatie van oudere luchtvaartmaatschappijen zoals Air France-KLM en Lufthansa. Deze zogenoemde ‘legacy carriers’ hebben steeds meer moeite om hun internationale netwerken op peil te houden. Beide maatschappijen verminderden het aantal verbindingen op hun thuishavens, Parijs Charles de Gaulle en Frankfurt. Goedkopere luchtvaartmaatschappijen zoals Ryanair en EasyJet groeien daarentegen wel. Opvallend is de spectaculaire opkomst van luchtvaartknooppunten in het Midden-Oosten. Sinds 2006 is het aantal directe en indirecte verbindingen van luchthaven Istanboel bijvoorbeeld met 771% gegroeid. Dankzij hun geografische ligging zijn de luchthavens van onder meer Istanboel en Dubai vooral sterk in het verbinden van verschillende continenten. Op Schiphol groeide het aantal directe en indirecte verbindingen in deze periode met 60%.


Origineel bericht op: http://fd.nl/economie-politiek/1160451/opsteker-voor-schiphol-luchthaven-is-tweede-luchtvaartknooppunt-ter-wereld


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Gerard uit Castricum

Waar je maar trot op kunt zijn. Lusten nauwelijks, maar lasten des ter meer. En dat in zo'n klein en dichtbevolkt land als het one

Geplaatst door Ruud

Het betreffende SEO rapport geeft nog veel meer interessante info.

http://www.seo.nl/pagina/article/2016-airport-industry-connectivity-report/

Er zijn Hubs in vele soorten en maten. Door Schiphol wordt vaak het angstbeeld opgeroepen dat indien het niet volop mag doorgroeien de 'Hub Status' verloren gaat en een economische rampt dreigt. De realiteit is echter anders. Er zijn ook kleinere Hubs (zoals Brussel) die ook een prima connectiviteit hebben. De RLI heeft terecht de vraag opgeworpen wat nu een optimale omvang is voor Schiphol. De extra kosten en negatieve effecten voor de leefomgeving (is ook een belangrijke vestigingsfactor) zijn groot bij het huidige beleid, de voordelen van de extra connecties (zeker de zoveelste verbinding met Barcelona, Londen of de US) zijn marginaal

Geplaatst door Elodie uit Wintelre

De overheid (mede eigenaar) van Schiphol heeft één belang en dat is Nederland op de wereldkaart plaatsen. Dat dit ten koste gaat van een steeds grotere verminderde goede leefomgeving is niet (meer) van belang. Niet groeien van Schiphol gaat ten kost van de werkgelegenheid. Vraag me echt af of de Nederlandse economie instort als Schiphol, en de andere vliegvelden in eigendom van Schiphol, niet meer gaan groeien. De keuze om het vliegveld in zee te gaan aanleggen is inmiddels (financieel) onmogelijk gemaakt. Jammer, die kans was er wel. Zolang de consument met goedkope vliegreizen wordt verleid, zal er helemaal niets veranderen.

Geplaatst door Anoniem

En het eerste overlast knoop punt.
Is ook wel makkelijk scoren voor Schiphol, als de ons omliggende landen de overlast voor omwonenden wel belangrijk vinden en eigelijk helemaal niet mee doen met de competitie voor het beste knoop punt.
Is niet voor niks dat men dat allemaal naar het midden oosten laat gaan.
Is niet dat men het hier niet kan, men wil het gewoon niet. En terecht.
Behalve Schiphol dan.

Geplaatst door Vlietman uit Limmen

Al een aantal weken worden we in de regio Castricum geterroriseerd door landende vliegtuigen. Het is zomer, buiten vliegen er 2 vliegtuigen per minuut over, en vaak tot diep in de nacht. Geen nachtvluchten?, dat is een leugen. Dus Schiphol mag er trots op zijn steeds groter te worden, complete maling aan de woonomgeving, complete minachting naar de bewoners. Hoe veel groter gaat het nog worden.