Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Oppositie Teylingen wil duidelijkheid over gevolgen vliegherrie van Schiphol voor woningbouw

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 1352 
|
 leidschdagblad.nl - 09-04-2022 
HvS_Logo-rijksoverheid-instrastructuur-en-Waterstaat.png

Door Sjaak Smakman

De zes Teylingse oppositiepartijen willen duidelijkheid over de gevolgen van vliegtuiglawaai voor de geplande bouw van 150.000 woningen rondom Schiphol, waaronder huizen in de eigen gemeente.
Directe aanleiding voor de vragen is een onderzoek van de milieufederaties van Noord- en Zuid-Holland naar de geluidsoverlast van Schiphol, als het aantal starts en landingen toeneemt naar het toegestane maximum van 500.000 per jaar.

Volgens de normen van de WHO, die ook het RIVM en de GGD onderschrijven, krijgen nieuwe bewoners met zo veel herrie te maken dat dit slecht is voor hun gezondheid. Onderzoeksbureau To70 wijst er daarnaast op dat de hoeveelheid vliegherrie nu met een theoretisch model is berekend en dat de werkelijke herrie flink erger is.

Landelijk geldt nu de grens van 48dB (decibel), de WHO stelt hem op 45 dB. De Lissese nieuwbouwwijk Geestwater ligt al binnen de 48 dB contour, bij een grens van 45 dB geldt dat ook voor onder meer Nieuw Boekhorst in Voorhout, en de locaties Offem-Zuid, Bavo en Sancta Maria in Noordwijk. Sassenheim en Warmond liggen volledig binnen de huidige 48 dB contour.

De geluidsoverlast kan nog erger worden, denken CDA, GroenLinks, PvdA, CU, Progressief Teylingen en Lijst Schenk, als de Tweede Kaagbaan er komt. D66 diende kort geleden in de Tweede Kamer een motie in om die Tweede Kaagbaan, waarover al tientallen jaren wordt gepraat, nu maar definitief te schrappen. Groei van Schiphol kan immers echt niet meer aan de orde zijn, vinden de Democraten. Ze kregen er echter onvoldoende steun voor. GroenLinks en PvdA steunden de motie, maar CDA en CU stemden hem weg samen met onder meer VVD en de rechts-conservatieve partijen waarvan nieuwkomer Lijst Schenk in Teylingen de representant is.

De zes Teylingse partijen willen vooral weten hoe het college met de conclusies van het onderzoek wil omgaan. Voor Sassenheim liggen bijvoorbeeld meerdere nieuwbouwplannen klaar - zoals de Bloementuin - en over andere locaties - zoals het terrein Langeveld - vallen binnenkort besluiten. De partijen wijzen er ook op dat het niet alleen gaat om de vliegherrie, maar ook om de uitstoot van fijnstof, benzeen en andere schadelijke stoffen door overkomende vliegtuigen. Wethouder Marlies Volten liet onlangs in deze krant weten dat het college gewoon wil doorgaan met alle huidige plannen. Wel hamert het college er via de Bestuurlijke Regiegroep Schiphol - waarin betrokken gemeenten en provincies zitting hebben - er bij het Rijk al jaren op dat er echt wat moet gebeuren aan de overlast. Het kabinet trekt zich daar tot nu toe echter weinig tot niets van aan.

Bekijk bericht op "leidschdagblad.nl - 09-04-2022"

Reacties op dit bericht