Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Opnieuw maandenlang onderhoud zonder beperking capaciteit Schiphol

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 172 
|
 schipholwatch.nl - 12-10-2024 
PVRC_-_mannetje_kaal-2.jpg

Tegen alle beloften in gaat Schiphol volgend jaar opnieuw groot onderhoud plegen zonder het aantal vluchten te beperken. In 2025 is de Buitenveldertbaan aan de beurt, zodat de overige aanvliegroutes extra druk worden.

Vanaf 10 mei tot en met 28 september 2025 sluit Schiphol de ‘bulderbaan’. Het belooft voor omwonenden in onder meer Amstelveen, Buitenveldert, de Bijlmer, Diemen en ‘t Gooi een rustige zomer te worden. Maar dit gaat wel ten koste van bewoners van alle andere gemeenten.

Nog vorig jaar beloofden de minister en de directies van Schiphol en de luchtverkeersleiding dat in de toekomst de capaciteit van het vliegveld tijdelijk zou worden beperkt in geval van groot onderhoud. De hel die ontstond door het verschuiven van vliegverkeer tijdens het onderhoud van onder meer de Polderbaan, de Zwanenburgbaan en de Kaagbaan zou nooit meer mogen voorkomen, zo beloofden ze met een stalen gezicht.

Afspraak aan de laars gelapt
Een nieuwe minister en een nieuwe Schiphol-directeur laten zich weinig gelegen liggen aan deze afspraak, getuige de planning van het baanonderhoud voor 2025. Geen woord over minder vliegverkeer, integendeel: Schiphol verwacht de komende zomer juist extra drukte, onder meer vanwege de Navo-top, eind juni in Den Haag. Dan bezoeken tientallen regeringsleiders ons land met hun – in veel gevallen megalomane – regeringstoestellen.

Tijdens het onderhoud aan de Buitenveldertbaan wordt een nieuw landingssysteem aangelegd dat het in de toekomst mogelijk maakt vliegtuigen veel dichter achter elkaar te laten landen. Dat systeem werd al geïnstalleerd op onder meer de Polder- en Zwanenburgbaan. Het betekent een forse vergroting van de capaciteit en biedt de verkeersleiding de mogelijkheid nog meer vliegverkeer af te handelen.

Op bepaalde dagen landen er nu al meer dan 500 vliegtuigen per etmaal op de Buitenveldertbaan, ook ‘s nachts. Met het nieuwe systeem kan dat aantal verder worden opgevoerd.

Nieuwe PFAS-verontreinigingen?
De kans is groot dat bij de werkzaamheden volgend jaar ook weer nieuwe PFAS-verontreinigingen worden gevonden. Heel Schiphol ligt vol met grond die verontreinigd is met die kankerverwekkende forever chemical. Naast de Buitenveldertbaan bevindt zich een de-icing platform. De verdenking bestaat dat de ijswerende vloeistoffen die hiervoor werden gebruikt ook PFAS bevatten.

Voor het extra vliegverkeer op de resterende banen zegt Schiphol opnieuw een ontheffing te hebben gevraagd aan de minister. “We realiseren ons dat dit alternatief baangebruik tot extra geluidshinder kan leiden voor omwonenden rondom deze alternatieve banen. We werken aan diverse maatregelen om de hinder daar waar mogelijk te verminderen.” (cursivering door SW)

Dat is regelrechte newspeak voor opnieuw een zomer vol vliegherrie zonder de ene maatregel die wél helpt de overlast op het ‘normale’ niveau te houden: tijdelijke krimp wordt – ondanks de gedane beloften – niet eens overwogen. Zo wordt opnieuw de eigen onkunde over de schutting bij de buren gekieperd.

Bekijk bericht op "schipholwatch.nl - 12-10-2024"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Het feit dat het nieuwe navigatiesysteem, bedoeld om de capaciteit te verhogen, op alle banen wordt ingevoerd laat zien, dat de groei over het hele gebied zal worden uitgesmeerd. We krijgen allemaal dus meer herrie, maar (aanvankelijk?) vooral onder de Polder-(=Leugen) en Kaagbaan, onder het twijfelachtige mom van ‘banen met de minste hinder’. Dat kan allemaal omdat de grenzen voor Lden en Lnight binnen de Wet Luchtvaart (Wlv) veel te hoog zijn gekozen en reken maar, dat men hieraan blijft vasthouden, want in de plannen voor de toekomst staat, dat men Lden en Lnight de beste geluidsmaten vindt!

“We realiseren ons dat dit alternatief baangebruik tot extra geluidshinder kan leiden voor omwo-nenden rondom deze alternatieve banen. We werken aan diverse maatregelen om de hinder daar waar mogelijk te verminderen.” Dit soort eufemistisch en pseudomeelevend taalgebruik kom ik vaak tegen, lees voor ‘kan’: het werkwoord ‘zal’, en voor ‘waar mogelijk’: ‘zeker niet onder de andere banen’!

Per 1 november 2025 gaat men de vaste routes van de Luchtruimherziening invoeren, vrees ik. Dit zal men naar alle waarschijnlijkheid geleidelijk doen door steeds meer vliegtuigen, die dit systeem kunnen gebruiken, op precies dezelfde vliegpaden te laten vliegen, en men kan dit binnen 10m nauwkeurig. Kijkt u dus maar goed omhoog het komende jaar, dan gaat u het door krijgen!

Er is nergens iets in de media over te vinden, toch wel vreemd, omdat dit zal gaan resulteren in een onmenselijke en voortdurende hoeveelheid vliegtuiglawaai, door de sector gebagatelliseerd overigens, op stroken van kilometers breed, waarschijnlijk aan de randen van dorpen en steden in Noord- en Zuid Holland en passend binnen de Wlv, zodat velen geen enkele bescherming tegen overmatige overlast en gezondheidsschade krijgen. Dat er geen ruimte in dit land is voor dergelijke vliegpaden zal men niet erkennen. Omwonenden worden voor de zoveelste keer besodemieterd, maar heeft u het wel door?

Wat ons nog rest is een massale schadeclaim gericht aan de overheid en de luchtvaartsector, want het blijft een feit, dat er vooral naar de ‘economie’ (van de direct belanghebbenden) wordt gekeken en de omwonende een sluitpost blijft, conform de recente uitspraak van de rechter. Dit onrecht is en blijft ingebakken in de Wlv, die dus zal moeten worden herzien.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.