Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Opmerkelijke uitspraak minister-We wisten al jaren dat Lelystad niet zonder nieuwe prijsvechters kan

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 367 
|
 destentor.nl 
Lelystad_wwijzer_hvs.jpg

Door Paolo Laconi

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wist van meet af aan dat autonome groei op Lelystad Airport onvermijdelijk is. Die opmerkelijke uitspraak doet minister Cora van Nieuwenhuizen in een interview met dagblad Trouw (hier).

,,Het is van begin af aan duidelijk geweest dat Lelystad nooit voor 100 procent vluchten zou kunnen overnemen van Schiphol, iedereen wist dat de Commissie een antidiscriminatiebepaling heeft”, zegt Van Nieuwenhuizen in Trouw.

Een opmerkelijk uitspraak, want het is juist altijd de bedoeling geweest dat het nieuwe vakantievliegveld in Lelystad zou dienen als overloopluchthaven van Schiphol. Alleen vliegmaatschappijen die hun stek op de nationale luchthaven opgeven, zouden vanaf Lelystad mogen vliegen. De vrijgekomen ruimte op Schiphol zou worden opgevuld met lucratieve intercontinentale vluchten.

Uitspraken zorgen voor verbazing
Ook Van Nieuwenhuizen zelf heeft sinds zij ruim twee jaar terug minister werd in debatten en Kamerbrieven altijd gezegd dat Lelystad Airport een overloopluchthaven moet worden, zonder autonome groei. Dit is ook de wens van een meerderheid van de Tweede Kamer. Haar uitspraken in Trouw zorgen daarom voor verbazing.

,,Van Nieuwenhuizen stelt dat het altijd al duidelijk is geweest dat er nieuwkomers zouden komen op Lelystad Airport. Dat is absoluut niet wat ze de Kamer voorgespiegeld heeft. Weer een dure fout”, aldus Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks.

HoogOverijssel noemt de uitspraken ‘ontluisterend’ en vindt Van Nieuwenhuizen ‘de meest ongeloofwaardige minister ooit’. De actiegroep spreekt van ‘aperte leugens’ en ‘capriolen die haar ambtenaren haar laten uithalen in het dossier Lelystad Airport’. ‘Een bewindspersoon op ieder ander departement had direct mogen opstappen.’

Afspraken met ‘Brussel
Om van Lelystad een overloopluchthaven te maken, stelde Van Nieuwenhuizen een zogenoemde verkeersverdelingsregel (vvr) op. Daarmee moesten airlines gedwongen worden om hun vakantievluchten van Schiphol naar Lelystad te verhuizen.

Maar tot twee keer toe schoot de Europese Commissie dit plan af, omdat het in strijd was met vrije marktregels. Een derde versie van de vvr werd eerder dit jaar wél door ‘Brussel’ goedgekeurd, maar maakt autonome groei mogelijk. Daarmee wordt op Lelystad Airport de deur open gezet voor nieuwe prijsvechters.

Vorige week gaf Van Nieuwenhuizen in een Kamerbrief voor het eerst toe dat autonome groei onontkoombaar is. Goed nieuws voor prijsvechters zoals Ryanair en Wizzair, die staan te popelen om vanaf Lelystad Airport te gaan vliegen. Als het aan de minister ligt gaat de nieuwe vakantieluchthaven – na drie keer uitstel – volgend jaar november open, de Tweede Kamer heeft het laatste woord.

Bekijk bericht op "destentor.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

"POLITIEK MOET LUCHTVAART AAN BANDEN LEGGEN"

Deze krantenkop medio 2019 slaat op de uitspraak van de CDA fractieleider in Rotterdam toen de Raad aldaar verdere groei van "Zestienhoven" / RTH Airport blokkeerde.

Langzaam lijkt door te dringen dat de uitzonderingspositie van de luchtvaartsector - waarbij de Ministeries van I&W en Defensie thans samen optrekken versus andere Ministeries w.o. "Wonen & Milieu" en de bewoners in groet delen van ons land - niet langer houdbaar is.

De komende transities rond energie en mobiliteit vragen een totaal andere benadering:

De woondeals die het kabinet voorbereidt vergen enorme verschuivingen in verdeling van mobiliteit investeringen, vervoer over spoor en water wordt prioritair en in dat licht wordt luchtvaart een onderdeel van de hele mobiliteitsketen.

Het wordt dus spannend: steeds meer gemeenten en bewoners organisaties eisen gerechtigheid, de publieke opinie kantelt en het kabinet zou aldus in een lastig parket kunnen komen.

Naast hiermee samenhangende "sluiting" van het opgetuigde wensvliegveld Lelystad als resultaat, komt daarbij een hoognodige sanering van alle activiteiten van de Schiphol Groep nadrukkelijk in beeld.






Geplaatst door anoniem uit Aalsmeer

grof, groffer, VVD

Geplaatst door anoniem1

Hoe kan dit nu een verbazing zijn voor de kamer.
Verdiepen zij zich niet in het dossier en de europese regels? Men praat over van alles maar men weet van niks.
Dit had de kamer zelf ook wel kunnen bedenken.

Geplaatst door Waanzin ten top

Er is in het verleden altijd over gesproken dat Lelystad en Eindhoven de groei van Schiphol deels op zouden moeten vangen. Dat omvat ook de groei door nieuwkomers. Over het 1 op 1 verplaatsen van vluchten is zo nooit gesproken, dat is een recent verzinsel van een aantal partijen in de Tweede Kamer. De Kamer had zelf inderdaad kunnen bedenken dat dit tegen de mededingingsregels is. Waar de meerderheid van de Tweede Kamer zelf pro EU is. Dus dat de minister nu bevestigt dat de Tweede Kamer zelf iets onzinnigs bedacht heeft, dat is terecht. Diezelfde Tweede Kamer heeft overigens al tientallen jaren terug besloten tot de groei van Lelystad Airport, en dat regelmatig met besluiten bevestigd. De kamerleden zwalken nu vanwege gezeur van wat Veluwse NIMBY-actiegroepen, en niemand vertrouwt de politiek meer. Doe dat Lelystad Airport gewoon open, en geen groei van Schiphol meer.

Geplaatst door anoniem1

Ja dat zat er in,dat de milieu groepen de schuld krijgen van de nederlanders die voor opening lelystad zijn.
Maar de enige reden dat de kamer hier moeite mee heeft is de concurentie positie van de klm.
Klm is niet echt concurerend en heeft het moeilijk. Als straks dan ook de thuismarkt in handen valt van de veel efficientere prijsvechters dan is er een groot probleem

Als lelystad niet open mocht gaan dan is de enige werkelijke reden dat men de klm wil beschermen tegen concurentie.
We leven in een socialistisch land,niet voor de burger daar regeert het kapitalisme (bv woningmarkt). Wel voor het bedrijfsleven,subsidies en bescherming van bedrijven die de concurentie niet aankunnen. Het is een omgekeerde wereld.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Wat mogen wij burgers weer betalen en lijden voor weer een enorm gesubsidieerd extra vliegveld. In NL is corruptie tegenwoordig erger dan in Spanje, Griekenland of Italië..
En de burger... die staat massaal klaar om op de FvD alias Business class vriendjes van Harry Mens te stemmen..

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Nederland is helaas al jaren het Italië van de boreale wereld....