Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Opmerkelijk: Nieuwkoop roept bewoners op bezwaar te maken tegen extra nachtvluchten Schiphol

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 288 
|
 ad.nl - 30-11-2022 
oren_dicht.png

Door Harrie Van Opstal

Opmerkelijk: de gemeente Nieuwkoop roept haar inwoners op bezwaar te maken tegen de extra nachtvluchten vanaf de Aalsmeerbaan op Schiphol. De aanvliegroute van die baan ligt boven het Groene Hart.

Nachtvluchten zijn volgens Schiphol ook op de Aalsmeerbaan nodig wegens het groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan in het komende halfjaar. De rijksoverheid biedt tot 1 december de mogelijkheid een reactie op dat plan in te sturen. Dit is onderdeel van de ‘consultatieronde’ die het Ministerie van Infrastructuur momenteel houdt.

Deur tóch op kier voor snelle aanleg Bodegravenboog als regio 35 miljoen op tafel legt: ‘Een succesje’
Waar een gemeente zich normaliter neutraal opstelt in een bepaalde kwestie, kiest Nieuwkoop klip en klaar partij. Waarom? Burgemeester Robbert-Jan van Duijn beaamt dat zoiets niet gebruikelijk is. ,,Maar in dit geval is er wel iets ernstigs aan de hand.’’

Overlast overdag is al erg vervelend, daar zouden de nachtelijke uren nog bij komen
Hij legt uit: ,,De Aalsmeerbaan is een van de weinige banen die niet voor nachtelijk vliegverkeer wordt gebruikt. Overdag heeft het Groene Hart al veel overlast van deze baan. Dat is al erg vervelend. En daar zouden komend voorjaar ook nog de nachtelijke uren bij komen.’’

,,We weten uit onderzoek dat nachtelijk vliegverkeer een behoorlijke impact heeft op je nachtrust. Deze maatregel vinden wij dan ook niet ok. We hebben als gemeente een reactie gestuurd en wijzen nu onze inwoners erop dat ook te doen. Het ministerie wil immers weten wat de samenleving van de wijziging vindt. Dus het is, gezien de impact op onze gemeente, niet gek dat we dit zo doen.’’

De aanvliegroutes van de Aalsmeerbaan. Zie hier..

Heel duidelijk signaal afgeven
Van Duijn wijst erop dat het formeel gaat om het indienen van een ‘reactie’ in plaats van een 'bezwaar', zoals op de gemeentesite staat. ,,We doen dit dus niet met het mes op tafel, maar willen wel een heel duidelijk signaal afgeven dat het ministerie anders zou moeten besluiten. We zijn overigens niet de enige, ook omliggende gemeenten hebben een reactie gestuurd.’’

Bekijk bericht op "ad.nl - 30-11-2022"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

De strikte noodzaak is er niet. Snachts weinig wind en dan is de kaagbaan altijd geschikt om op te landen.
Tenzij de kaagbaan snachts niet beschikbaar is vanwege werkzaamheden. Maar daar kan schiphol dan omheen plannen.

Werkzaamheden zijn er heel erg vaak. De zwanenburg baan wordt in bijna 20% van de revevante situaties bij noordelijke wind in de nacht gebruikt (officieel is het ook niet de bedoeling dat dit zo vaak gebeurt en de baan is in principe snachts gesloten). Voor de zwanenburg baan is er dan ook nog steeds geen vaste naderingsroute met cda landingen in de nacht. Omdat de baan in principe niet gebruikt wordt,maar in de praktijk toch behoorlijk veel.

De zwanenburgbaan is ongeveer 120 dagen dicht. Dat zou dan rond de 12 dagen nachtelijk baangebruik van de aalsmeerbaan geven. Daar is op zich wel mee te leven als het echt niet anders kan.

Dit is wel weer een voorbeeld van hoe schiphol keer op keer de grenzen oprekt. De zwanenburg baan is natuurlijk al eerder in )groot of klein) onderhoud geweest de afgelopen jaren. Elk jaar heeft de baan een onderhoudsperiode.

En nog nooit was er de noodzaak voor nachtvluchten op de aalsmeer baan.

Maar nu dus wel want het kan niet anders. De lvnl en schiphol gaan dan toch weer voor gemak kiezen ipv te proberen er omheen te werken. Want er is immers een vrijstelling.