Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Oplossing nachtroute Castricum-Limmen duurt langer dan verwacht

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 2183 
|
 nieuws.lvnl.nl 
PVRC_-_mannetje_kaal-2.jpg

Sinds 28 mei 2015 is er ’s nachts meer vliegverkeer boven Castricum en Limmen. Dit is het gevolg van het niet meer gebruiken van een van de twee nachtroutes wegens veiligheidsredenen. Alle vliegtuigen die ’s nachts landen op de Polderbaan gebruiken sindsdien de nachtroute waarbij ze over de gemeente Castricum vliegen. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) maakte tijdens het Regioforum van de Omgevingsraad Schiphol op 26 februari 2016 bekend dat het realiseren van de beoogde definitieve oplossing van dit probleem langer duurt dan verwacht. Het streven was om medio 2016 een definitieve oplossing geïmplementeerd te hebben. Vanwege de complexiteit van de technische aanpassingen die daarvoor nodig zijn, verwacht LVNL een vertraging van twee jaar. In april 2016 informeert LVNL de Omgevingsraad Schiphol nader over de uitgevoerde analyse en de planning, inhoud en effecten van de beoogde oplossing.

Nachtroute
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) gebruikt vanaf 28 mei 2015 tijdelijk de verkorte nachtelijke aanvliegroute (ARTIP2C) niet meer vanwege een veiligheidsprobleem. Deze route loopt vanaf Hoorn naar de Polderbaan. Dit betekent dat het vliegverkeer uit oostelijke richting met bestemming Polderbaan ’s nachts de route ARTIP3B neemt: de route over zee via Castricum en Limmen. Daardoor is er meer nachtelijk vliegverkeer boven Castricum en Limmen en in de omgeving zoals boven de gemeente Bergen.

Het planningssysteem van LVNL was niet nauwkeurig genoeg om de vluchten vanaf de twee nachtroutes uit het westen en het oosten goed op elkaar te laten aansluiten voor landing op de Polderbaan. Hierdoor was de afstand tussen de vliegtuigen onvoldoende gewaarborgd. Door toenemende veiligheidseisen was LVNL genoodzaakt om te stoppen met deze werkwijze.

Lees het hier op de site van de ORS.

Zie ook het verzameloverzicht nachtvluchten op onze website.

Bekijk bericht op "nieuws.lvnl.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim


In 2 jaar tijd kan je haast heel Nederland verbouwen. Waar slaat dit op? Weten ze het wel zeker dat het binnen 2 jaar vertraging wel gaat lukken of wordt ons een oor aangenaaid?

Geplaatst door Wim

O, ik zie het al LVNL werkt vooruit. Het is een 1 april grap waarover de ORS dan wordt geïnformeerd.

Geplaatst door Ruud

In Turkije bouwt men binnen dezelfde tijd een geheel nieuwe Hub-luchthaven. Of de LNVL na 3 jaar ook daadwerkelijk een oplossing heeft ? Bij het oplosssen van het probleem van de LVNL bij parallel starten kwam de LVNL ook steeds weer met nieuwe planningen. Om uiteindelijk na 12 jaar maar geheel te stoppen en te verwijzen naar toekomstige technieken. Bij de glijvluchten hetzelfde verhaal. Geen oplossing, wel weer de bekende vlucht naar voren door het aankondigen van onderzoek naar nieuwe technieken.

Geplaatst door Gerard

Ik word hier onpasselijk van. Over twee jaar hetzelfde verhaal. Wat zou er over twee jaar veranderd zijn wat nu niet kan? Kots en kots misselijk.

Geplaatst door anton

Wat ik een tijdje terug al eens gemeld heb op deze site. Dit is het (op een achterbakse manier) invoeren van geconcentreerd vliegen boven Castricum. Er is nooit een intentie geweest om een oplossing te zoeken ...........

Geplaatst door de Vries

2 jaar, dat is nogal een tijd zeg. Hier komt geen oplossing voor hoor, vergeet het maar. Parallel vliegen is ook nooit juist ingevoerd, terwijl dit echt wel mogelijk is. Nee, ze maken het zichzelf liever makkelijker dan moeilijk.

Geplaatst door Jan Griese

@Gerards reactie spreekt mij het meest aan! Kots en Kots en Kots misselijk worden we hier van. Ik was er afgelopen vrijdagmorgen bij toen LVNL dit antwoord gaf ... ONVOORSTELBAAR , en hij trok er ook nog een gezicht bij als van een profeet, met droge ogen... Betere kwalificatie : Een eerste klas Farizeër

NOG EEN UITSMIJTER.. De inspectie liet vrijdag weten, dat de overschrijding bij Leimuiden (nog) niet wordt bestraft ..Dit omdat het nieuwe stelsel, (dat nu al vanaf Okt 2010 is ingevoerd en nu dus al ca 6 jaar wordt gebruikt en burgers zeer benadeeld ) nog niet formeel is ingevoerd...
Democratie in dit stelsel ? Welnee ! En Alders die dat ondemocraties voorzit... Maar let op, We blijven knokken . Nu eerst de behandeling van het LVB waar de normen en criteria van dit stelsel in de tweede Kamer worden besproken... .. alsook de MER en het LIB , En dan rest ook nog de gang naar de Eerste Kamer, met wie wij goede relaties opbouwden. GroteGroet, Jan


Geplaatst door anoniem

Mensen zijn echt gek dat ze dit accepteren. We verdienen niet beter.
In begin was er sprake van 6 maanden andere route, nu wordt het bijna drie jaar, en dan nog maar hopen dat er dan een oplossing is.
De argumenten van de lvnl zijn grotendeels onzin, iedereen die het kaartje met vliegbewegingen bekijkt kan dit zien. Er wordt vrijwel niet geritst! En voor het ristsen zijn ook andere oplossingen mogelijk.

Als jullie vanaf morgen elke dag met 100 mensen en een spandoek op Schiphol staan,dan is dit binnen 2 maanden geregeld. Waar een wil is is een weg. Maar de wil,die is er niet.
Dat moet nu toch wel bij iedereen duidelijk zijn.

Laten we een oproep doen aan een vooraanstaande nederlander die veel invloed heeft.
In elk geval de oude stijg procedure terug,betaal die paar miljoen maar uit de staats kas. De klm daar hebben we tenslotte allemaal heel veel voordeel van, dus de overlast terug dringen met gemeenschaps geld dat kan best

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Protesteren met spandoeken bij Schiphol?
Dan word je opgepakt i.v.m. verstoring van de openbare orde.
We wonen in een schijndemocratie,weet u nog?

Dat de sector de openbare orde (lees rust), mag verstoren, dag en nacht, dat mag!
De burger dient slechts veel belasting af te dragen om de sector in Nederland alle ruimte te verlenen.
En uiteraard de exorbitante salarissen van de managers te onderhouden!
Nee, demonsteren dat is ongepast, dat doen we niet in een door herrie en vervuiling verteerd land, want daar staat een boete of celstraf op!



Geplaatst door Jan Griese

En toch zullen die spandoeken een keer uit de kast moeten ! Mogelijk als deze crisis in de ORS ook wer ten nadele van de Bewoners uitpakt !

Geplaatst door wim

Als het in de nacht net zo stil is als het PVRC, dan is het erg stil boven Castricum. De werkelijkheid is geheel anders. Een reactie van het PVRC op deze onacceptabele ontwikkeling met het nachtregime boven Castricum lijkt mij, na bijna een week, wel eens tijd worden. Welke acties zijn onderhand genomen?

Geplaatst door anoniem

Geen enkele natuurlijk,dat moet toch onderhand wel duidelijk zijn.
Ik zou zeggen,ga er weg. Zeg je baan op en ga verhuizen.
Alles beter dan de 40 jaar van je leven dagelijks met die idiote herrie zitten.

Ontvolken al die dorpen en middelgrote gemeentes rond Amsterdam. Ga weg daar, laat ze maar lekker zitten met die herie en de fijnstof.
Al verdien je in het oosten van het land half zoveel, dan nog zal je er 2 keer gelukkiger zijn.

Geplaatst door anoniem

Vraag me wel eens af wat de bezettingsgraad is van die vliegtuigen snachts.
Overstappers zijn het niet want er zijn vrijwel geen aansluitende vluchten.
Moeten allemaal mensen zijn die snachts naar Nederland komen of een paar uur op Schiphol willen slapen.

Geplaatst door anoniem

Niet aan de afspraken houden,
cda is nu al 2 jaar later dan afgesproken. Gaat er nooit meer komen.
Als compensatie voor het niet nakomen van deze afspraak door Schiphol zouden de nacht vluchten worden terug gebracht naar 29k maar ook deze nieuwe afspraak wordt niet nagekomen.
Afgelopen jaar zat men er dik overheen.
Als ik te hard rijd dan krijg ik een bekeuring, maar Schiphol als die de regels overtreed dan gebeurt er helemaal niks. Men staat er bij en men kijkt er na. Ook de inspectie leefomgeving en transport doet helemaal niks.
Afspraken maken met Schiphol is dus volledig zinloos,tenzij je gelijk strafmaatregelen neemt bij niet nakomen.

Dit dossier is eigelijk lachwekkend, vooral de vele arme burgers die er last van hebben.
De solidariteit en het fatsoen in Nederland zijn volledig weg, het is ieder voor zich en pakken wat je pakken kan.