Oplopende ergernis over stikstofhonger Schiphol
Door Tys Hallema en Peter Smit
Terwijl bij de eerste Overijsselse PAS-melders dwangbevelen op de mat vallen, worden voor de natuurvergunning van Schiphol boeren opgekocht. Dit zet kwaad bloed bij boeren. Ook in de Tweede Kamer loopt de ergernis op.
Oplopende+ergernis+over+stikstofhonger+Schiphol
Schiphol is na het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) de tweede grote speler die de opkoopregelingen van provincies doorkruist. Voor de verbreding van de snelweg A12/A47 en het doortrekken van de A15 heeft I&W al negentien veehouders opgekocht. Vanuit de provincie Utrecht kwam deze week het bericht dat ook de nationale luchthaven actief boeren benadert.
Deze ontwikkeling is een grote ergernis voor de PAS-melders die al drie jaar wachten op legalisatie. Daarnaast zien de provincies hoe hun gebiedsprocessen worden doorkruist. Ook in de Tweede Kamer neemt de onvrede over de gang van zaken toe. Daar klinkt de roep om meer regie vanuit het kabinet.
De legalisatie van PAS-melders laat al lang op zich wachten. Het is zelfs opgenomen in de stikstofwet van voormalig landbouwminister Carola Schouten die begin 2021 werd aangenomen.
Dan krijgt diegene met het meeste geld de schaarse stikstofruimte
Derk Boswijk CDA Kamerlid
‘Je zit met een mond vol tanden’, zegt CDA-Kamerlid Derk Boswijk over een bezoek aan Overijsselse boeren. ‘We zien te weinig regie over waar de stikstofruimte die vrijkomt heen gaat. Dan ontstaat de situatie dat diegene met het meeste geld de schaarse stikstofruimte krijgt.’
• Lees ook hier: Gedeputeerde 'not amused' over opkoop boerenbedrijven voor Schiphol
Boswijk en de Kamerleden Pieter Grinwis (ChristenUnie) en Thom van Campen (VVD) hebben Kamervragen gesteld aan stikstofminister Christianne van der Wal over de legalisatie van PAS-melders. Ze willen weten waarom eerdere toezeggingen niet zijn waargemaakt.
De minister doet wel een stap richting de 23 Overijsselse veehouders die met handhaving worden geconfronteerd. Zij heeft de landsadvocaat gevraagd te onderzoeken of ze stikstofrechten van stoppende boeren juridisch kan inzetten om de handhaving ongedaan te maken, staat in een gezamenlijke verklaring met provincie Overijssel.
Wildwestsituatie
Van der Wal moest zich deze week in de Tweede Kamer verantwoorden over de ontstane wildwestsituatie rond de opkoop van stikstofruimte. Tijdens het vragenuurtje ontkende ze tegenover BBB-Kamerlid Caroline van der Plas dat het ministerie van I&W betrokken is bij de zoektocht van Schiphol naar stikstofruimte.
• Lees ook hier: Van der Wal: ministerie shopt geen stikstofruimte voor Schiphol
Die vraag speelde op door antwoorden van Gedeputeerde Staten van Utrecht op Statenvragen van de SGP. Daarin stelt het provinciebestuur dat stikstofruimte van Utrechtse boeren in beeld zou zijn bij I&W om Schiphol te kunnen legaliseren.
De Tweede Kamer is niet gerustgesteld door de woorden van de minister. In aanvullende schriftelijke vragen willen ChristenUnie, CDA en VVD het naadje van de kous weten over eventuele samenwerking tussen I&W en Schiphol bij de opkoop van stikstofruimte voor de luchthaven. Partijen vrezen dat de overheid de grip op de stikstofruimte verliest en er van een stikstofbank straks niets meer terechtkomt.
Dezelfde vrees werd woensdag ook geuit tijdens een rondetafelgesprek over de gebiedsprocessen. Provincies en gemeenten zien dat boeren niet bewegen in afwachting van een hoger bod van een andere overheid of Schiphol. BBB wil een debat over deze ‘jacht op stikstof’. ‘Als Rijkswaterstaat en Schiphol shoppen, komen PAS-melders nooit aan de beurt’, stelt de partij.
Toevoeging redactie vlieghinder.nl. Lees hier: 'Waar blijft de regie op stikstof?' (Bron nieuweoogst.nl).
Bekijk bericht op "nieuweoogst.nl - 19-11-2022"