Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Opinie - Leefbaar Wintelre wil oplossing voor overlast vliegverkeer Eindhoven Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1209 
|
 ed.nl 
me_vliegtuig_IMG_0551.jpg

OPINIE - Deze bijdrage komt van de hand van Jan Heuveling. Jan is voorzitter van Leefbaar Wintelre.

'"Heeft Eindhoven Airport, ofwel de Schipholgroep, begrip voor onze bezorgdheid over de leefbaarheid in Wintelre door de groei van het vliegveld?"

Die vraag stelde Leefbaar Wintelre in de vergadering van het COVM Eindhoven (Commissie Overleg & Voorlichting Milieuhygiëne Eindhoven) op 12 maart 2015. Het antwoord heeft Leefbaar Wintelre niet afgewacht. Namens de inwoners van Wintelre is een uitgebreide campagne gevoerd om aandacht te krijgen voor de gevolgen van verdere uitbreidingen van Eindhoven Airport.

Ergernis en bezorgdheid
Door onze acties zijn de inwoners van Wintelre zich steeds meer bewust van de geluidsoverlast, kerosinestank, luchtverontreiniging en ultrafijnstof. In een bijeenkomst met afgevaardigden van het ministerie van Defensie, Infrastructuur en Milieu, Vliegbasis Eindhoven en Eindhoven Airport in september 2015 hebben ruim 200 verontruste inwoners, hun ergernis en bezorgdheid over de overlast laten horen. De optelsom van overlast door het vliegveld voor Wintelre kun je namelijk niet vergelijken met de overlast die andere dorpen in de regio ervaren.

Route 1B
Er werden echter geen toezeggingen gedaan, en in het regionale weekblad stond een opiniestuk met de toepasselijke kop 'Wintelre opnieuw een rad voor de ogen gedraaid'. Op diverse bijeenkomsten over het vliegveld heeft Defensie min of meer erkend dat de overlast voor Wintelre, zeker als gevolg van de route 1B, onevenredig groot is geworden ten opzichte van de rest van de regio. Het is dan ook onbegrijpelijk dat door Defensie het besluit is genomen om zonder overleg het 'circuit'- vliegen vanaf 2016 via Wintelre te laten plaatsvinden. Met dergelijke acties van Defensie en Eindhoven Airport, vraag je je af wat er gaat gebeuren zodra de uitbreiding tot 43.000 vliegbewegingen in 2019 is bereikt? Onze vrees is dat in 2020 de uitbreidingen niet zullen stoppen.

Rechtdoor vliegen
Wat kunnen we nu nog doen? Overlast melden hebben de inwoners van Wintelre in 2015 massaal gedaan. Het is demotiverend wanneer veranderingen uitblijven. Vermindering van het aantal geregistreerde meldingen betekent echter niet dat de overlast van het vliegverkeer daalt! Het advies van de gemeente Eersel bij de voorbereiding van het Luchtvaartbesluit Eindhoven in 2013 was het rechtdoor vliegen naar het zuiden, hiermee zou de overlast beperkt worden. Leefbaar Wintelre heeft deze oplossing ook steeds genoemd. Als tijdelijk alternatief voor de gehate route 1B zou zelfs de oude route 1A gebruikt kunnen worden. Het rechtdoor vliegen is nu al mogelijk volgens de afspraken van de FABEC (Functional Airspace Block Europe Central). Het gebeurt helaas niet.

Onderzoek naar overlast
Toch heeft Leefbaar Wintelre bereikt dat (oud-)staatssecretaris Wilma Mansveld, in haar Kamerbrief van 28 oktober 2015 over de verdere uitbreiding van Eindhoven Airport, heeft opgenomen dat de steeds toenemende overlast bij Wintelre onderzocht moet worden. Zij heeft zelfs de voorwaarde gesteld dat er in januari 2016 een evaluatie over route 1B moest komen. Tot op heden heerst er onduidelijkheid en we wachten nog steeds op een evaluatie.

Profit
"Eindhoven Airport wil een duurzaam multimodaal vervoersknooppunt zijn waar snelheid en beleving toegevoegde waarden zijn." Bij een duurzame ontwikkeling horen ook de drie P's: People Planet Profit. Maar bij Eindhoven Airport staat Profit vooraan. Planet en People (omwonenden) zijn geen onderdeel van de business case.

Wintelre is een mooi dorp om te leven en wonen. Dit kan ook samen met het vliegveld. Goede buren dienen wel elkaars standpunten te respecteren en te werken aan een duurzame ontwikkeling, waarbij People voorop staat. Dat is nu niet het geval.

Bekijk bericht op "ed.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jan Griese

Ha Ha , De zorg van de Luchtvaartboys voor Omwonenden..... Nog NOOIT begrepen dat die zgn zorg bestaat

Geplaatst door anoniem

Nu probeert men zelfs via reclame bij de bevolking het idee te geven dat vliegtuigen erbij horen.
De nieuwste reclame van "karwei" is hiervan een voorbeeld.
Er zijn misschien 100 vliegtuigspotters op Schiphol elke dag,valt in het niet bij de hoeveelheid mensen die niet meer van hun tuin kunnen genieten door de ongelooflijke herrie.
Onbegrijpelijk eigelijk maar aan de andere kant geeft het wel een accuraat beeld van de tuin van veel mensen in de randstad.

Bij karwei denk ik nu vliegtuigherrie, Neemt elke lust weg om ook maar iets aan mijn tuin te doen, want lekker rustig zitten kan je er toch niet. Niet iedereen in Nederland vind het leuk om vliegtuigen te spotten in de herrie (en fijnstof,misschien een mondkapje voor de kinderen?)
Schiphol en de klm die haat ik intens,Geen enkele aandacht voor de omwonenden,
Bij karwei of aanverwante bedrijven zal ik dan ook nooit meer komen.