Opinie: Anders denken over Schiphol
Er staan vliegtuigen geparkeerd op de landingsbanen. Trotse blauwe vogels op een rij. Het is op Schiphol inmiddels oorverdovend stil. Natuurlijk vinden sommige omwonenden dit ook wel een keer prettig, die stilte rond Schiphol. Maar denk ook aan die duizenden mensen die direct of indirect voor de luchthaven werken en nu thuiszitten en onzeker zijn over hun toekomst.
Schiphol rekende tot voor kort nog op een beperkte passagiersgroei voor dit jaar. De nettowinst, vorig jaar nog 355 miljoen, zou ongeveer op hetzelfde uitkomen. Al die prognoses liggen inmiddels in de prullenbak.
Voor Haarlemmermeer is Schiphol een enorme economische motor die plotseling stilvalt. Wij zijn al jaren een van de sterkste economische regio’s van Nederland. Dat heeft voor een groot deel te maken met de aanwezigheid van de luchthaven en de internationale verbindingen.
De coronacrisis heeft een enorme impact op iedereen. De luchtvaartsector wordt extra hard geraakt. De steun van het kabinet aan de luchtvaartsector is niet alleen steun aan die sector, maar aan de hele keten daarachter. Dan hebben we het over logistieke bedrijven, maar ook over bedrijven die producten maken en over de hele wereld exporteren. Die noodmaatregelen moeten ervoor zorgen dat de internationale verbondenheid met de rest van de wereld blijft. In Haarlemmermeer zitten veel internationale bedrijven, zoals Asics, Danone en L’oreal die zich hier vestigden vanwege die verbondenheid.
Ik ben zelf veel in contact met Schiphol, de provincie, de omringende gemeenten en het ministerie om in kaart te brengen wat nu nodig is. Een moment van stilstand is vaak ook een moment van reflectie. We moeten juist nu nadenken over het Schiphol in de post-coronatijd. Kunnen we nog sneller verduurzamen? Kunnen we ervoor zorgen dat alle vluchten bijdragen aan het internationale netwerk?
Wat voor onze regio belangrijk is, zijn de vrachtvluchten. Dat is in normale omstandigheden zo’n drie procent van alle vluchten op Schiphol. Dat percentage willen wij omhoog brengen. Vrachtvluchten leveren veel werkgelegenheid op. Er zit een hele keten achter de vrachtvluchten die de economie aanzwengelen. Wij zouden graag zien dat er vanaf nu een gegarandeerd aantal extra slots aan vrachtvluchten wordt toegewezen, zodat die economische motor straks nog harder kan draaien.
Wat voor onze bewoners belangrijk is, is een nachtsluiting. Dat zouden we nu moeten regelen. Uit onderzoek naar slaapverstoring in de buurt van Schiphol blijkt dat een ononderbroken nachtrust voor de gezondheid cruciaal is. Het belangrijkste aan zo’n nachtsluiting is dat er een aaneengesloten periode van rust is en dat er een rustige afbouw en opbouw van de nacht is. Die vluchten moeten dus niet naar de randen van de nacht worden verschoven.
Een ander belangrijk punt is de reservering van de tweede parallelle Kaagbaan, bij Rijsenhout. Die extra landingsbaan hebben we nu echt niet meer nodig. Doordat die extra baan staat ingetekend, kunnen er in dat gebied ook geen ontwikkelingen plaatsvinden.
Schiphol voert nu kostenbesparingen door en wil gebruikmaken van enkele steunmaatregelen van de rijksoverheid. Ook hebben ze een aantal investeringen logischerwijs on hold gezet. Maar moeten we niet juist nu de kans pakken om de meest duurzame en innovatieve luchthaven te worden? Den Haag moet Schiphol daarbij helpen.
Juist nu moet je investeren in het internationale treinverkeer en het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp. Daarom is het goed om te zien dat bijvoorbeeld de Schipholtunnel versneld wordt aangepakt, omdat er nu minder treinen doorheen rijden.
Het zou ook goed zijn als we afscheid nemen van de meest vervuilende en luidruchtige vliegtuigen en alleen nog maar vliegen met de modernste vliegtuigen. De KLM heeft vorige week bijvoorbeeld versneld afscheid genomen van de 747-400 als passagierstoestel. Het zou goed zijn als luchtvaartmaatschappijen deze lijn doortrekken om klaar te zijn voor een schone en stille toekomst.
Jurgen Nobel, wethouder Luchthavenzaken Haarlemmermeer
Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum
1. Laat alle vluchten die niet aan de nationale economie bijdragen, niet meer terugkomen. Dit zijn de goedkope vluchten die schadelijk massatoerisme veroorzaken (o.a. in Amsterdam). En alle vluchten naar bestemmingen die economisch Nederland niet nodig heeft. Bij elkaar scheelt het meer dan 80.000 vluchten. Het netwerk dat Nederland wel nodig heeft kan zo nodig in stand worden gehouden. Dat geldt ook voor normale jaarlijkse vakanties en vrachtvluchten. Met geleidelijk minder transfers kan de vraag van thuismarkt Nederland groeien zonder extra vluchten.
2. De drie bestaande HSL-lijnen kunnen geleidelijk tot 40.000 korte vluchten overnemen. De vrijkomende slots moeten dan wel direct ingetrokken worden.
3. Ondersteun deze maatregelen met een forse ticketbelasting van ca 50 euro.
4. Met minder luchtverkeer kan een intensief programma van hinderbeperking worden doorgevoerd. Nachtsluiting, meer rustperioden op alle banen en glijvluchtnaderingen worden mogelijk.
5. De sector moet verplicht bijdragen aan het klimaatakkoord. De combinatie van nu al geplande maatregelen en een nieuw plafond van minder dan 400.000 vluchten maakt bijna halvering van CO2-uitstoot in 2030 mogelijk.
6. Schiphol moet een natuurvergunning aanvragen voor stikstofuitstoot. Ook daarvoor is een lager plafond van vliegverkeer vereist van minder dan 400.000 vluchten.