Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Openingstijden van Schiphol iets oprekken

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 81 
|
 digitalekrant.noordhollandsdagblad.nl 
HvS_beleef_Schiphol.JPG

INTERVIEW KLM-baas Pieter Elbers zoekt ruimte

Annuleren moet de laatste reddingsboei zijn

Door Yteke de Jong

KLM-topman Pieter Elbers pleit voor ruimere openingstijden voor Schiphol in de zomer, om de drukte verder te spreiden. Dat zou meer nachtvluchten kunnen betekenen, maar de KLM-topman zegt dat naar ’alle oplossingen’ gekeken moet worden om ellende met lange wachtrijen te voorkomen. Schiphol is van plan om in de zomer vluchten te schrappen, maar volgens Elbers is dat de allerlaatste reddingsboei.

Elbers van KLM wil de leningen aan de overheid zo snel mogelijk aflossen, maar wordt nu dwarsgezeten door Schiphol, dat KLM in de zomer wil belemmeren om vrijuit te vliegen om chaos te voorkomen.

De luchtvaartmaatschappij heeft deze week de eerste aflossing gedaan van 311 miljoen euro op een lening van 942 miljoen euro. „Dit is een ongelooflijk belangrijke stap voor KLM waar ik heel blij mee ben.” De aflossing is mogelijk doordat KLM wegkruipt bij de afgrond van de coronacrisis, zo bleek ook uit de cijfers van het eerste kwartaal. Elbers, die per 1 juli nog geen nieuwe baan heeft, stelt dat de voorwaarden die door de Staat zijn gesteld aan het leningenpakket knellen, nu de economie aantrekt, de inflatie stijgt en er krapte op de arbeidsmarkt is.

KLM lost af, maar nu dreigt de olieprijs verder de pan uit rijzen. Bent u niet te vroeg met deze stap?

„We willen toe naar een situatie waarin we zonder steun van de overheid kunnen opereren. Hoge olieprijzen zijn onderdeel van het luchtvaartbedrijf, en daar zullen we onze bedrijfsvoering zoals gebruikelijk op inrichten. We willen zo snel mogelijk van die lening af omdat die ons ook hindert. We moeten rente betalen en er zijn terecht strenge voorwaarden gesteld. Wel houden we totdat het hele pakket is afgelost de flexibiliteit om weer krediet op te nemen, mocht de nood weer aan de man komen.”

Is de herkapitalisatie van het eigen vermogen nog nodig, nu KLM beter begint te draaien? Dan hoeft u ook geen vluchten in te leveren.

,,Daarover lopen nog gesprekken met Den Haag, ik ga niet in op details.”

In hoeverre belemmert de lening van de Staat KLM bij het voorkomen van de staking van vorige week en andere arbeidsonrust?

„De voorwaarden zitten ons wel in de weg. De eerste jaren was het nog te begrijpen, maar onze mensen zijn ook moe van de crisis en hebben net als iedereen ook een hogere gasrekening en duurdere boodschappen. Er zijn voorwaarden gesteld aan het leningenpakket, waardoor de lonen zijn bevroren van de lagere inkomens en de hogere inkomens tot 20 procent moeten inleveren. Dus komt er druk op die afspraken te staan door de huidige ontwikkelingen in de economie met inflatie en prijsstijgingen van leveranciers, zoals de 37 procent van Schiphol.”

Het ministerie van Financiën zegt dat KLM niets in de weg staat om de laagste salarissen te verhogen.

„Maar er is ook een eis aan het leningenpakket dat de totale beïnvloedbare kosten met 15 procent omlaag moeten. De salarissen vormen een derde van de totale kosten, dus daar zit geen ruimte. Iedereen zit op een nullijn of levert in. Overal staat druk op. Zo verhoogt Schiphol de tarieven de komende drie jaar met 37 procent. Dan is er nog het effect van deze voorwaarden op de krappe arbeidsmarkt, waardoor wij ook lastiger mensen kunnen aantrekken.”

Hoe komt KLM uit deze klem?

„Het herstel gaat onverminderd door. We hebben vooruitgang geboekt in het eerste kwartaal, dat traditioneel, ook voor corona, altijd lastig is. De boekingen voor de zomer zien er goed uit, dus daar moet de verbetering uit komen. Ik ben blij met het feit dat mensen weer zo’n behoefte hebben aan reizen. Aan het begin van corona werd gezegd dat de wereld voorgoed veranderd was. Nou, we zien nu dat mensen juist weer willen reizen. Met deze positieve ontwikkelingen hoop ik dat we snel verder kunnen aflossen.”

Nu wordt dat bedreigd door Schiphol, dat vluchten wil schrappen in de zomer. Voetballer Johan Cruijff daalde ooit af van een tribune om trainer Leo Beenhakker te helpen. Moet u op dezelfde wijze Schiphol-baas Benschop niet terzijde gaan staan?

„Allereerst is het lokale verkeer in de meivakantie meer geconcentreerd dan in zomer, dus de situatie is iets anders. Er was vorige week sprake van een record aan lokale vertrekkende passagiers. Dat vergt met name veel beveiligingscapaciteit voor de bagagecontrole. We hebben dit probleem eerder gehad in 2017, toen zijn er meer beveiligingspoortjes gekomen. Nu zitten met het tekort op de arbeidsmarkt. We proberen Schiphol constructief te helpen, zoals we afgelopen week ook hebben gedaan met het schrappen van vluchten.”

In 2017 ging u er publiekelijk veel harder in en dit tekort aan handjes is al sinds de zomer bekend. Schiphol is te laat.

„Het helpt niet zo heel veel om in de media hard te roepen dat het allemaal niet acceptabel is, daarmee komen er niet ineens nieuwe beveiligers. Ook wij hebben last van het tekort op de arbeidsmarkt, net zo goed als Schiphol. Dus we zullen samen naar een oplossing zoeken voor de zomer. Je zou kunnen denken aan aanbrengpremies voor nieuw personeel, we kunnen vluchten schuiven of verplaatsen naar Rotterdam of Eindhoven. Schiphol kan wellicht tijdelijk langer open, zodat er meer spreiding mogelijk is. We moeten openstaan voor alle oplossingen. Annuleren moet de laatste reddingsboei zijn, dus niet iets wat je twee tot drie maanden van te voren al wilt.”

Waarom is dat een probleem?

„Nu al tegen consumenten zeggen dat ze in de zomer niet kunnen vliegen, betekent dat ze ook naar andere opties kijken. Onze klanten hebben twee jaar onzekerheid achter de rug, met wisselende reisrestricties en lockdowns. Deze nieuwe onzekerheid wil niemand. Daarnaast hebben wij dure vliegtuigen en dure infrastructuur van Schiphol, die we niet optimaal kunnen benutten. Daarmee beperk je de verdiencapaciteit. We zijn nu begonnen met het aflossen van de lening van de staat, maar we moeten wel maximaal kunnen opereren in de maanden dat het verdiend kan worden. In de zomermaanden moet het bij ons gebeuren.”

Er zijn KLM’ers vertrokken die nu wel bij Schiphol aan de slag willen. Gaat u bemiddelen?

„Ik ben zeer intensief in gesprek met Benschop. We hebben een korte- en een langetermijnprobleem. We moeten alle zeilen bijzetten voor de zomer en daar hebben we nog minstens acht weken de tijd voor. We moeten alle creativiteit aanwenden, want simpele oplossingen zijn er niet. Aanpassingen op luchthaven vereisen veel tijd. De Franse snelwegen zijn ook niet gebouwd op zwarte zaterdag, dus op drukke momenten zullen er opstoppingen zijn, ook op Schiphol. Maar de luchthaven moet goed voorbereid zijn, dus bijvoorbeeld met het onderhoud op orde en voldoende mensen.”

Zit hier niet een andere agenda achter? Schiphol opereert momenteel op het niveau van 350.000 vliegbewegingen, precies het aantal dat tegenstanders van de luchtvaart acceptabel zouden vinden.

„Het zou voor Schiphol wel heel slecht zijn om naar 350.000 vliegbewegingen te krimpen. Dat is te weinig om relevant een internationaal routenetwerk in de lucht te houden en verbonden te blijven met andere economische centra in de wereld, wat heel belangrijk is voor bedrijven en ondernemers. De behoefte is enorm, Schiphol zou zichzelf en de BV Nederland in de vingers snijden.”

Bekijk bericht op "digitalekrant.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.