Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Opening Lelystad Airport in 2019 onwaarschijnlijk

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 796 
|
 noordhollandsdagblad.nl - 19-12-2017 
tb_vliegtuig_Gargolux_LK-VCM-1.jpg


Door Frans van den Berg

Dat Lelystad Airport op 1 april 2019 open gaat, is onwaarschijnlijk. Niet alleen is er te weinig tijd voor alle procedures, maar steeds meer partijen willen pas gaan vliegen wanneer het luchtruim in Nederland in 2023 is heringedeeld.

De hevige protesten van bewonersgroepen uit het oosten van Nederland en de kop van Noord-Holland werpen hun vruchten af. Dinsdagmiddag boden voor- en tegenstanders nog petities aan, in de avond debatteerde de Tweede Kamer.

GroenLinks, Partij voor de Dieren, SP en PVV zijn al jaren tegen de verplaatsing van vakantievluchten van Schiphol naar Lelystad. De linkse partijen willen minder vluchten en de PVV wil juist meer vluchten op Schiphol (van 500.000 naar 600.00 of zelfs 800.000).

Een meerderheid in de Tweede Kamer drong tot voor kort aan op een snelle opening van Lelystad, omdat Schiphol tot en met 2020 aan de grens van 500.000 vluchten zit. Dan helpen 10.000 vluchten op Lelystad en op termijn 45.000 zelfs. Alleen moeten die toestellen over een groot gebied relatief laag (op 1800 meter) aanvliegen om het verkeer naar Schiphol niet te hinderen. Dat kan pas verbeteren wanneer het Nederlandse luchtruim in 2023 opnieuw is ingedeeld.

Voor de tegenstanders een extra reden om Lelystad Airport pas in 2023 te openen. Ook de SGP en 50 Plus steunen die koers, net als de PvdA. De socialisten waren tot voor kort nog voorstander. Ook het nieuwe kabinet steunt Lelystad, maar de vier partijen wachten tot in februari de Milieu Effect Rapportage klaar is. Daar stonden namelijk veel foute berekeningen in.

Voor de coalitiepartijen CU en D66 is 1 april 2019 geen uitgemaakte zaak en zelfs de VVD zette de deur op een kier. Maar uitstel tot 2023 zien zij niet zitten. Voor minister Van Nieuwenhuizen is april 2019 nog steeds het doel. ,,Mocht duidelijk worden dat er meer moet worden uitgezocht, dan hebben we een andere situatie. Maar met een paar maanden kan je het niet uitstellen. Dan zit je meteen aan het winterschema en dat heeft geen zin. Dat wordt het meteen april 2020. Vandaar dat we toch streven naar 2019.’’

Het terugwinnen van het vertrouwen van de burgers staat voor iedereen voorop. De Nationale Ombudsman stelde dinsdag nog dat de overheid burgers niet serieus heeft genomen bij de besluitvorming rond Lelystad Airport. Hij constateert dat de maatschappelijke weerstand tegen de luchthaven toeneemt omdat mensen te laat zijn geïnformeerd en te weinig inspraak hadden.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl - 19-12-2017"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Gerard uit Kastricum

Wat maakt het uit. Geen inspraak, niet geïnformeerd worden, rekenfoutjes , dat kennen we al van polderbaan. Dat zou een milieubaan zijn. We weden verschrikkelijk belazerd. Maar het effect dat de zaken gewoon zijn doordrukt als gepland. De overheid? Dikke ....