Op korte termijn niet meer duidelijk over risico’s ultrafijnstof Schiphol
SCHIPHOL - Er komt op korte termijn geen duidelijkheid over de schadelijke effecten op de gezondheid door de uitstoot van vliegtuigen. Dat blijkt uit een reportage van Zembla die woensdagavond wordt uitgezonden.
Luchthaven Schiphol kreeg enkele weken geleden toestemming om verder uit te breiden en vorige week werd duidelijk dat de gemeenten in het gebied rond de luchthaven meer woningen mogen bouwen. Tegelijkertijd maken wetenschappers zich in toenemende mate zorgen over de uitstoot van vliegtuigen sinds een TNO-rapport uit 2014 aangaf dat in de weide omgeving van Schiphol (tot vijftien kilometer) verhoogde concentraties ultrafijnstof werden aangetroffen.
,,Elke twee minuten stijgt er een vliegtuig op en elke twee minuten heb je dus een gigantische hoeveelheid deeltjes die zich over de stad verspreiden’’, aldus Anne Knol van Milieudefensie in de reportage van Zembla.
Volgens longarts Hans in ’t Veen kunnen die deeltjes - in theorie - kanker veroorzaken.
Het Rijksinstituut voor de Volksgezondheid en Milieu deed vorig jaar een verkennend onderzoek naar concentraties ultrafijnstof - minuscule stofdeeltjes die diep in de longen kunnen binnendringen - rond Schiphol. Uit dat onderzoek bleek dat de bijdrage van het vliegverkeer aan de ultrafijnstofconcentraties op de woonlocaties die het dichtst bij Schiphol liggen grofweg vergelijkbaar is met de bijdrage van wegverkeer in een binnenstad.
Omdat niet duidelijk is wat deze concentraties betekenen voor de gezondheid van omwonenden, deed het RIVM acht aanbevelingen aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu voor vervolgonderzoek. Maar uit het plan van aanpak blijkt dat het RIVM nu in eerste instantie slechts kijkt of er een verhoogd sterfterisico is rond Schiphol. Hierbij wordt geen directe relatie gelegd met blootstelling aan ultrafijnstof. Volgens Kees van Luijk (RIVM) heeft dit met tijdsdruk te maken. Het RIVM zou zijn gevraagd om op korte termijn te rapporteren aan het ministerie.
Anne Knol stelt dat er maar een mogelijkheid om de hoeveelheid ultrafijnstof rond Schiphol terug te dringen en dat is door het aantal vluchtbewegingen terug te dringen.
Epidemioloog Gerard Hoek van de Universiteit Utrecht betwijfelt of er snel meer duidelijk wordt. ,,Het is duidelijk dat de overheid niet zit te wachten op nieuwe problemen rond Schiphol.’’
Het ministerie laat in Zembla weten dat Nederland voorop loopt als het gaat om onderzoek naar ultrafijnstof bij luchthavens. En dat het een voorstel van het RIVM voor een lange termijn onderzoek overneemt.
Zie via onderstaande link het originele artikel, inclusief de contouren, van de ultrafijnstof gebied.
Zie ook het verzameloverzicht ultrafijstof Schiphol op onze site.
Geplaatst door Wim uit Castricum
Dit terwijl al jarenlang duidelijk is wat de levensbedreigende gevolgen zijn van ultrafijnstof. Of het nu een binnenstad is, bewoners direct aan een drukke snelweg (spits) of rond een vliegveld, de aard van de bedreiging is hetzelfde.