’Op korte termijn’ besluit over Tweede Kaagbaan

Door Willemien Schenkeveld
’Op korte termijn’ moet er een besluit vallen over de Tweede Kaagbaan. Dat laat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat desgevraagd weten.
Nu Schiphol niet meer mag groeien maar moet gaan krimpen, lijkt het einde van de verlammende reservering voor de Tweede Kaagbaan dichtbij gekomen. Die houdt al sinds 2009 alternatieve ontwikkelingen in de omgeving tegen.
Het dorp Rijsenhout verkeert daardoor in ’vrije val’, zoals het rapport heet dat de dorpsraad dit voorjaar aan de Tweede Kamer overhandigde. Die steunde toch in meerderheid de wens van minister Harbers (luchtvaart) om de reservering in stand te houden.
Deze zomer heeft de minister de groei van Schiphol losgelaten en een krimp tot maximaal 440.000 vluchten aangekondigd. Het kan niet anders, gezien de geluidsoverlast voor omwonenden. Bovendien is is niet onwaarschijnlijk dat de luchthaven nog verder moet krimpen om de stikstofuitstoot te beperken.
De inzet is nu om ’op korte termijn en in samenhang met andere ruimtelijke opgaven’ een besluit te nemen over de reservering voor de parallelle Kaagbaan.
Dat zal gebeuren in het kader van Nationale Omgevingsvisie Extra (Novex). Het rijk heeft de Schipholregio aangewezen als Novex-gebied en trekt de regie naar zich toe. Er moeten knopen worden doorgehakt over ’ruimte voor de luchthaven, woningbouw, kwaliteit van de leefomgeving, werelderfgoed’.
„Wij hebben officieel nog niets gehoord. Goed nieuws dus dat er op korte termijn een beslissing valt”, zegt een woordvoerder van Haarlemmermeer. „Wij willen al heel lang dat deze tweede of parallelle Kaagbaan geschrapt wordt. Dus hoe eerder hoe beter. Voor Rijsenhout. Maar ook voor de omliggende dorpen.”
Geplaatst door Jaap uit Bussum
Kan iemand mij dit uitleggen?