Platform Vlieghinder Kennemerland
 

’Op korte termijn’ besluit over Tweede Kaagbaan

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 1092 
|
 noordhollandsdagblad.nl - 15-08-2022 
Schiphol-overview.png
Banenstelsel Schiphol vanaf 2003
Credit: Wikipedia

Door Willemien Schenkeveld

’Op korte termijn’ moet er een besluit vallen over de Tweede Kaagbaan. Dat laat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat desgevraagd weten.
Nu Schiphol niet meer mag groeien maar moet gaan krimpen, lijkt het einde van de verlammende reservering voor de Tweede Kaagbaan dichtbij gekomen. Die houdt al sinds 2009 alternatieve ontwikkelingen in de omgeving tegen.

Het dorp Rijsenhout verkeert daardoor in ’vrije val’, zoals het rapport heet dat de dorpsraad dit voorjaar aan de Tweede Kamer overhandigde. Die steunde toch in meerderheid de wens van minister Harbers (luchtvaart) om de reservering in stand te houden.

Deze zomer heeft de minister de groei van Schiphol losgelaten en een krimp tot maximaal 440.000 vluchten aangekondigd. Het kan niet anders, gezien de geluidsoverlast voor omwonenden. Bovendien is is niet onwaarschijnlijk dat de luchthaven nog verder moet krimpen om de stikstofuitstoot te beperken.

De inzet is nu om ’op korte termijn en in samenhang met andere ruimtelijke opgaven’ een besluit te nemen over de reservering voor de parallelle Kaagbaan.

Dat zal gebeuren in het kader van Nationale Omgevingsvisie Extra (Novex). Het rijk heeft de Schipholregio aangewezen als Novex-gebied en trekt de regie naar zich toe. Er moeten knopen worden doorgehakt over ’ruimte voor de luchthaven, woningbouw, kwaliteit van de leefomgeving, werelderfgoed’.

„Wij hebben officieel nog niets gehoord. Goed nieuws dus dat er op korte termijn een beslissing valt”, zegt een woordvoerder van Haarlemmermeer. „Wij willen al heel lang dat deze tweede of parallelle Kaagbaan geschrapt wordt. Dus hoe eerder hoe beter. Voor Rijsenhout. Maar ook voor de omliggende dorpen.”

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl - 15-08-2022"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Ik begrijp het niet helemaal. Enerzijds lees ik dat de dorpsraad toch in meerderheid de wens van minister Harbers (luchtvaart) steunde om de reservering in stand te houden. Anderzijds dat een woordvoerder van de Haarlemmermeer het schrappen van de reservering voor Rijsenhout "hoe eerder hoe beter is."
Kan iemand mij dit uitleggen?

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

@Jaap:

Helaas was het de Tweede Kamer die - het rapport van de Dorpsraad negerend! - het ministerie van I&W steunde bij het volharden in de reservering.

Niet alleen bij dit dossier "Tweede Kaagbaan" zal blijken of een noodzakelijke krimp van de luchtvaart en sanering van ( in feite: vastgoedbedrijf) Schiphol Groep doorgezet gaat worden.

Want het dossier met de snode plannen voor "superpreferente" Polderbaan en Kaagbaan I, middels een al gerealiseerd "Next-Gen" hoogfrequent vliegsysteem, houden een waar rampscenario voor regio's in het verlengde van deze banen in.