Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Ook provincie keert zich nu tegen Lelystad Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 115 
|
 volkskrant.nl - 10-10-2018 
Ook provincie keert zich nu tegen Lelystad Airport

Door Koen Haegens

Pas als de lage vluchten over land geschrapt worden, kan Lelystad Airport open. Met die koerswijziging heeft de provincie Gelderland woensdag de discussie over de omstreden luchthaven verder op scherp gezet.

Het provinciale protest is de zoveelste tegenslag voor Lelystad Airport. Het vernieuwde ‘vakantievliegveld’, bedoeld om kortere vluchten over te nemen van het uit zijn voegen barstende Schiphol, had oorspronkelijk al in april 2019 van start moeten gaan. Na hevige protesten, mede over foute inschattingen van overheidszijde van de overlast voor bewoners en milieu, stelde minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) de feestelijke opening uit tot 2020.

Wat Gelderland betreft staat ook die datum nu op losse schroeven. Aanleiding voor het aangescherpte standpunt zijn de laag overkomende vliegtuigen. De grootste overlast daarvan zou volgens de minister uiterlijk drie jaar duren. In 2023 wordt het overvolle luchtruim namelijk opnieuw ingedeeld, waarmee dit probleem uit de wereld kan worden geholpen.

Maar uit een nieuwe brief van Van Nieuwenhuizen trekt Gelderland de conclusie dat het laagvliegen weleens veel langer kan doorgaan. ‘Omdat elke garantie hierover ontbreekt, en er geen concreet zicht is op het verdwijnen van de overlast, moet er nu eerst een gedragen oplossing gevonden worden tegen het langdurig laagvliegen’, schrijft het provinciebestuur in een reactie. ‘Tot die tijd kan Lelystad Airport niet open.’

Lees verder het originele Volkskrant artikel via onderstaande link.....

Bekijk bericht op "volkskrant.nl - 10-10-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Elodie

Als het 'probleem' van Schiphol niet bij Lelystad op korte termijn wordt opgelost, dan wordt dit bij de andere vliegvelden van de Schipholgroep gedumpt, zoals Rotterdam/Den Haag en Eindhoven. Bij Eindhoven werkt de provincie Noord Brabant helaas wel mee met deze onzinnige uitbreidingen. Het probleem van Schiphol is wat we zelf veroorzaken! We willen toch massaal de wereld gaan bezoeken. Ik kan begrijpen dat de omwonenden van Schiphol daar niet blij mee zijn. Dat zijn de (meeste) omwonenden van elk vliegveld niet. Zolang we gebruik willen en gaan maken van de goedkope tickets, mede mogelijk gemaakt door onze eigen overheid, moeten we de overlast gezamenlijk gaan dragen. Het zou eerlijker zijn wanneer er een toeslag komt voor de overlast (geluid en ultrafijn stof) en dit ten goede komt voor de omwonenden. Het wordt er dan niet beter op, wel worden de vliegreizigers meer bewust van de overlast. Het meest effectieve is uiteraard niet te gaan vliegen. Uiteindelijk zal Moedertje Aarde haar beslissing nemen.

Geplaatst door anoniem1

Tientallen kilometers laag vliegen met veelvuldige koersaanpassingen is bij Schiphol nog steeds geen probleem,telt niet eens mee voor de overlast en de geluidscontouren.
Alle landende vliegtuigen vliegen tientallen kilometers op hoogtes tussen de 600 en 1500 meter. Lager dan lelystad en met net zoveel motor vermogen.

Uitstoot is bijzonder schadelijk,was op zoek naar de chemische reactie om wat berekeningen te doen omtrent de co2 uitstoot en wat blijkt:de chemische samenstelling van kerosine is niet bekend en er is nooit uitgebreid onderzoek gedaan naar het verbrandings proces.
Kerosine is meer dan alleen koolwaterstoffen met een bepaalde hoeveelheid waterstof in het molecuul. Er worden door de olie maatschappijen heel erg veel aditieven aan de kerosine toegevoegd en wat precies word toegevoegd en in welke hoeveelheden is geheim. Onder andere middelen tegen corosie,klopvastheid,meer dan 10 verschillende aditieven.

Van autos is uitstoot precies bekend,word gemeten en onderzoek gedaan. Niet bij de verbranding van petroleum in vliegtuigen. Is ook een doos van pandorra deze uitstoot.


Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.